spot_img

Fregat blev sendt ind i fjendtligt område med fejlramt radar og defekt ammunition

Det blev præsenteret som en succeshistorie, da fregatten ”Iver Huitfeldt” i marts nedkæmpede fire fjendtlige droner over Det Røde Hav. Men bag det lykkelige udfald gemmer historien en helt anden virkelighed, hvor skib og besætning var i direkte fare, fordi vitale forsvarssystemer fejlede. Soldaternes fagforeningsformand er rystet, og forsvarsministeren kræver redegørelse fra forsvarschefen.

Man kan nærmest fornemme den anspændte stemning i operationsrummet og forstå vreden i skibsledelsen, når man læser teksten. Dokumentet er et ”NATO RESTRICTED” såkaldt signal sendt fra chefen på fregatten ”Iver Huitfeldt” til en række militære myndigheder i Danmark herunder Søværnskommandoen, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og skibsledelserne på Søværnets øvrige fire fregatter foruden den amerikanske styrkechef i Operation Prosperity Guardian. Signalet er sendt den 13. marts – fire dage efter, at ”Iver Huitfeldt” nedkæmpede fire fjendtlige droner over Det Røde Hav.

For udenforstående kan det virke som kodesprog, men for kendere med sømilitær indsigt lyser alle alarmknapper rødt.

»Under UAV-angrebet mod IVER lørdag d. 9. marts forhindrede C-Flex og APAR engagement med ESSM i 30 minutter,« skriver kommandørkaptajn og skibschef Sune Lund indledningsvis.

C-Flex er et såkaldt kommando- og kontrolsystem udviklet af danske Terma, der integrerer input fra radarer og våbensystemer. Det giver besætningen mulighed for at danne sig et overblik over aktiviteter i luftrummet, på havoverfladen og under havets overflade omkring skibet og engagere eventuelle fjendtlige mål. APAR står for Active Phased Array Radar og er en multifunktionel radar fra hollandske Thales, som blandt andet bruges til at guide missiler mod deres mål.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

Forsvarsordførere er rystede og føler sig ført bag lyset af Forsvarets ledelse

Fejlen på det ene eller begge de to systemer betød, at ”Iver Huitfeldt” i en halv time ikke kunne affyre sine Evolved Sea Sparrow-missiler (ESSM), der er skibets eneste luftforsvarsmissil. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse blev kort efter episoden involveret og anbefalede, at APAR radaren fremover udelukkende skulle bruges til at søge og ’tracke’ spor, men ikke til ildledning.

”Iver Huitfeldt” fik således besked på ikke længere at engagere luftmål med den dertil indrettede radar. En fejlsøgning og reparation udestod ved signalets afsendelse fortsat. I stedet rådede materiel- og indkøbsstyrelsen ”Iver Huitfeldt” til at bruge de to noget mindre CEROS-radarer, der fungerer som ildledelse for skibets to 76 mm OTO Melare kanoner, og som samtidigt har en sekundær funktion som ildledelsesradar for sea sparrow missilerne. Disse radarer kan dog alene håndtere et enkelt mål ad gangen hver, så ved flere indkommende trusler, må besætningen vælge.

»Som følge af problemerne med APAR og interfacet med C-Flex under kampene, og den deraf følgende manglende mulighed for at bruge ESSM i 30 minutter ved denne lejlighed, er IVER blevet rådet til kun at bruge APAR til at opbygge og forbedre vores luftbillede. Denne defekt ophæver effektivt det primære ildkontrolsystem for ESSM om bord på IVER og efterlader de to sekundære ildkontrolkanaler tilgængelige via CEROS.«

Skibschefen konstaterer videre, at problemet langt fra er nyt, uden at det nogensinde er blevet løst.

»Det er vores klare opfattelse, at udfordringen har været kendt i årevis, uden at der har været den nødvendige og påtrængende forståelse for, at det haster med at løse problemet. Denne forståelse er afgørende for fremadrettet at sikre tilliden til fregatternes våben- og sensorsuiter og kampstyringssystemet.«

Fregattens kernefuntkion svigtede, da det gjaldt

Med andre ord svigtede det forsvarssystem, der er fregattens kernefunktion. I stedet for at affyre luftforsvarsmissiler måtte besætningen på ”Iver Huitfeldt” tage fregattens kanoner på dækket i brug, og her mødte besætningen endnu en alvorlig overraskelse. Det viste sig, at halvdelen af granaterne detonerede kort efter at have forladt kanonerne uden at være i nærheden af de fjendtlige mål. De mange defekte granater resulterede i et højt ammunitionsforbrug, hvilket kunne have fået fatale konsekvenser, advarer skibschefen.

»Et meget stort forbrug af ammunition reducerer kampeffektiviteten og enhedens overlevelsesevne alvorligt,« skriver Sune Lund.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

Tekniske fejl på tysk fregat redder amerikansk drone fra nedskydning

Skibschefen afslutter sit korte signal med i utvetydige vendinger at gøre det klart for læserne af signalet hjemme i Danmark, at det er en uhyre alvorlig situation, som skibet er sat i:

»Med hensyn til HE (højeksplosive, red.) granater: Under kampene lørdag den 9. eksploderede op mod 50 procent af 76 mm-granaterne i nærheden af IVER uden nogen effekt på de fjendtlige mål. Alle granater i standardkrigsudrustningen er mere end 30 år gamle, eftermonteret med radiobrandrør fra 2005, som virker uegnede til egentlig kamp. Indtil vi har en (bedre) forklaring på denne hændelse, er jeg nødt til at understrege det kritiske og uacceptable i at sende en fregat ind i et fjendtligt miljø med ammunition bestående af ustabile granater af denne type,« skriver Sune Lund.

Forsvaret solgte historien som en succes

Historien om problemerne på ”Iver Huitfeldt” står i skarp kontrast til det, som offentligheden fik at vide om drone-angrebet den 9. marts. I en pressemeddelelse skrev Forsvaret, at der var tale om et angreb på 15 droner, hvoraf ”Iver Huitfeldt” havde nedkæmpet fire.

»Vi var fra starten bevidste om, at opgaven indebar betydelig sandsynlighed for anvendelse af våbenmagt, også fra dansk side. Det er sket nu, og jeg er stolt over, at skib og besætning har udført det, de er sendt ud for at gøre på professionel vis – nemlig at beskytte den frie sejlads,« udtalte forsvarschef Flemming Lentfer i den forbindelse.

Artiklen fortsætter under tweetet …

I Forsvarsministeriet kommer de nye oplysninger bag på forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V), som ikke var vidende om, hvad der skete i operationsrummet.

»Det er nyt for mig, at der tilsyneladende var så alvorlige udfordringer i forbindelse med drone-angrebet den 9. marts. Jeg vil bede forsvarschefen redegøre nærmere for forløbet,« siger han til OLFI.

OLFI har tillige bedt forsvarsledelsen forholde sig til kritikken. Her lyder svaret, at chefen for Søværnet stiller op til interview tirsdag.

Fagforeningsformand er både rystet og målløs

OLFI har også kontaktet CS, som er Forsvarets største fagforening, der organiserer menige og befalingsmænd i Søværnet. Her er reaktionen hos forbundsformand Jesper K. Hansen vantro.

»Jeg er ganske enkelt rystet og målløs,« siger han.

»Det er ret vildt, for det kompromitterer sikkerheden på den måde, at man med åbne øjne udsætter besætningen for fare. Ministeren har stået og sagt, at skibet er klar til at sejle afsted, men det er det ikke, og så sender man det afsted alligevel. Fregatten skulle slet ikke have været udsendt på den mission, for den var ikke klar. Jeg synes ærligt talt, at det er uanstændigt, og det udstiller vores egen utilstrækkelighed. At vi sender en fregat afsted med våbensystemer, som ikke virker, er en skandale,« siger Jesper K. Hansen.

Samme holdning deler Torben Ørting Jørgensen, som er pensioneret kontreadmiral og selv har sejlet som skibschef på en af de nu udfasede korvetter. I dag er han formand for organisationen Folk og Sikkerhed og sidder i OLFIs advisory board.

»Det er graverende, at fregatten på grund af fejl ikke har kunnet anvende sit primære luftforsvarssystem i en skarp situation. At ammunitionen fra kanonen så oven i købet eksploderer, når den forlader kanonløbet gør det kun endnu værre. Det er både flovt og i virkeligheden uanstændigt at sætte besætningen i sådan en situation,« siger han og fortsætter:

»Det er en skærpende omstændighed, hvis det forholder sig således, at myndighederne i Danmark var klar over problemet med interface mellem APAR og C-Flex. Det er ganske enkelt ansvarspådragende for de ansvarlige myndigheder og personer, der i Danmark angiveligt var bekendt med dette kritiske problem. Det kan ikke være rigtigt, at vi sender vores fregatter og deres besætninger ud i en skarp mission med så graverende fejl, som der her er tale om. Det må og skal have konsekvenser. Og så har besætningen på “Iver Huitfeldt” i øvrigt min fulde anerkendelse for at håndtere den kritiske situation både professionelt og dygtigt. Det kræver en samarbejdet og dygtig besætning for at kunne håndtere en uforudset og kritisk situation af den karakter, som omtales her,« siger han.

Sagen kommer kort tid efter, at Tyskland også oplevede fejl med APAR-radaren ombord på den tyske fregat “Hessen”. Ved den lejlighed lykkedes det ganske vist at affyre to Sea Sparrow-missiler, men begge missiler styrtede kort efter affyringen i havet uden at have været i nærheden af deres mål.

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Før eller siden er vi nødt til at sende Nato-tropper til Ukraine

DEBAT: Folk, der advokerer for en total ukrainsk sejr, må kalibrere deres retorik og strategi, for den kommer ikke, medmindre Nato engagerer sig militært i Ukraine, skriver debattør og historiestuderende Kasper Valentin Poulsen. Der er i sandhed sorte skyer over Ukraine i disse måneder. Både præsident Volodymyr Zelenskyj og hans...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

11 KOMMENTARER

guest
11 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Søren Schnieber
Læser
Søren Schnieber
2. april 2024 10:27

Endnu en “Kioskbasker” fra teamet bag OLFI – Chapo som man siger i cykelsporten, omend på en meget kedelig baggrund.

Lad mig som det første udtrykke min anerkendelse til skibet og dets besætning for under disse betingelser at leve op til det absolut bedste man kan forlange af Flåden. Når jeg er enig med “Thøger” i at dette er Auditøren og hans civile modstykke’s skrivebord (som i spark skrivebordsstol væk under dem, hvis ikke de letter den dertil indrettede) – Så er det bygget på 2 “antagelser” at fejlen har været kendt og ikke viderebragt til Minister/FT og at fejlen har haft mulighed for potentielt katastrofale følger.
Se problemet ligger ikke i at noget bliver nedprioriteret – men det må stå lysende klart for enhver uanset grad og funktion i forsvaret at hvis man udsender en platform til out of area (altså ikke “selvforsvar”) og man er bekendt med visse svagheder så skal Minister/FT kende den “svaghed” forinden udsendelse.
Lad mig med det samme lige tage fat om selve Lækket forinden nogen for tåbelige ideer i FE/PET man hjælper ikke sig selv og ens egen opgaveløsning ved at efterforske selve lækket, man skal huske at RECSYR og med de afledte effekter for PET/FE ikke opstod uden flådens hjælp, og hvis man efterforsker det forkerte i den sammenhæng så risikere man ret hurtigt at stå uden venner, jeg skulle kende især NCO’er dårligt hvis de ikke tager det ilde op, og de er rygraden.
Til alle dem der måtte mene at den slags kendte fejl ikke er ført op til minister pga “menneskelige fejl” beror på en meget stor fejlslutning, årsagen er ret simpel – den kaldes “egen vinding” for når man ikke bringer ens foresatte ud af den vildfarelse at fregatten er klar til kamp ift. dens opgave så gør man det for at ikke rokke båden i bedste Admiralens vise stil.
Jeg har en enorm respekt for besætningen, som jo nærmest har måttet smide smedens skruenøgler og madresterne i kabyssen efter FJ. Det er en hån mod dem og den fare de har været udsat for, den potentielle risiko for at bringe vores tillid blandt vore allierede til at flåden kan løse de pålagte opgaver, til de afledte effekter som dansk sikkerheds politiske diplomati, må lide i den sammenhæng.
Jeg har det OK med at min CH/Minister/FT sparer min riffel væk – når de ikke mener jeg skal bruge den, men de skal den unten brandbrølemig stå til ansvar foran en dommer når jeg sendes out of area uden en velfungerende riffel som mit og andres liv er afhængig af, jeg er principielt ligeglad med hvor højt op i systemet denne “egen vinding” befinder sig, vi skylder besætningen og deres familier en meget klar konsekvens og en meget klog forklaring samt en enorm tak og kraftig understregning af at det sker ikke igen (se almen præventivt hensyn i straffeloven samt militær straffelov)
Lad mig afslutningsvis feje alt snak om redegørelser, undersøgelser internt mv ned af skrivebordet, tilliden kan kun genoprettes foran en dommer om det så er under FT eller i by og landsret – der findes ikke større “straf”ansvar end at sende folk i “Harms Way” velviddende at de er solgt til stanglakrids.

Den slags får jo manglende hjemmel ved mink og tibetanske flag til at ligne en mindre parkeringsbøde. Så fødderne af skrivebordet drenge og piger.

René V. Nielsen
Læser
René V. Nielsen
2. april 2024 14:31

Set udefra så er Flemming Lentfer selve essensen af inkompetence – når der henses de utallige sager om uduelighed i alle afskygninger.

Ultimativt er det på Flemming Lentfer kommando at skibet bliver sendt afsted fordi han ikke fortæller Folketinget og ministeren om problemerne med skibet. Det fremgår ret tydeligt af OLFI’s artikler.

Men når Flemming Lentfer har overlevet alle de andre gange, så gør han det sikkert igen – overlever.

Men hvor ville jeg ønske at der kom en anden forsvarschef.

Jens Nielsen
Læser
Jens Nielsen
2. april 2024 22:07

Hej Rene
Jeg kunne ikke skrive det bedre selv, så jeg har bare liket dit indlæg – tror dog ikke Flemming 7 år overlever dette her, er SÅ alvorlig en sag, at hvis ikke han bliver smidt på porten – så håber jeg at alle Forsvarets ansatte strejker indtil han bliver fyret.

Hilsen

Jens

Jens Lehmann
Læser
Jens Lehmann
2. april 2024 7:14

Det er svært at finde ord til en så lamslående historie, men lad mig blot konstatere at de ansvarlige, hvem end det viser sig at være, har spillet hasard med 175 menneskeliv og udstyr for 2 milliarder DKK. Det skal få konsekvenser.

Bo Falck
Læser
Bo Falck
2. april 2024 11:36

Ja, så er det vist på tide, at forsvarschefen tager sit go’e tøj og smutter.. Og det kan kun gå for langsomt…

Troels Halken
Læser
Troels Halken
2. april 2024 21:08

Lad ikke ministeren tørre den af på FC alene. Når man er chef, også minister, så følger ansvaret med. Det er ikke bolsjebiks det handler om, men vores soldater på udsendelse på en skarp mission. Hvis ikke de vidste hvad der foregik, så er det fordi at de ikke er deres opgave voksen. De bør begge tage ansvaret og træde tilbage.
Vi står i en situation hvor at vi skal genbygge forsvaret, og så kan man ikke have folk der har været med til at afvikle det, til at genbygge det. Når en af de mest kompetente generaler søger hvad der reelt svarer til forflyttelse til Grønland, så bør alle advarselslamper blinke for at retningen og kulturen som man ønsker at fremme er forkert. Forsvaret og dets ledelse kan ikke genopbygges ved at an tjekker små bokse i Troels Lunds Poulsens regneeark.
Skal vi tage den nye sikkerhedspolitiske situation alvorlig, så skal der helst ny politisk ledelse og ny militær ledelse.

Michael Nielsen
Læser
Michael Nielsen
3. april 2024 8:59

Jeg bliver i stigende grad, fortaler for at vi spørger en amerikansk marineinfanterigeneral, om at hjælpe os med at genopbygge det her korthus, kaldet forsvaret. I det mindste at rejse hertil, undersøge korthuset og komme med en anbefaling.

Niels Bierbum
Læser
Niels Bierbum
2. april 2024 17:52

Gode kommentarer (desværre nødvendige), blev ret chokeret her i formiddag da min kone fortalte historien.
Selv har jeg aldrig være inde i forsvaret på grund af nogle helbredsproblemer med ryg, kasseret på session i 1970.
Men stor stor respekt for de unge mennesker på skibet som håndterede det særdeles godt i en uventet situation.
Enig med Søren at Mink sagen er en bagatel sammenlignet med denne sag som kunne have kostet menneskeliv på Iver.

Jonas Petersen
Læser
Jonas Petersen
3. april 2024 9:13

Konsekvenser ? Ja måske bliver en stakkel lavere i systemet forflyttet, men det er også det

Henrik Bruun Andersen
Læser
Henrik Bruun Andersen
6. april 2024 4:40

Når jeg ser den fulde video, som forvaret har frigivet fra aktionen, så er der en ting som undrer mig, hvor til jeg ikke kan finde kommentarer eller reaktioner. Det er ikke billederne inden fra O-rummet, men at der står en dæksgast åbent eksponeret på signaldækket der bemander den gamle manuelle 12.7 mm

Kigger jeg på kropssprog, så ligner det ikke en gennemtrænet FOST gast eller situation. Vedkommen får sig nærmest et kæmpe chok da et ESSM missil skydes afsted, og senere går ned i knæ i forskrækkelse over skud fra dækskanon – måske også fordi flere granater eksplodere for tidligt tæt på skibet.

Hvad laver en dansk gast ved 12.7 mm under så skarp en indsats, og burde Iver ikke have udskiftet 12.7 mm med F.eks Oerlikon Searanger 20 mm Remote Controlled Gun Station, så gasten ikke stå i det åbne og halvmørke?

Knud Haugmark
Læser
Knud Haugmark
2. april 2024 20:00

Hat lige set Ryberg på TV. Han virker ikke som havnens hurtigste knallert. Mildt sagt. Er forsvaret ledet af en flok tungnemme? Måske er det forklaringen på, at forsvaret fyrer 27 mia. kr. af årligt uden at levere noget som helst.