Leonardo har fået et år til at levere positive resultater på EH-101

I september 2017 var besætningerne på de danske EH-101 helikoptere i Wales for at træne taktisk troppetransport (TTT), lowlevel formationsflyvning i bjerge og landing i vanskeligt terræn som klippeudspring og bjergtoppe. Foto: Forsvaret/Rune Dyrholm

Den italienske helikopterproducent Leonardo har fået en frist til årsskiftet til at levere en positiv udvikling i leverancer af reservedele og dermed flyvetimer til de danske EH-101. Direktøren i materiel- og indkøbsstyrelsen er optimistisk, men også fuldt ud klar over konsekvensen ved Leonardos misligholdelse af kontrakten.

Hvis ikke den italienske helikopterproducent i løbet af 2018 demonstrerer en positiv udvikling i forhold til de danske EH-101 helikoptere, kan konsekvensen blive, at en civil udbyder overtager redningsberedskabet. Det fortæller generalløjtnant Flemming Lentfer, som er direktør i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI). Han har selv underskrevet en korttidskontrakt om leverancer af reservedele med Leonardo, som trådte i kraft den 1. januar gældende for et år.

Det var oprindeligt meningen, at de 14 danske helikoptere skulle kunne producere 5.200 flyvetimer om året, men det har kun været muligt at opnå 3.500 flyvetimer årligt. Det betyder bl.a., at en hel kapacitet i form af taktisk troppetransport (TTT) midlertidigt er sat på stand by.

Læs også: EU-sag kan i yderste konsekvens være katastrofal for dansk forsvarsindustri

»Vi har i sagens natur prioriteret SAR (redningsberedskab, red.). Det antal timer, som vi har været i stand til at producere de sidste par år, har ikke været nok til også at opretholde en TTT-kapacitet. Den situation er selvsagt ikke tilfredsstillende. Derfor har jeg en meget tæt og løbende dialog med ledelsen i Leonardo om, at det skal blive bedre. Hvis ikke vi kan finde et tilfredsstillende leje, så kan det være nødvendigt at kigge sig om efter alternativer,« siger Flemming Lentfer.

Har en klar opgave liggende på sit skrivebord

Ifølge ham kan der blive tale om at udlicitere redningsberedskabet til en civil udbyder, såfremt Leonardo ikke lever op til den nye kontrakt. Den model kender man allerede fra England, men der er også andre alternativer, skulle det komme der til. Beslutningen er dog i sidste ende politikernes, og for direktøren i FMI handler det om at levere reservedele og flyvetimer i 2018.

»Jeg har en klar opgave liggende på mit skrivebord, som går ud på at forbedre situationen. Bliver den ikke det, må vi se på, hvad vi så kan gøre i stedet,« siger han.

Artiklen fortsætter under billedet …

Generalløjtnant Flemming Lentfer tiltrådte stillingen som direktør i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse den 1. juli. Foto: Forsvaret

I det hele taget har EH-101 udviklet sig til Forsvarets store problembarn, siden politikerne med forsvarsforliget 2000-2004 besluttede at anskaffe en afløser til den aldrende redningshelikopter Sikorsky S-61. Forsinkelser i leverancer, mangel på reservedele og problemer med motorerne er bare nogle af de områder, som har givet hovedpine blandt brugerne i Danmark. Rigsrevisionen har løbende kritiseret Forsvaret for ikke have styr på udgifterne til EH-101, og mange har kritiseret Forsvaret for ikke at have været god nok til at holde producenten i ørerne og sikre det lovede til rette tid og pris.

Er du enig i, at kontrakten med det daværende Agusta-Westland kunne have været bedre, og at I ikke har været gode nok til at udarbejde den med henblik på at tage højde for disse forhold?

»Ja, det kan man sagtens sige. Jeg vil sige, at den nye vedligeholdelsesaftale kun gælder for et år. Vi har aftalt med hinanden, at nu vil vi se, hvordan det går. Hvis det bærer frugt, kan vi lave en længerevarende kontrakt. Men forudsætningen er, at vi ser en forbedring, og det tror jeg, at ledelsen i Leonardo er fuldstændig klar over.«

Et svært strategisk ægteskab med Leonardo

Så sent som i efteråret truede Leonardo sig ud af en aftale om modkøb med Danmark. Leonardo mente ikke, at virksomheden kunne afkræves modkøb, fordi Danmark også bruger EH-101 helikopteren til civile formål i form af redningsberedskab. Og meldingen var, at hvis ikke kravet om modkøb ville blive sløjfet, ville Leonardo ikke levere flere reservedele. Da Danmark er fuldstændigt afhængig af at kunne bruge helikopteren i sit redningsberedskab, valgte Erhvervsstyrelsen at acceptere italienernes krav.

Hvad har I reelt set af handlemuligheder?

»Man kan sige det sådan, at det kan være svært at være en del af et strategisk ægteskab mellem os en central leverandør. Den eneste mulighed for mig som kunde består i at afvikle kapaciteten og finde en anden leverandør, hvilket også står beskrevet i forliget,« siger Flemming Lentfer.

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet, hvis du vil læse interviewet med generalløjtnant Flemming Lentfer, som er direktør i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Foto: Ernstved

I det nye forsvarsforlig kan man læse, at »der bør iværksættes analyser af kapaciteterne rednings- og troppetransporthelikoptere (EH101) panserinfanteri (infanterikampkøretøj CV90). Analyserne skal afdække, hvorvidt der er mulighed for at omkostningsoptimering af kapaciteterne. Såfremt dette ikke er tilfældet i tilstrækkeligt omfang, skal det undersøges, hvorvidt opgaveløsningen helt eller delvist bør sikres på anden vis«.

Har du nogensinde oplevet lignende kontroverser med andre strategiske samarbejdspartnere?

»Nej. Jeg har ikke samme type af udfordringer på de andre kapaciteter, som jeg har på EH-101. Så selvfølgelig lærer vi noget, når vi laver kontrakter. Men vi kan godt lave kontrakter med andre store internationale firmaer, hvor vi kan få tingene til at fungere på en langt bedre måde. Det her er ikke en grundlæggende kritik af Leonardo, og jeg har et godt forhold til ledelsen i Leonardo. Og jeg tror på, at vi kan gøre det bedre, så vi kan slippe for at skulle finde alternativer. Men der er heller ingen tvivl om, at hvis det ikke udvikler sig på den rigtige måde, så får det konsekvenser.«

Du kan i løbet af de kommende dage læse et længere interview med generalløjtnant Flemming Lentfer på OLFI.