spot_img

Danmark håber at kunne sende udfasede kampvogne af typen Leopard 1 til Ukraine

ANALYSE: Danmark har netop leveret 19 artilleripjecer til Ukraine, men mandag takkede Ukraines præsident Zelenskij tre danske ministre i ukrainske Mykolayiv for at være en del af ”kampvognskoalitionen”. Baggrunden ligger formentlig i, at regeringen ifølge OLFIs oplysninger arbejder på at sende udfasede kampvogne af typen Leopard 1 til Ukraine.

Det gav umiddelbart ikke nogen mening. Da statsminister Mette Frederiksen (S), forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen (V) og udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) mandag besøgte den udbombede by Mykolayiv i Ukraine, mødte regeringens tre topministre den ukrainske præsident Volodymyr Zelenskyj, som havde en helt særlig tak til Danmark.

»Jeg takkede naturligvis Danmark for dets militære støtte, for markant at styrke vores artilleri og for dets villighed til at slutte sig til kampvognskoalitionen,« sagde han i en tale, hvor statsminister Mette Frederiksen (S) ifølge Jyllands-Posten også var til stede.

Selv om Danmark for halvanden uge siden donerede det samlede danske artilleri i form af 19 artilleripjecer af typen Caesar til Ukraine og samtidig afviste at sende kampvogne til Ukraine, lader det til, at den sag næsten er glemt. Nu drejer alt sig om kampvogne. Og ukrainerne vil meget gerne have fingre i kampvogne fra Danmark, hvilket Zelenskyj på ingen måde lægger skjul på.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

De ultimative krav var væk, da Ellemann rejste til Baltikum med forsvarsudvalget

»Vi har talt om kampvogne i dag, og jeg vil ikke gå i detaljer med det. Men jeg tror virkelig, at vi i den nærmeste fremtid på den ene eller anden måde kan få noget materiel,« sagde Zelenskyj.

Mette Frederiksen kunne have afvist enhver snak om kampvogne, men det gjorde hun ikke. I stedet understregede hun ifølge Jyllands-Posten, som var med på rejsen til Ukraine, at »Danmark vil støtte Ukraine med det påkrævede«.

»Det kunne også være kampvogne,« bekræftede hun og sagde videre:

»Som jeg sagde det før, så har vi også diskuteret kampvogne i dag. Vi har ikke mulighed for at gå fuldstændig i præcise detaljer om, hvad det er, vi har diskuteret. Men vi har nu igennem snart et år været et af de lande, der har leveret mest til Ukraine. Det er den måde, vi har tænkt os at fortsætte med at arbejde på. Og der kommer vi til at diskutere flere forskellige ting – herunder også kampvogne,« lød det fra statsministeren.

Aldrende Leopard 1 kan være løsningen

Det kunne lade sig gøre at donere det samlede danske artilleri, fordi det samtidig var muligt at købe det israelske artillerisystem Atmos til levering allerede i 2023. Oven i købet af kanoner køber Danmark tillige otte MLRS-raketsystemer af typen Puls fra Elbit Systems, som også producerer Atmos.

Mere udfordret er Danmark, når det kommer til kampvogne. Hæren råder i dag over 44 kampvogne af typen Leopard 2, og de er netop blevet opgraderet til den nyeste og mest avancerede version A7. De 14 er udsendt med en kampvognseskadron til Estland, og derudover er 14 tilbage i Holstebro, hvor de bliver brugt til uddannelse ved Jyske Dragonregiment. De resterende 16 er efter sigende snart færdige med opgraderingen til A7 hos producenten Krauss-Maffei Wegmann (KMW) i München, og de ville eventuelt kunne sendes til Ukraine.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

Artilleriindkøbet begyndte med Atmos fra israelske Elbit, og det ender det også med

Men ifølge OLFIs oplysninger er det en helt anden model, som den danske regering arbejder på. Kampvognene af typen Leopard 2 blev købt i 1990’erne og indfaset i den danske hær fra 1998. Her afløste de Leopard 1, som Hæren siden 1976 sammenlagt havde købt i et antal af 180. Det var bl.a. kampvogne af typen Leopard 1, som var indsat i den meget omtalte Operation Bøllebank i Bosnien i 1994, hvor danske FN-soldater med hvidmalede kampvogne nedkæmpede nogle meget aggressive serbiske styrker.

Hvad der siden skete med de mange Leopard 1, er der ikke mange, som ved noget om. En del står i dag på pansermuseer rundt om i landet, ligesom nogle befinder sig i Oksbøl, hvor de er i så god stand, at de deltager i skydninger i forbindelse med det årlige arrangement ”Åben Hede”. Men det er kun nogle af dem.

Afklaring kan være tæt på

Kilder oplyser til OLFI, at andre små 100 tidligere danske kampvogne af typen Leopard 1 står på et depot i Flensborg. De aldrende Leopard 1 skal gennemgå en opgradering og modernisering, før de kan sendes til Ukraine. Men det er øjensynligt et projekt, som regeringen er ved at afsøge muligheden for sammen med den hollandske regering, som ligeledes råder over en del aldrende Leopard 1.

Ifølge OLFIs kilde er der nedsat en task force i Forsvarsministeriet, og politikerne i Udenrigspolitisk Nævn er øjensynligt ved at blive taget med råd. Hvis projektet lykkes, anslås Danmarks investering at løbe op i omkring 1 mia. kr., eftersom hver Leopard 1 har en brugtværdi på omkring 1 mio. euro svarende til ca. 7,5 mio. kr. plus renoveringsomkostninger omkring et par millioner kr. per kampvogn.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

Den danske kampvogn Leopard 2A7 er som en Bugatti i forhold til konkurrenterne

En anden mulighed er at sende de avancerede Leopard 2A7 til Ukraine, men det vil regeringen meget nødigt, hvilket forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen har gentaget flere gange. Årsagen er, at de opgraderede kampvogne er en vigtig del af den danske 1. Brigade, og at Danmark har så få, at det vil gå ud over uddannelsen af soldater, hvis en tredjedel af dem bliver sendt til Ukraine.

Samtidig vil en levering af små 100 kampvogne af typen Leopard 1 fra Danmark være en massiv donation, som vil bringe Danmark helt i top blandt donorlandene og samtidig være en uvurderlig hjælp for Ukraine – det aldrende materiel til trods. Og ikke mindst vil den være endnu en dansk måde at købe aflad hos Nato for vores helt utilstrækkelige og utidssvarende forsvar.

Artiklen fortsætter under Facebook-opslaget …

Jakob Ellemann-Jensen understreger, at han gerne vil fortsætte med at donere våben til Ukraine. Det er dog efterhånden næsten ikke muligt, med mindre Danmark køber våben og ammunition andre steder og donerer til Ukraine eller hiver de gamle Leoparder ud af depoterne. Største udfordring ved de aldrende Leopard 1 er dog netop ammunition. Det kan blive en udfordring at skaffe tilstrækkeligt med ammunition til den kanon på 105 mm, som sidder på den gamle Leopard 1.

Hvad regeringen gør, og hvad der er muligt rent praktisk, må tiden vise. Udmeldingerne fra Zelenskyj og Mette Frederiksen i Ukraine mandag signalerer, at en afklaring om levering af danske kampvogne til Ukraine kan være tættere på, end nogen havde forestillet sig for en uge siden.

Peter Ernstved Rasmussen etablerede OLFI i februar 2016 og er uddannet journalist fra Syddansk Universitet i Odense i 2002. Han har en fortid som reserveofficer i Den Kgl. Livgarde med udsendelser til Bosnien i 1993 og Irak i 2004-2005. Foto: Thomas Rønn

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Alle taler om LA og DD, men det er “sosserne”, som for alvor spænder ben

Abonnement
KOMMENTAR. De seneste måneder har forsvarsdebatten primært handlet om Liberal Alliances og Danmarksdemokraternes modstand mod kvindelig værnepligt. Sagen er først og fremmest ideologisk og får i realiteten minimal betydning. Langt større problem er Socialdemokratiets modstand mod en ændring af Forsvarsministeriets organisering. Det hele handler i disse dage om værnepligt for...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

9 KOMMENTARER

guest
9 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Morten Rasmussen
Læser
Morten Rasmussen
31. januar 2023 12:55

Jeg håber der sker noget som er en reel hjælp til Ukraine, og ikke bare en PR-løsning som mange projekter i 70’ernes danske ulandshjælp. Men i Ukraine ved man formentlig godt hvad forskellen er på skidt og kanel, og hvis det er godkendt i Kyiv, er det vel i orden. Håber jeg.

Michael Hallengreen Larsen
Læser
Michael Hallengreen Larsen
31. januar 2023 13:59

Kunne det ikke også være en mulighed at købe sig til andre vogne af typen Leopard2 A5 ? Hvis vi donere nogle af vores egne A7, ville de vel skulle genanskaffes. Det vil vel også være en bedre løsning for Ukrainerne at få vogne som er så ens som muligt.

Sven-Erik Overgaard
Læser
Sven-Erik Overgaard
31. januar 2023 23:58

Min holdning til at bridrage med våben og våbensystemer er klar, lad Ukraine modtage alt brugbart vi har.
Ukraine bløder også for vores skyld så lad dem få det bedste vi har, Ukraine tager kampen og tabene som USA har gjort i 2 verdenskrige.
Lad os vise vi vil yde for at kunne nyde vores frihed og ikke lade andre betale.

Ronny Sørensen
Læser
Ronny Sørensen
1. februar 2023 16:04

Nu er det sikkert kun toppen af poppen i DK forsvar og et par håndfulde i politikere der reelt ved hvor mange af vores Leo2’s er opgraderet til A7, hvor mange af dem der kan køre, hvor mange der stadigt er i A5DK version og hvor mange af dem der kan køre. Men jeg vil blive stærkt overrasket hvis man har mere end 2 eskadroner som kan køre.
Med det er er givet til UKR allerede, så er bunden skrabet MEGET tør. Så med mindre man kan lave en Polsk løsning hvor der der står 150-200 Abrams/K2 panters på kajkanten i Esbjerg inden for en måned eller 2, så jeg vil jeg blive noget overasket hvis vi giver nogle af de få Leo’s til UKR.
Desuden, hvis jeg var i hæren med det formål at køre kampvogn, blot for at se dem blive sendt øst på, for derefter at få en feltspade i hånden, og en gammel M113A4DK at sidde i, så tror jeg sådan set at jeg ville se mig efter noget andet at lave.
Nu blev jeg ikke overasket over at man gav UKR de Ceasars, men at man gav dem alle 19 plus de Dana’s man har finansieret, den så jeg ikke lige. Men chokeret blev jeg dog at man ugen efter går ud og køre israelsk artilleri er skandaløst for at sige det pænt. Jeg tør godt æde en hat på at man kunne have leaset nogle K9 rør af Korea i en periode, rør som både Nordmænd og Finnerne er svært glade for.
Jeg vil ligeledes vædde på at man har fået en usandsynlig god pris for de Elbit rør og MRLS’er, taget i betragtning INGEN vestlige vil handle med dem, og de kun har solgt de systemer til 3. verdenslande, Ikke engang Israels egen hær har købt dem. Nu ved vi heller ikek hvad der er med i den pakke, men til 1.7Mill kr, så håber jeg godt nok der følger tosset meget ammunition med, for Finland betalte lidt over en milliard kr for 48 let brugte Koreanske K9’ere og fra ny er prise lidt over 3mill USD per styk. 

Henrik Christensen
Læser
Henrik Christensen
1. februar 2023 20:24

Har kørt Leo 1 og det er en super kampvogn, ikke på højde med Leo 2 .. men alligevel

Jens Nielsen
Læser
Jens Nielsen
1. februar 2023 15:01

Leopard 1 A5 versus Leopard 2 A5
ja, undskyld men har vi ikke 56 stk Leopard 2 kampvogne i den danske hær?
Vi købte 51 stk brugte Leopard 2 A5 af Tyskland i 1997 og endnu 6 stk brugte Leopard 2 A5 i 2004 =57 stk
Så mistede vi en Leopard 2 i Afganistan ( minesprængning) og har derfor kun 56 stk tilbage og ud af de 56 stk leopard 2 A5 DK opgraderede vi 44 stk Lepard 2 til A7 DK konfigurationen med levering i 2022/23.
Så nu har vi 44 stk Leopard 2 A7 DK som er aktive og 12 stk Leopard 2 A5 DK på lager/ reserven et eller andet sted i det danske forsvar.
Men hvor i DK de resterende 12 Leopard 2 A5 DK fysisk står, det ved jeg ikke.
Er der nogen som kan hjælpe med de oplysninger?
For så ville det vel være muligt at klargøre f.eks 6 stk Leopard A5 DK kampvogne til donation til Ukraine eller hvad?
Men selvfølgelig, hvis Ukraine kan vælge imellem 99 stk Leopard 1 A5 contra 6 stk Leopard 2 A5 ja , så ville jeg nok også vælge 99 stk Leopard 1 A5.

Niels-Peter pedersen
Læser
Niels-Peter pedersen
2. februar 2023 22:15

En reel løsning af KVG til Ukraine kan være at der ses på hvilke lande der har. Dk er det land der har færest.

Finland Finland – 91 Leopard 2A4, man købte oprindeligt 124, hvoraf 20 blev ombygget til pioner- og brolæggervogne, 12 er ophugget til reservedele, mens en er brændt op.

· Grækenland Grækenland – 366 Leopard 2 fordelt på:

o 170 Leopard 2A6HEL (bestilt marts 2003).

o 196 2A4.

Der er problemer med handlen, da Wegmann stadig mangler at få en restgæld på 480 millioner euro fra Grækenland[kilde mangler].

· Norge Norge – 52 2A4NO, købt af Holland, planen er at opgradere dem til 2A5.

· Polen Polen – 128 Leopard 2A4 købt af Tyskland.

· Portugal Portugal – 38 2A6NL købt af Holland.

· Schweiz Schweiz – 380 Leopard 2A4, siden 2006 har man været i gang med at opgradere 134 i Schweiz til noget, der minder om 2A5.

· Singapore Singapore – 66 2A4 købt af Tyskland, 30 ekstra er købt som reservedelsvogne.

· Spanien Spanien – 327 Leopard 2. 108 er 2A4 købt af Tyskland, 219 er Leopard 2A6+ eller Leopard 2E.

· Sverige Sverige – 280 Leopard 2. 160 er 2A4 (strv 121), 120 er strv 122 (svensk 2A5). Kun strv 122 er aktiv.

· Tyrkiet Tyrkiet – 298 Leopard 2A4 købt af Tyskland.

· Østrig Østrig – 114 Leopard 2A4 købt af Holland.

· Canada Canada – 112 Leopard 2A4 og 20 Leopard 2A6M lejet af Tyskland. I 2007 købte Canada 100 Leopard 2A4 af Holland. Samme år lejede de 20 Leopard 2A6M af Tyskland, yderligere blev der købt 12 Leopard 2A4 i 2011 af Schweiz.
Qatar Qatar – 62 Leopard 2A7+. Qatar bestilte i 2013 62 stk Leopard 2A7 som blev leveret sidst i 2014 frem til 2018

Palle Randløv
Læser
Palle Randløv
1. februar 2023 3:14

Jamen selvfølgelig skal vi da skynde os at opgradere revl og krat til 2A7 og sende dem til Ukraine, og da vi jo i forvejen er så glade for at købe hos Israelerne kan vi vel platte os til nogle udrangerede Centurion A12 eller måske vi billigt købe de M24, M41, Centurion og A10 der står på vores muser som erstatning til vores eget forsvar.

Michael Nielsen
Læser
Michael Nielsen
31. januar 2023 19:33

Så længe regeringen ikke forærer Leopard 2 væk, så er jeg rolig. At de gav dem en hel artilleribataljon, var både skræmmende og chokerende. Ikke flere chok-donationer. Vi har en krig i horisonten.

Sidst ændret 1 år siden af Michael Nielsen