
EU-Kommissionen har taget de første indledende skridt mod Danmark for manglende eller forkert brug af EU-reglerne om offentlige indkøb på forsvars- og sikkerhedsmarkedet. Vinder EU en eventuel retssag mod Danmark, kan det få katastrofale konsekvenser for dansk forsvarsindustri.
Nuvel, der er kun tale om en såkaldt åbningsskrivelse fra EU-Kommissionen. Men indholdet er ikke til at tage fejl af, og ender sagen i retten med Danmark som taber, kan det få katastrofale konsekvenser for den danske forsvarsindustri. Skrivelsen fra EU handler om reglerne for modkøb, hvor Danmark forpligter lande til at samarbejde med danske industrivirksomheder, når Forsvaret køber dyrt forsvarsmateriel i udlandet.
I forbindelse med købet af bl.a. pansrede mandskabvogne (PMV’er) til Hæren mener EU, at Danmark har brugt reglerne om offentlige indkøb på forsvars- og sikkerhedsmarkedet forkert eller mangelfuldt. Frank Bill er direktør i Forsvars- og Aerospaceindustrien i Danmark (FAD) under DI. Han fortæller, at skrivelsen er fortrolig, hvorfor han ikke kender det præcise indhold. Men meget står på spil, siger han.
Du kan læse pressemeddelelsen fra EU her
“Hvis man tager den til yderste konsekvens og siger, at der kommer en sag, som Danmark taber. Så kan det have meget alvorlige følger for hele forsvarsindustrien. Hele industrisamarbejdet er nøglen for et lille land som Danmark, som primært har små industrivirksomheder. Forsvarsmarkedet er nationalt og meget beskyttet i de store lande, og vores virksomheder kommer ikke ind og bliver leverandører til hverken amerikanske, franske eller britiske virksomheder, hvis ikke vi har en eller anden adgang til dem,” siger han.
EU: Danmark har pålagt leverandører uberettigede modkøbskrav
Ifølge Europa-Kommissionen har Danmark og Holland pålagt ikke-nationale leverandører uberettigede modkøbskrav og har krævet kompensation fra de ikke-nationale leverandører, når landene har købt forsvarsmateriel af dem.
“Modkøbskrav udgør restriktive foranstaltninger, som hindrer fri udveksling af varer og tjenesteydelser, og de er uforenelige både med EU-traktaten og med en korrekt gennemførelse og anvendelse af direktivet,” skriver EU-Kommissionen i sin pressemeddelelse.
Men for et lille land som Danmark er modkøb fuldstændigt afgørende for industrien. Det fortæller Frank Bill.
“Vi bruger industrisamarbejdet til at få de udenlandske virksomheder til at komme til Danmark og møde danske virksomheder for at se, om der er samarbejdsmuligheder. Så hvis regeringen mener det alvorligt, hvad der står i den nationale forsvarsindustrielle strategi – at det er vigtigt at have en forsvarsindustri ud fra nationale og sikkerhedsmæssige interesser – så har vi med en dom mod Danmark en situation, som er et problem dels for industrien, men sandelig også for de danske sikkerhedsinteresser. For det betyder i sidste ende, at det kan være rigtigt svært at opretholde en dansk forsvarsindustri,” siger Frank Bill.
Leonardo truede sig ud af en modkøbsaftale
Danmark har løbende ændret reglerne for modkøb for at leve op til EU-retten – senest med en ændring, som indførte nogle administrative retningslinjer i stedet for at have krav om modkøb beskrevet direkte i loven. Så sent som i december truede den italienske helikopter-producent Leonardo sig ud af en aftale om modkøb med Danmark. Men den sag bygger ifølge Frank Bill på gamle regler og har derfor ikke noget at gøre med de sager, som EU-Kommissionen har rejst mod Danmark.
Helikopter-sagen drejer sig om en kontrakt omhandlende reservedele til EH-101, som dels anvendes militært til troppetransport og dels anvendes til det civile SAR-redningsberedskab (Search And Rescue).
“Før i tiden var der ikke regler eller stringent regulering på, hvordan man gjorde med materiel, der nok var købt af Forsvaret, men også blev brugt civilt. Og det er kernepunktet i sagen med EH-101 helikopterne, fordi halvdelen af de købte helikoptere skulle anvendes til SAR. Leonardo siger, at aftalen ikke var lovlig efter EU-reglerne, fordi de også skulle anvendes til civilt brug. Der tog Leonardo det danske SAR-beredskab som gidsel ved at sige, at de ikke ville lave en ny reservedelskontrakt, hvis den indeholdt krav om modkøb, og modkøbet i den oprindelige kontrakt ikke blev fjernet. Det kunne politikerne ikke leve med, fordi vi ikke kan leve uden et SAR-beredskab, og derfor kom italiernerne ud af modkøbsaftalen,” siger Frank Bill.
