spot_img

Leonardo har fået et år til at levere positive resultater på EH-101

Den italienske helikopterproducent Leonardo har fået en frist til årsskiftet til at levere en positiv udvikling i leverancer af reservedele og dermed flyvetimer til de danske EH-101. Direktøren i materiel- og indkøbsstyrelsen er optimistisk, men også fuldt ud klar over konsekvensen ved Leonardos misligholdelse af kontrakten.

Hvis ikke den italienske helikopterproducent i løbet af 2018 demonstrerer en positiv udvikling i forhold til de danske EH-101 helikoptere, kan konsekvensen blive, at en civil udbyder overtager redningsberedskabet. Det fortæller generalløjtnant Flemming Lentfer, som er direktør i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI). Han har selv...

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Et kriseramt Boeing retter blikket mod Europa og udvider på hjemmebanen

Abonnement
REPORTAGE: Boeings civile forretning står i problemer til halsen, men koncernens forsvarsgren øjner store salg til et oprustningsvilligt Europa. Senere på måneden viser Boeing sine produkter frem på flyshowet i Farnborough, og som en del af optakten inviterede flygiganten OLFI og en række andre europæiske og amerikanske forsvarsmedier på...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

10 KOMMENTARER

guest
10 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Jens Nielsen
Læser
Jens Nielsen
20. marts 2018 13:22

Amerikanerne har SÅ mange blackhawk helikopter at man måske kunne få lov til at købe nogle fra deres overskudslager , så kunne de leveres ASAP ???

Så lige at kongressen lige har købt flere hundrede Abrahams kampvogne af sidste nye udgave – men de bliver kørt direkte fra samlebåndet og over på deres overskudslager – idet at de amerikanske styrker har SÅ mange abrahams kampvogne i drift at de snart ikke ved hvor de skal gøre af dem ( ca,7.500 stk)

Mon ikke også det gælder helikopter m.v. ??

Jens

Jens Nielsen
Læser
Jens Nielsen
20. marts 2018 13:14

Hej alle

Hvad med at man solgte de skide EH- 101 Merlin helikopter og købte noget som man vidste der dur !!

Man kunne jo dele det op , så SAR blev udført af Sikorsky MH-60 T jayhawk og TTT blev fløjet af enten Blackhawk UH-60 eller CH -47 Chinook helikopter.

Hvorfor bliver man ved med at købe alt det italienske lort ?

Lige fra IC 4 tog til metro i KBH til den nye storestrømsbro og til MERLIN , er da utrolig at man ikke snart har lært lektien – køb italiensk og du er sikker på at det du har købt , enten ikke virker eller er stærkt forsinket og extremt meget dyrer end oprindeligt aftalt.

Køb dog noget som har en ordentlig trak rekord , så man ved det virker fra dag 1

Men det er åbenbart for svært for offentlige indkøber ?

Er der nogen som kender pris på Jayhawk og blackhawk ??

Så lige at Sverige havde fået leveret 18 blackhawk på 16 måneder – det er sgu hurtigt.

Så løsningen er lige for – kontakt amerikanerne og lav en aftale NU

Jens

Keld Rosenberg
Læser
Keld Rosenberg
15. marts 2018 14:24

Forsvaret køber Merlin af AW i UK – og går til Italien for at købe reservedele – hvor er logikken lige i den handlemåde??

Finn_Z
Læser
Finn_Z
15. marts 2018 15:55

Ja … der er umiddelbart ikke megen logik i det … men intet er jo logisk i Forsvaret, ikke engang navnet.

Jesper Berg Madsen
Læser
Jesper Berg Madsen
17. marts 2018 14:20

Logikken er faktisk (desværre) ret ligetil. AW er ikke et engelsk firma, men italiensk, ejet af Finmecanicca – derfor også de referencer til Alsaldo Breda som ofte dukker op. Reservedelene kommer jo, hvor de nu engang kommer fra, England eller Italien eller tredje lande; men er strategisk styret af Leonardo (nyt navn for AW), Italien. Derfor må FMI handle med Italien

T. Halken
Læser
T. Halken
7. marts 2018 20:49

Enig med SEP, hvis at kontrakten kan bære det juridisk. Noget tyder på at pga at helikopteren anvendes til civilt SAR, så kan man ikke forlange modkøb for den del, da man kun kan forlange modkøb på militære anskaffelser, fx de 101’ere som skulle have været brugt til TTT. Planen var vist 3000 timer SAR og 2200 timer TTT, men der leveres kun 3500 timer, så de er brugt på SAR. Hvis det kan godtgøres at det er Leonardos skyld at de kun leverer så få timer, så kan man argumentere for at Leonardo skal acceptere modkøb for de 40% som helikopterne skulle have været brugt til TTT.
Et af problemerne er at der ikke er så mange alternativer. NH90 virker i Finland, men både Norge og Sverige har problemer med dem. Sverige har indkøbt Black Hawks til TTT, og de koster 33.000 kr/t sammenlignet med den danske 101 på 125.000 kr/t, som dog også kan flytte 30 frem for 10. Det er en anden mulig løsning på TTT problemet.
https://www.tu.no/artikler/sverige-vurderer-a-slutte-a-fly-nh90-pa-grunn-av-skyhoye-driftskostnader/430091
Der bør man lave en økonomisk analyse af de forskellige muligheder samt krav. Det kan også være at SAR opgaven kan løses med BH eller Sea Hawks. Der er desværre ikke så stort overlap i stumper mellem SH og BH, kun 30%.
Umiddelbart ville det nemmeste og hurtigste være at få nogle black hawks eller pawe hawks til TTT. De kan desuden udstyres med et våbenkit, som kan monteres på nogle timer. Det er en billig måde at få en let angrebshelikopter.
Sidst så har Fennec fløjet nogle år, så man bør nok overveje hvor længe de kan flyve endnu, eller om de opgave kan overtages af fx BH, så man kun har så få typer så muligt at vedligeholde.
https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/singapore-airshow/2018/02/05/new-weapon-suite-adds-additional-capability-to-black-hawk-helicopters/

Søren Erik Petersen
Læser
Søren Erik Petersen
6. marts 2018 19:17

Hej alle jeg var Chef MAM 1 i fko da vi i sin tid valgte EH-101. To af de mange parametre der indgik i drøftelsene – ikke med Learnardo men med AW i UK- var dels modkøb op dels support til at opretholde vort Sar beredskab og især support til vort nye opgavekompleks med hensyn til TTT.Enhver der har beskæftiget sig med forsvarets materielanskaffelser på det ledelsesmæssige plan ved at modkøb koster penge. Ca 10 -14 % i hver anskaffelse. Midler der er forudsat brugt til at sikre udviklingen af dansk forsvarsindustri i takt med udviklingen af forsvarets kapaciteter. Vi – dvs den danske Stat har altså betalt Leonardo for at være med til at udvikle dansk forsvarsindustri . Da helikopterkøbet i sin tid kostede den danske stat ca 2 mia kr og da Leonardo ikke vil opfylde denne del af kontrakten må de jo sagsøges for ikke at levere for ca 200 mio kr ydelser. Der må statueres et eksempel på at disse modkøbsregler er alvor både i dk og i de mange lande over hele verden der er med i dette regime for at sikre en sikkerheds balance mellem landere der udvikler forsvars materiel og lande med ingen eller næsten ingen udvikling af forsvars materiel. Dette er alså sikkerheds politik og ikke kun industripolitik .Jeg er meget opmærksom på eu henvendelse til Danmark men i min MAM 1 tid og nu i mange år efter i min tid i Dansk industri har jeg rejst europa tyndt til møder med andre europæiske landes forsvars industrier. Det billede der tegner sig over alt i Europa men især i UK, Frankrig og Italien er at de landes forsvar industrier er stærkt subsidueret af landeneds regeringer. Så for en gangs skyld håber jeg at vi i danmark skifter fra dukserollen til herremandsrollen og udelukker Leonardo fra alt salg til Danmark uanset etat,

Peter Ernstved Rasmussen
Læser
Peter Ernstved Rasmussen
6. marts 2018 19:26

Hvad er MAM? 🙂

Søren Erik Petersen
Læser
Søren Erik Petersen
6. marts 2018 19:53

Det var i det gamle fko betegnelsen for materielanskaffelsessektion. Så fra toppen. Materiel staben = MA . Materielafdelingen = MAM. MAM 1 = materielanskaffelsessektionen. MAM 2 = materieldriftsektionen. MAM3 = industrisektionen. Håber at det besvarer dit spørgsmål

Peter Ernstved Rasmussen
Læser
Peter Ernstved Rasmussen
6. marts 2018 19:55

Yes, tak! 🙂