spot_img

Leonardo har fået et år til at levere positive resultater på EH-101

Den italienske helikopterproducent Leonardo har fået en frist til årsskiftet til at levere en positiv udvikling i leverancer af reservedele og dermed flyvetimer til de danske EH-101. Direktøren i materiel- og indkøbsstyrelsen er optimistisk, men også fuldt ud klar over konsekvensen ved Leonardos misligholdelse af kontrakten.

Hvis ikke den italienske helikopterproducent i løbet af 2018 demonstrerer en positiv udvikling i forhold til de danske EH-101 helikoptere, kan konsekvensen blive, at en civil udbyder overtager redningsberedskabet. Det fortæller generalløjtnant Flemming Lentfer, som er direktør i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI). Han har selv underskrevet en korttidskontrakt om leverancer af reservedele med Leonardo, som trådte i kraft den 1. januar gældende for et år.

Det var oprindeligt meningen, at de 14 danske helikoptere skulle kunne producere 5.200 flyvetimer om året, men det har kun været muligt at opnå 3.500 flyvetimer årligt. Det betyder bl.a., at en hel kapacitet i form af taktisk troppetransport (TTT) midlertidigt er sat på stand by.

Læs også: EU-sag kan i yderste konsekvens være katastrofal for dansk forsvarsindustri

»Vi har i sagens natur prioriteret SAR (redningsberedskab, red.). Det antal timer, som vi har været i stand til at producere de sidste par år, har ikke været nok til også at opretholde en TTT-kapacitet. Den situation er selvsagt ikke tilfredsstillende. Derfor har jeg en meget tæt og løbende dialog med ledelsen i Leonardo om, at det skal blive bedre. Hvis ikke vi kan finde et tilfredsstillende leje, så kan det være nødvendigt at kigge sig om efter alternativer,« siger Flemming Lentfer.

Har en klar opgave liggende på sit skrivebord

Ifølge ham kan der blive tale om at udlicitere redningsberedskabet til en civil udbyder, såfremt Leonardo ikke lever op til den nye kontrakt. Den model kender man allerede fra England, men der er også andre alternativer, skulle det komme der til. Beslutningen er dog i sidste ende politikernes, og for direktøren i FMI handler det om at levere reservedele og flyvetimer i 2018.

»Jeg har en klar opgave liggende på mit skrivebord, som går ud på at forbedre situationen. Bliver den ikke det, må vi se på, hvad vi så kan gøre i stedet,« siger han.

Artiklen fortsætter under billedet …

Generalløjtnant Flemming Lentfer tiltrådte stillingen som direktør i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse den 1. juli. Foto: Forsvaret

I det hele taget har EH-101 udviklet sig til Forsvarets store problembarn, siden politikerne med forsvarsforliget 2000-2004 besluttede at anskaffe en afløser til den aldrende redningshelikopter Sikorsky S-61. Forsinkelser i leverancer, mangel på reservedele og problemer med motorerne er bare nogle af de områder, som har givet hovedpine blandt brugerne i Danmark. Rigsrevisionen har løbende kritiseret Forsvaret for ikke have styr på udgifterne til EH-101, og mange har kritiseret Forsvaret for ikke at have været god nok til at holde producenten i ørerne og sikre det lovede til rette tid og pris.

Er du enig i, at kontrakten med det daværende Agusta-Westland kunne have været bedre, og at I ikke har været gode nok til at udarbejde den med henblik på at tage højde for disse forhold?

»Ja, det kan man sagtens sige. Jeg vil sige, at den nye vedligeholdelsesaftale kun gælder for et år. Vi har aftalt med hinanden, at nu vil vi se, hvordan det går. Hvis det bærer frugt, kan vi lave en længerevarende kontrakt. Men forudsætningen er, at vi ser en forbedring, og det tror jeg, at ledelsen i Leonardo er fuldstændig klar over.«

Et svært strategisk ægteskab med Leonardo

Så sent som i efteråret truede Leonardo sig ud af en aftale om modkøb med Danmark. Leonardo mente ikke, at virksomheden kunne afkræves modkøb, fordi Danmark også bruger EH-101 helikopteren til civile formål i form af redningsberedskab. Og meldingen var, at hvis ikke kravet om modkøb ville blive sløjfet, ville Leonardo ikke levere flere reservedele. Da Danmark er fuldstændigt afhængig af at kunne bruge helikopteren i sit redningsberedskab, valgte Erhvervsstyrelsen at acceptere italienernes krav.

Hvad har I reelt set af handlemuligheder?

»Man kan sige det sådan, at det kan være svært at være en del af et strategisk ægteskab mellem os en central leverandør. Den eneste mulighed for mig som kunde består i at afvikle kapaciteten og finde en anden leverandør, hvilket også står beskrevet i forliget,« siger Flemming Lentfer.

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet, hvis du vil læse interviewet med generalløjtnant Flemming Lentfer, som er direktør i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Foto: Ernstved

I det nye forsvarsforlig kan man læse, at »der bør iværksættes analyser af kapaciteterne rednings- og troppetransporthelikoptere (EH101) panserinfanteri (infanterikampkøretøj CV90). Analyserne skal afdække, hvorvidt der er mulighed for at omkostningsoptimering af kapaciteterne. Såfremt dette ikke er tilfældet i tilstrækkeligt omfang, skal det undersøges, hvorvidt opgaveløsningen helt eller delvist bør sikres på anden vis«.

Har du nogensinde oplevet lignende kontroverser med andre strategiske samarbejdspartnere?

»Nej. Jeg har ikke samme type af udfordringer på de andre kapaciteter, som jeg har på EH-101. Så selvfølgelig lærer vi noget, når vi laver kontrakter. Men vi kan godt lave kontrakter med andre store internationale firmaer, hvor vi kan få tingene til at fungere på en langt bedre måde. Det her er ikke en grundlæggende kritik af Leonardo, og jeg har et godt forhold til ledelsen i Leonardo. Og jeg tror på, at vi kan gøre det bedre, så vi kan slippe for at skulle finde alternativer. Men der er heller ingen tvivl om, at hvis det ikke udvikler sig på den rigtige måde, så får det konsekvenser.«

Du kan i løbet af de kommende dage læse et længere interview med generalløjtnant Flemming Lentfer på OLFI.

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Alle taler om LA og DD, men det er “sosserne”, som for alvor spænder ben

Abonnement
KOMMENTAR. De seneste måneder har forsvarsdebatten primært handlet om Liberal Alliances og Danmarksdemokraternes modstand mod kvindelig værnepligt. Sagen er først og fremmest ideologisk og får i realiteten minimal betydning. Langt større problem er Socialdemokratiets modstand mod en ændring af Forsvarsministeriets organisering. Det hele handler i disse dage om værnepligt for...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

10 KOMMENTARER

guest
10 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Jens Nielsen
Læser
Jens Nielsen
20. marts 2018 13:22

Amerikanerne har SÅ mange blackhawk helikopter at man måske kunne få lov til at købe nogle fra deres overskudslager , så kunne de leveres ASAP ???

Så lige at kongressen lige har købt flere hundrede Abrahams kampvogne af sidste nye udgave – men de bliver kørt direkte fra samlebåndet og over på deres overskudslager – idet at de amerikanske styrker har SÅ mange abrahams kampvogne i drift at de snart ikke ved hvor de skal gøre af dem ( ca,7.500 stk)

Mon ikke også det gælder helikopter m.v. ??

Jens

Jens Nielsen
Læser
Jens Nielsen
20. marts 2018 13:14

Hej alle

Hvad med at man solgte de skide EH- 101 Merlin helikopter og købte noget som man vidste der dur !!

Man kunne jo dele det op , så SAR blev udført af Sikorsky MH-60 T jayhawk og TTT blev fløjet af enten Blackhawk UH-60 eller CH -47 Chinook helikopter.

Hvorfor bliver man ved med at købe alt det italienske lort ?

Lige fra IC 4 tog til metro i KBH til den nye storestrømsbro og til MERLIN , er da utrolig at man ikke snart har lært lektien – køb italiensk og du er sikker på at det du har købt , enten ikke virker eller er stærkt forsinket og extremt meget dyrer end oprindeligt aftalt.

Køb dog noget som har en ordentlig trak rekord , så man ved det virker fra dag 1

Men det er åbenbart for svært for offentlige indkøber ?

Er der nogen som kender pris på Jayhawk og blackhawk ??

Så lige at Sverige havde fået leveret 18 blackhawk på 16 måneder – det er sgu hurtigt.

Så løsningen er lige for – kontakt amerikanerne og lav en aftale NU

Jens

Keld Rosenberg
Læser
Keld Rosenberg
15. marts 2018 14:24

Forsvaret køber Merlin af AW i UK – og går til Italien for at købe reservedele – hvor er logikken lige i den handlemåde??

Finn_Z
Læser
Finn_Z
15. marts 2018 15:55

Ja … der er umiddelbart ikke megen logik i det … men intet er jo logisk i Forsvaret, ikke engang navnet.

Jesper Berg Madsen
Læser
Jesper Berg Madsen
17. marts 2018 14:20

Logikken er faktisk (desværre) ret ligetil. AW er ikke et engelsk firma, men italiensk, ejet af Finmecanicca – derfor også de referencer til Alsaldo Breda som ofte dukker op. Reservedelene kommer jo, hvor de nu engang kommer fra, England eller Italien eller tredje lande; men er strategisk styret af Leonardo (nyt navn for AW), Italien. Derfor må FMI handle med Italien

T. Halken
Læser
T. Halken
7. marts 2018 20:49

Enig med SEP, hvis at kontrakten kan bære det juridisk. Noget tyder på at pga at helikopteren anvendes til civilt SAR, så kan man ikke forlange modkøb for den del, da man kun kan forlange modkøb på militære anskaffelser, fx de 101’ere som skulle have været brugt til TTT. Planen var vist 3000 timer SAR og 2200 timer TTT, men der leveres kun 3500 timer, så de er brugt på SAR. Hvis det kan godtgøres at det er Leonardos skyld at de kun leverer så få timer, så kan man argumentere for at Leonardo skal acceptere modkøb for de 40% som helikopterne skulle have været brugt til TTT.
Et af problemerne er at der ikke er så mange alternativer. NH90 virker i Finland, men både Norge og Sverige har problemer med dem. Sverige har indkøbt Black Hawks til TTT, og de koster 33.000 kr/t sammenlignet med den danske 101 på 125.000 kr/t, som dog også kan flytte 30 frem for 10. Det er en anden mulig løsning på TTT problemet.
https://www.tu.no/artikler/sverige-vurderer-a-slutte-a-fly-nh90-pa-grunn-av-skyhoye-driftskostnader/430091
Der bør man lave en økonomisk analyse af de forskellige muligheder samt krav. Det kan også være at SAR opgaven kan løses med BH eller Sea Hawks. Der er desværre ikke så stort overlap i stumper mellem SH og BH, kun 30%.
Umiddelbart ville det nemmeste og hurtigste være at få nogle black hawks eller pawe hawks til TTT. De kan desuden udstyres med et våbenkit, som kan monteres på nogle timer. Det er en billig måde at få en let angrebshelikopter.
Sidst så har Fennec fløjet nogle år, så man bør nok overveje hvor længe de kan flyve endnu, eller om de opgave kan overtages af fx BH, så man kun har så få typer så muligt at vedligeholde.
https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/singapore-airshow/2018/02/05/new-weapon-suite-adds-additional-capability-to-black-hawk-helicopters/

Søren Erik Petersen
Læser
Søren Erik Petersen
6. marts 2018 19:17

Hej alle jeg var Chef MAM 1 i fko da vi i sin tid valgte EH-101. To af de mange parametre der indgik i drøftelsene – ikke med Learnardo men med AW i UK- var dels modkøb op dels support til at opretholde vort Sar beredskab og især support til vort nye opgavekompleks med hensyn til TTT.Enhver der har beskæftiget sig med forsvarets materielanskaffelser på det ledelsesmæssige plan ved at modkøb koster penge. Ca 10 -14 % i hver anskaffelse. Midler der er forudsat brugt til at sikre udviklingen af dansk forsvarsindustri i takt med udviklingen af forsvarets kapaciteter. Vi – dvs den danske Stat har altså betalt Leonardo for at være med til at udvikle dansk forsvarsindustri . Da helikopterkøbet i sin tid kostede den danske stat ca 2 mia kr og da Leonardo ikke vil opfylde denne del af kontrakten må de jo sagsøges for ikke at levere for ca 200 mio kr ydelser. Der må statueres et eksempel på at disse modkøbsregler er alvor både i dk og i de mange lande over hele verden der er med i dette regime for at sikre en sikkerheds balance mellem landere der udvikler forsvars materiel og lande med ingen eller næsten ingen udvikling af forsvars materiel. Dette er alså sikkerheds politik og ikke kun industripolitik .Jeg er meget opmærksom på eu henvendelse til Danmark men i min MAM 1 tid og nu i mange år efter i min tid i Dansk industri har jeg rejst europa tyndt til møder med andre europæiske landes forsvars industrier. Det billede der tegner sig over alt i Europa men især i UK, Frankrig og Italien er at de landes forsvar industrier er stærkt subsidueret af landeneds regeringer. Så for en gangs skyld håber jeg at vi i danmark skifter fra dukserollen til herremandsrollen og udelukker Leonardo fra alt salg til Danmark uanset etat,

Peter Ernstved Rasmussen
Læser
Peter Ernstved Rasmussen
6. marts 2018 19:26

Hvad er MAM? 🙂

Søren Erik Petersen
Læser
Søren Erik Petersen
6. marts 2018 19:53

Det var i det gamle fko betegnelsen for materielanskaffelsessektion. Så fra toppen. Materiel staben = MA . Materielafdelingen = MAM. MAM 1 = materielanskaffelsessektionen. MAM 2 = materieldriftsektionen. MAM3 = industrisektionen. Håber at det besvarer dit spørgsmål

Peter Ernstved Rasmussen
Læser
Peter Ernstved Rasmussen
6. marts 2018 19:55

Yes, tak! 🙂