spot_img

»Jeg kan se dem dernede nu«

REPORTAGE: Gennem en måned har et af Forsvarets overvågningsfly været på mission over Middelhavet for EU’s grænsepoliti Frontex. OLFI fløj med på den sidste tur, som sluttede med en fangst af de helt store.

Udsigten fejler ingenting. Ud af forruden i cockpittet på Forsvarets Challenger C-080 glimter Adriaterhavet under os, solen skinner fra en skyfri himmel, og umiddelbart ligner det en behagelig flyvning fra A til B. Men det er det ikke, og der skal ikke gå lang tid, før adrenalinen stiger om bord i det lille to-motorers jetfly, som i en anden konfiguration fra tid til anden også bliver brugt til VIP-flyvninger for regeringen og Kongehuset.

Det er lidt over en halv time siden, at vi lettede fra den civile lufthavn i Catania på Siciliens østkyst, hvor det danske overvågningsfly i en måned har været udsendt til for at flyve missioner for EU’s grænsepoliti og kystvagt, Frontex. Efter at have kigget på to sejlbåde og nogle fiskerbåde ud for Brindisi vender flyet næsten 180 grader for at flyve mod øst og derfra syd over. Men inden vi når så langt, får andenpiloten med flyvernavnet GEA øje på en lille båd, som sejler mod nord.

»Kan du se typen?,« spørger kaptajnen med flyvernavnet KUM fra cockpittets venstre sæde.

»Nej.«

»Han har faktisk ret meget kølvand,« noterer KUM.

Artiklen fortsætter under billedet …

Luftkaptajn KUM fra Eskadrille 721 i Aalborg styrer Flyvevåbnets Challenger C-080 på den sidste operative flyvning for EUs grænsepoliti Frontex over Adriaterhavet og Middelhavet onsdag den 8. februar. Foto: Ernstved

Systemoperatøren LUN sidder i flyets kabine ved en konsol umiddelbart bag cockpittet og har fanget båden på flyets avancerede videokamera.

»Han kunne godt ligne en gummibåd,« forklarer han.

Om bord i flyet ændrer missionen karakter. Den lille båd er interessant, fordi den sejler hurtigt langt fra kysten og har kurs mod Italien. Piloterne tager kontakt til Frontex’ koordinationscenter i Rom og beder om tilladelse til at afvige fra den oprindelige flyveplan og i stedet skygge båden på behørig afstand. Tilladelsen kommer prompte.

To store fisk sejlede i nettet

Frontex’ mission i Italien hedder Triton, og den blev etableret i november 2014 som støtte til kystvagten og toldvæsenet. Opgaven går ud på at overvåge farvandet omkring Italien for migrantbåde, illegalt fiskeri – og smuglergods. Og særligt den opgave har det danske fly haft betydeligt held med på sin korte udstationering til Sicilien.

Søndag den 29. januar spottede det danske fly en mistænkelig speedbåd i Adriaterhavet i strædet mellem Italien og Albanien. Flyet koordinerede indsatsen med de italienske myndigheder, som kunne sende to patruljefartøjer ud for at stoppe speedbåden. Ved de italienske myndigheders ankomst havde smuglerne smidt alle pakker over bord, men på grund af det danske flys videoovervågning, var det muligt efterfølgende at samle sammenlagt 500 kg hash op af havet.

Læs også: Det lignede ikke bare fiskere (med video)

Fredag den 3. februar var der bid igen. Den danske besætning havde på forhånd fået et tip om en stor gummibåd – en såkaldt RIB (Rigid Inflatable Boat) med hård bund – som havde fire motorer og en mistænkelig last og kurs mod Grækenland. Den fandt flyet hurtigt, og det blev begyndelsen på en 11 timer lang maraton-mission. Denne gang koordinerede flyet med de græske myndigheder, men da en græsk patruljebåd dukkede op, vendte motorbåden om, smed lasten over bord og sejlede i fuld fart tilbage mod Albaniens kyst. Da var det ved at blive mørkt.

Artiklen fortsætter under videoen (der er ingen lyd på videoen) …

Et lettisk fly overtog overvågningen, mens det danske Challenger gik ned på den græske ø Korfu og tankede. Tilbage i missionsområdet var smuglerbåden nået ind i albansk farvand uden at blive standset, og med det termiske varmekamera kunne besætningen fra flyet se, hvordan smuglerne sejlede motorbåden op på klipperne af Albaniens kyst. Med infrarød og termisk varmekamera kunne besætningen guide albansk politi det rette sted hen, så smuglerne kunne blive arresteret. De mange pakker blev samlet op af vandet og viste sig sammenlagt at indeholde omkring tre tons marihuana.

Har udstyr, besætning og ekspertise fra Nordatlanten

Missionen har med andre ord allerede været en succes for det danske hold, som ud over besætningen på sammenlagt fem mand tæller tre personer på jorden plus en forbindelsesofficer i Rom. Flyet har fløjet 18 missioner og på grund af den lange mission 3. februar brugt næsten alle de 100 flyvetimer, som fra begyndelsen af missionen var det aftalte timetal. Men Frontex har sagt ja til at finansiere yderligere tre timer, så den planlagte sidste mission kan blive afviklet som planlagt.

Den begynder i et tarveligt kontorlokale hos de italienske toldmyndigheder Guardia di Finanza i et afsides hjørne af lufthavnen i Catania, hvor KUM briefer besætningen.

»Dagens mission er en patrulje i nordøst. Vi er hernede på Sicilien og flyver højt, hvorefter vi går ned i 2.000 fod for at lave vores inspektion og søgen efter illegale aktiviteter. Det kan være menneskesmugling, narkosmugling eller en hvilken som helst anden kriminalitet. Missionen er planlagt til at vare 3 timer og 15 minutter,« forklarer han og viser på et kort missionens rute og begyndelse på ”hælespidsen” af Italien.

Artiklen fortsætter under billedet …

Luftkaptajn MUK briefer besætning og gæster på det danske Challenger C-080 forud for den sidste flyvning for EU’s grænsepoliti Frontex fra Catania på Sicilien onsdag den 8. februar. Foto: Ernstved

Briefingen foregår på engelsk, fordi tre internationale gæster flyver med i dag. En spansk kvindelig fiskeriinspektør fra European Fisheries Control Agency skal have et indblik i fiskerikontrollen fra luften, mens to italienske forbindelsesofficerer fra henholdsvis Guardia Costiera (kystvagten) og Guardia di Finanza (toldvæsenet) også flyver med.

Ifølge KUM er det danske fly i høj kurs, fordi det på grund af sine jetmotorer har en meget lang rækkevidde. Det kan hurtigt komme til en position mange hundrede kilometer væk – og kan derefter blive i området og holde øje med et givent objekt i timevis.

»Vi har fløjet over Adriaterhavet og Middelhavet fra Brindisi og Bari til Sicilien og Lampedusa. Vores store styrke er, at vi kan afdække enorme havområder. At finde en lille redningsbåd i et stort hav har andre svært ved. Vi har udstyret, besætningen og ekspertisen fra Nordatlanten, hvor vi laver havovervågning og fiskeriinspektioner. Så for os ligger en mission af denne karakter lige til højrebenet,« fortæller KUM.

Menneskesmuglere tjente 30 mia. kr.

Migrationsbølgen over Middelhavet eksploderede på det nærmeste i 2015, da over 1 mio. migranter ankom til Europa ad søvejen fra Afrika og Tyrkiet. Selv om EU siden har rettet langt større fokus på grænsekontrollen i Middelhavet, skal man stadig tælle antallet af migranter, som kommer ind i Europa ad søvejen i Middelhavet, i tusinder. Ifølge Frontex ankom således hele 181.100 migranter via søvejen til Italien i 2016. Til det tal kan man lægge 175.000, som kom til Grækenland – heraf dog kun en tiendedel af dem, efter at EU indgik en aftale med Tyrkiet i slutningen af marts.

Frontex anslår, at menneskesmuglere i 2015 tjente over 30 mia. kr. på deres illegale aktiviteter. Til det kan man lægge den øvrige grænsekriminalitet, som dækker over ulovligt fiskeri, havforurening og smugleri. I 2016 beslaglagde Frontex alene i de italienske farvande 20,7 tons narko, og noget tyder på, at det tal er stigende – hvis man alene ser på det danske overvågningsflys to seneste flyvninger. Og den, som OLFI er taget med på.

»Det ligner nogle store pakker. De er mørke, og det ser ud som om, at der ligger noget presenning eller et net ud over dem,« fortæller LUN fra konsollen i kabinen.

I headsettet ringer en telefon. KUM ”tager den” med et: »Danish Airforce, Go ahead«.

En stemme siger noget på italiensk.

»Enzo, telephone for you,« siger KUM.

Artiklen fortsætter under billedet …

Aktivitetsniveauet stiger i kabinen, da besætningen om bord på det danske Challenger – udsendt til EU’s grænsepoliti Frontex på Sicilien – observerer en formodet smuglerbåd i Adriaterhavet 40 sømil ud for Bari. Fra venstre er det Giovanni (forbindelsesofficer fra den italienske kystvagt Guardia Costiera), Idoia (spansk fiskeriinspektør fra European Fisheries Control Agency), systemoperatørerne med flyvernavnene LUN og SIK ob bagest til Enzo (forbindelsesofficer fra det italienske toldvæsen Guardia di Finanza). Foto: Ernstved

Enzo kommer fra Guardia di Finanza. Han sidder i flyets kabine bag de to systemoperatører og har kontakt til den lokale indsatsstyrke. På land er man i gang med at koordinere, hvordan man vil imødegå den mistænkelige båd, som med skiftende kurser sejler mod Italiens kyst omkring 40 sømil borte. Det danske fly har brændstof til at blive i området i to timer, og hvis ikke båden bliver stoppet inden, risikerer alle en timelang fuser. Men sådan går det ikke. Efter små to timers skygning og italiensk livlig koordination over radioen kommer en hurtigtgående patruljebåd til syne omkring 25 sømil mod syd.

»Jeg kan se dem dernede nu. Prøv at kigge ud ad vinduet til venstre,« siger KUM.

»Ja, og det går stærkt! De kommer fra to forskellige retninger. Så er han sejlet hurtigt fra Brindisi,« siger GEA med en slet skjult begejstring i stemmen.

Artiklen fortsætter under billedet …

I Adriaterhavet ud for italienske Bari jagter en patruljebåd fra Guardia di Finanza (italienske toldvæsen) en smuglerbåd med to albanere og 1.588 kg marihuana om bord. Båden blev opdaget af det danske Challenger overvågningsfly, hvorfra billedet er taget. Foto: Ernstved

Den første patruljebåd fra Guardia di Finanza indhenter smuglerne agten fra med en hastighed, som fra luften ser ud til at være dobbelt så høj. Først i en afstand af 200 meter opdager smuglerne patruljebåden. De to personer om bord begynder at kaste pakker i havet, men de når ikke at lette båden for mere end 10 stykker, før tolderne ligger på siden.

Smuglerne opgiver kampen og overgiver sig uden modstand med det samme.

Artiklen fortsætter under billedet …

En smuglerbåd med to albanere om bord nåede kun at smide 10 pakker med marihuana over bord, før patruljebåden fra Guardia di Finanza (italienske toldvæsen) stoppede den i Adriaterhavet ud for Bari. Båden var opdaget af det danske Challenger overvågningsfly, hvorfra billedet er taget. Foto: Ernstved

Enzos telefon ringer

I alt deltager 26 lande i Frontex’ italienske Triton-mission med henholdsvis personel eller aktiver i form af fly eller skibe. Og selv om den danske forbindelsesofficer sidder i Rom, ligger Frontex hovedkvarter i polske Warszawa. Her glæder man sig over den danske indsats, som ifølge talspersonen Izabella Cooper er et glimrende eksempel på det optimale samarbejde i Frontex.

»Det danske bidrag har i den grad bevist sit værd og været en afgørende faktor på trods af den begrænsede tid til rådighed. Det viser, hvor vigtigt det er, at alle lande arbejder sammen om at løse problemerne. I Frontex har vi arbejdet målrettet på ikke at erstatte de nationale grænsekontroller, men i stedet at tilvejebringer ekstra aktiver. Det danske fly har været et ekstra værktøj, som har været en uvurderlig hjælp,« siger Izabella Cooper.

Efter en mellemlanding i Bari for at tanke brændstof vender det danske Challenger tilbage til Catania, hvor besætningen nogle timer senere fejrer afslutningen med en middag sammen med de tre italienske forbindelsesofficerer, som har fløjet med i løbet af det månedlange ophold. Det foregår på den lille, yderst lokale og hyggelige restaurant Trattoria da Peppino. Omkring desserten ringer Enzos telefon.

»Det var min chef. De har konfiskeret 1.588 kg marihuana og arresteret de to personer – begge fra Albanien,« fortæller han med smil på læben.

For bordenden sidder KUM og kan ikke lade være med at smile.

»Jeg er meget glad. Vi leverer vores del til det europæiske fælleskab og får meget for pengene med det – i virkeligheden – meget lille bidrag, som vi sender ud. Personligt er jeg både glad og stolt over, at vi kan stille med et så kvalificeret bidrag, som er så eftertragtet og værdsat. På den måde er vi med til at gøre en forskel. Det kunne ikke slutte på en bedre måde,« siger KUM.

Af hensyn til sikkerheden optræder besætningsmedlemmerne alene med flyvernavne.


Denne artikel er lavet i samarbejde med Jyllands-Posten og publiceret i samme avis søndag den 19. februar 2017.

Systemoperatørerne SIK og LUN følger en albansk smuglerbåd tæt med flyets avancerede videokamera under det danske Challengers sidste operative flyvning for EUs grænsepoliti Frontex over Adriaterhavet onsdag den 8. februar. Foto: Ernstved

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Piloters »skelsættende« bekymringsbrev bør tages alvorligt, mener eksperter

Abonnement
Det bør mane til eftertanke, når 30 yngre piloter i Flyvevåbnet ser sig nødsaget til at henvende sig direkte til forsvarsministeren med bekymringer om uddannelsesniveauet. Det mener flere eksperter, som understreger, at piloternes pointer er legitime og velbegrundede. En af dem er tidligere forsvarschef Christian Hvidt, som kalder brevet...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

guest
0 Kommentarer
Feedback
Læs alle kommentarer