spot_img

Unge piloter slår rød alarm: »Vi er ikke klar til at forsvare Danmark«

I et opsigtsvækkende brev stilet direkte til forsvarsminister Troels Lund Poulsen og departementschef Pernille Langeberg mandag skriver 30 unge piloter fra Flyvevåbnet, at værnet er mere under afvikling end udvikling. Manglende flyvetimer og mangel på piloter kompromitterer den operative parathed og evne til at kæmpe i fremtiden.

Flyvevåbnet er ved at knække nakken. Så kort kan man oversætte indholdet af det brev, som 30 unge piloter i Flyvevåbnet mandag har sendt til forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V). De omfatter både F-16 og F-35 kampflypiloter fra Figher Wing Skrydstrup, helikopterpiloter fra de maritime MH-60R Seahawk i Eskadrille 723 i Karup og piloter fra C-130 J Hercules transportfly og CL-604 Challenger på Flyvestation Aalborg.

»På vegne af den nyere generation af Forsvarets piloter skriver vi til jer for at gøre opmærksom på en række alvorlige udfordringer, hvis konsekvens underminerer vores kampklarhed. Trods vores nationale forsvarsstrategis fokus på oprustning oplever vi en bekymrende mangel på nødvendig flyvetræning på tværs af vores flytyper, hvilket direkte kompromitterer vores operative parathed og dermed Flyvevåbnets evne til at kunne kæmpe i fremtiden. Der er krig i Europa, og vi befinder os i en meget kritisk fase med forældede flystel og en løbende transition til nye kapaciteter. Derfor er det med stor bekymring og alvorlighed at vi henvender os til jer,« indleder de brevet.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

F-35 piloter frygter »katastrofalt havari« pga. manglende erfaring

Det centrale problem ligger ifølge piloterne i den måde, hvorpå man har valgt at uddanne piloter til Forsvarets fly siden skiftet i uddannelsesforløbet i 2014, som grundet langvarige kurser væk fra det operative går ud over håndværket i luften. Den nuværende uddannelsesstruktur er for piloterne »uforenelig med udviklingen og driften af et stærkt og troværdigt flyvevåben«.

»Efter en nylig milliard-investering i Flyvevåbnet, kan man fristes til at tro, at Flyvevåbnet står stærkere end nogensinde før. Desværre er det vores påstand, at vi befinder os på det svageste punkt i nyere tid, og samtidig ser ind i en periode, der i højere grad vil være præget af afvikling end udvikling,« skriver de.

Frygter katastrofalt havari grundet manglende erfaring

De 30 piloter er alle uddannet inden for de seneste 10 år og udgør til sammen en tredjedel af de operative piloter på F-16, F-35, Seahawk, Hercules og Challenger. Ifølge brevet har de alt for lidt erfaring til at løse det kæmpe ansvar, som de bærer, og deres opråb er alarmerende.

»Der eksisterer en hel generation af piloter, som er langt fra at være dygtige eksperter på deres respektive flytyper. Erfaringsniveauet i vores gruppe er utvivlsomt lavt og dette gælder ikke kun i føringen af flyene, men også i grundlæggende videns- og planlægningskompetencer,« skriver de.

Piloterne peger på, at nye piloter har det største behov for at flyve mest for at kunne opbygge et erfaringsgrundlag, der kan udgøre fundamentet for resten af deres flyvende karriere. Men de unge piloter oplever, at det modsatte sker i Flyvevåbnet. De kalder derfor deres fundament for »meget skrøbeligt« og utilstrækkeligt for at opbygge den nødvendige erfaring, og ingen af piloterne lever ifølge dem selv op til Natos operative krav for antallet af flyvetimer.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

DF-ordfører om besparelser efter OK24: »Så amatøragtigt, som det kan være«

»Nato har et krav til operative piloter på minimum 180 timers træningsflyvning om året, hvilket Flyvevåbnet er langt fra at overholde – selv hvis piloter udelukkende skulle fokusere på at flyve,« lyder det.

Eskadrille 723 i Karup rummer de nye maritime MH-60R Seahawk helikoptere, og her oplever piloterne »allerede en mangel på erfarne piloter«. Mange nye piloter venter på omskoling og opkvalificering, men kan ifølge de unge piloter ikke modtage den nødvendige træning, da de erfarne, som skal træne dem, løser andre opgaver.

»Opgaverne bliver flere og flere, og det er derfor de samme få piloter, der udfører størstedelen af de operative opgaver. Omtalte uddannelsesstruktur har tilmed blokeret de yngre piloters muligheder for at sikre en kontinuitet i flyvningen og forsinker dermed opkvalificeringen yderligere grundet gentagne fraværsperioder på Flyvevåbnets Officersskole. Forskellen på erfaringsniveauet mellem den ældre og nyere generation har aldrig været større. Dette i takt med at gennemsnitsalderen for operative piloter aldrig har været højere.«

Flyvevåbnet er mere under afvikling end udvikling

I Air Transport Wing Aalborg oplever de unge piloter, at de direkte »afvikler den allerede tilegnede viden, erfaring og evnerne i cockpittet« på grund af en kombination af lav rådighed af flystel – både hvad angår C-130J Hercules og CL-604 Challenger. Samtidig er der et højt fravær fra det flyvende miljø på grund af den omtalte uddannelsesstruktur.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

»Jeg kan se dem dernede nu«

»Fælles for alle tre wings er, at der allerede er et antal af vores generation, der har svært ved at se en livslang karriere i Flyvevåbnet med den nuværende udvikling. Med ovenstående udfordringer for øje, samt en vigende ansøgning til pilotuddannelsen i Forsvaret, hævder vi, at vi står med et Flyvevåben under afvikling frem for udvikling. Det bør der handles på.«

Men måske værst af alt mener de unge piloter ikke at være i stand til at løfte den opgave, som det hele handler om.

»Vi, som flyver flyene og er ved at overtage fra den ældre generation, mener ikke, at vi er klar til at kunne forsvare Danmark og vil med den nuværende kurs aldrig blive det.«

Løjtnantsgruppen i Eskadrille 722 (EH-101 redningshelikoptere og Taktisk Troppe Transport) og 724 (Fennec) har fravalgt at underskrive brevet, da under halvdelen af løjtnanterne i pågældende eskadriller ønskede at signere.

OLFI har endnu ikke nået at indhente en kommentar fra hverken forsvarsminister Troels Lund Poulsen, forsvarschef Michael Hyldgaard eller generalmajor Jan Dam, som er chef for Flyverkommandoen. 

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Hjælp OLFI med at bliver stærkere på de sociale medier

OLFI har i flere år været dagsordenssættende indenfor forsvarsjournalistikken. Til gengæld vil vi gerne være mere aktive på de sociale medier. Derfor søger vi nu den studentermedhjælper, som kan hjælpe vores journalistik med at komme endnu længere ud og nå et nyt publikum på de mest gængse platforme. Forsvar og...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

7 KOMMENTARER

guest
7 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Steffen B. Madsen
Læser
Steffen B. Madsen
23. april 2024 5:40

Hvor er det stærkt og modigt at en så stor del af piloterne tager bladet fra munden og råber op om den egentlige tilstand på jorden. Og hvor er det trist at de bliver nødt til det!

jørgen pedersen
Læser
jørgen pedersen
23. april 2024 8:53

Forstår ikke at debatter om forsvaret, foregår i det offentlige rum?? Som om det ikke er nok at vi står med bukserne nede omkring haserne,der er jo guf for russerne at vi ikke formår at forsvare os selv, og at det bare blir være og være.

Peter Kilde
Læser
Peter Kilde
23. april 2024 14:13

De HAR jo netop søgt problemet adresseret ad kommandovejen, men hvor – som sædvanligt, fristes man til at sige, (også) dét er blevet fejet ind under gulvtæppet!
Hvordan skal en ejerskabstagende militært ansat gebærde sig i disse, for vort land så alvorlige tider, hvor problemerne tilsyneladende ikke skal løses, men blot snakkes om?

Wedell Christensen
Læser
Wedell Christensen
23. april 2024 13:37

Hvis jeg kender russerne som før, så kender de godt de danske Forsvars tilstand. Det kedelige er, at politikerne ikke vil høre efter, når man siger, at Forsvarets personale i alle og ingen grader er er i håb om at udvikle sig, og ikke på grund af lønnen. Det er kun en del, der er der i kraft af deres “blotte tilstedeværelse” med aflønning – som de gennem årene er blevet vænnet til.

Alex Christensen
Læser
Alex Christensen
23. april 2024 17:47

Egentlig synes tidspunktet for denne henvendelse er dårligt valgt.
For et par år siden kunne man forstå det, men nu hvor der er bevilget mange milliarder til forsvaret, må man formode at flyvevåbnet også får deres del.
Men måske skal det ses som et ” husk os”
De er jo rent faktisk husket i med indkøbet af F35

Jan Rene Strojek
Læser
Jan Rene Strojek
28. april 2024 21:19

Alex Christensen: pointen er jo, at selvom flyene er der (hvad de ikke er for F-35 vedkommende, og der går MANGE år, før vi har fået leveret det magre antal, vi har bestilt), så får de unge ikke flyvetimer nok, fordi de ældre og erfarne sendes afsted, når det presser på.

Når Excel regimet og NPM kulturen stadig er så fremherskende, så kan vi have 1000 fly (I Wish) men de unge vil stadig mangle timer. Så ikke for at være uforskammet, men du har simpelthen ikke fanget essensens af deres henvendelse (håber JEG har, ellers er det pinligt, det her indlæg)

Poul Simonsen
Læser
Poul Simonsen
23. april 2024 15:36

Hvem angriber? Sålænge jeg erindre, er det danske luftvåben kun brugt til bombninger øversøisk.