Den tyske marine havde mandag i sidste uge en af den slags dage, man nok helst vil glemme. I Det Røde Hav opfattede den tyske fregat ”Hessen” ved en fejl en amerikansk Reaper-drone som et fjendtligt luftmål, men da den ville skyde nedskyde dronen, endte to milliondyre SM-2-missiler i havet. Det skriver tyske Bild.
Det var lige ved at gå helt galt – og gjorde det på sin vis også – da den tyske fregat “Hessen” mandag i sidste uge opfangede et fjendtligt luftmål på sin radar under patruljeringen af det konfliktramte Røde Hav. Det skriver blandt andre det tyske tabloidmedie Bild.
Der var nemlig ikke tale om nogen trussel fra den yemenitiske houthi-bevægelse, som ellers ivrigt skyder mod både krigsskibe og civile handelsskibe med påståede forbindelser til Israel og for nylig lykkedes med at sænke et skib i sidstnævnte kategori. Derimod var det en amerikansk drone af typen MQ-9 – også kendt under typebetegnelsen Reaper – der nærmede sig det tyske krigsskib.
Den erkendelse indfandt sig dog for sent på den tyske fregat, som efter at have rådført sig med allierede enheder i området sendte to SM-2-missiler i retning af den indkommende lufttrussel. Det lykkedes imidlertid ikke at nedskyde dronen, for begge missiler styrtede i havet kort efter affyringen. Siden gik det op for det tyske mandskab, at der var tale om en amerikansk drone, som skulle have lov at flyve videre.
Misforståelsen omkring dronens ophav er ifølge Bild opstået, fordi den fløj uden sit IFF-system (Identification Friend or Foe, red.) tændt og heller ikke umiddelbart kunne identificeres via den taktiske kommunikation flådeenhederne imellem. Tværtimod var der enighed om at engagere luftmålet, som altså viste sig at være en “ven”.
Samme missil som danske fregatter udstyres med
Ét er imidlertid misforståelsen omkring dronens tilhørsforhold. En anden tysk bekymring er den tekniske fejl, der betød, at de to SM-2-missiler endte som “fusere” på bunden af Det Røde Hav. Det fremgår indtil videre ingen steder, præcis hvad der gik galt, men tyskerne mener selv at have opklaret, hvor fejlen opstod:
»Missilerne kunne ikke nå målet. Det skyldes ifølge den indledende vurdering en teknisk fejl om bord på fregatten. Fejlen blev hurtigt identificeret og kunne afhjælpes med det samme. Der er ingen mangler i virkningskæden for det anvendte våbensystem,« forsikrer det tyske forsvarsministerium således på sin hjemmeside.
Artiklen fortsætter efter tweetet …
More details on the Hessen friendly fire incident from Spiegel (paywalled): The SM-2 failed due to a technical defect (ie suggests it wasnt human error). Also the MQ-9 was apparently assigned to a counter terror op independently of Prosperity Guardian.https://t.co/IYrGaTMxyJ
— Alex Luck (@AlexLuck9) February 28, 2024
Selvom noget altså tyder på, at episoden i dette tilfælde har at gøre med en fejl på selve fregatten – internationale iagttagere spekulerer i, at det kan være skibets APAR-radar – har selve missilet dog tidligere også voldt problemer.
I 2018 oplevede “Hessens” søsterskib “Sachsen”, at et SM-2 Block IIIA-missil ikke forlod launcheren under en affyring. Det medførte skader på skibet, men ingen ombordværende kom dengang noget til. Går man endnu længere tilbage, har også amerikanerne haft problemer med SM-2-missilerne på en af sine destroyere, “USS The Sullivans”. Det førte i 2015 til, at den amerikanske flåde indførte en Wartime Use Only-bestemmelse for brugen af dem.
Missilerne affyret fra både “Hessen” og den amerikanske destroyer var af typen SM-2 Block IIIA. Det er som dansker værd at notere sig, for det er samme type, som de tre luftforsvarsfregatter af “Iver Huitfeldt”-klassen planmæssigt skal udstyres med, om end de tyske øjensynligt var af ældre produktionsdato. Danmark ventes at modtage sine SM-2-missiler i 2025 eller 2026.
Bekymringer om forsyningssikkerhed
Episoden i Det Røde Hav har samtidig givet anledning til tyske bekymringer om forsyningssikkerheden af missiler. Den amerikanske våbenproducent Raytheon indstillede første gang produktionen af Block IIIA-missilerne i 2013, men genoptog den i 2017 efter stigende international efterspørgsel. Det er dog ikke meningen, at de aldrende missiler skal være i fast produktion udover den igangværende.
I Tyskland har den kendsgerning sammenholdt med mandagens hændelse ført til en diskussion af, hvorvidt det er overhovedet vil være muligt at genopfylde missilbeholdningerne på fregatter af “Sachsen”-klassen i fremtiden.
Det samme risikerer at gøre sig gældende Danmark, der på yderste mandat bestilte sine missiler i 2021: Danmark får leveret sine allerførste SM-2-missiler fra det, der tyder på at blive den allersidste produktion. Dermed bliver det ikke muligt at generhverve, hvis behovet skulle opstå. En alternativ mulighed er at indkøbe videreudviklingen SM-2 Block IIIC, som ifølge OLFIs oplysninger vil kræve mindre opdateringer af launchere og software ombord på fregatterne.
En anden – men også markant dyrere option – er at bestille det langt nyere og mere moderne SM-6-missil, som også vil kunne bruges mod ballistiske missiltrusler. Det vil dog kræve en omkostningstung opgradering af fregatterne i form af helt nye radarer og en omfattende systemopdatering.
Gør nu det rigtige første gang – nu, chancen er der!
Afbestil de aldrende og reelt udfasede SM-2 missiler. Og bestil så SM-6 missilet. Den langt længere rækkevidde vil beskytte besætningen samt de skibe mm, som skal beskyttes, langt mere effektivt.
Er det dyrt? Ja! Og modspørgsmålet i den her “næsten krigs” situation må være: “Og hvad så…?”.
Det havde klædt OLFI at nævne, at HESSEN dagen efter nedskød to Houthi-missiler
Der var vist rettelig tale om to droner. Det kunne – og burde – vi måske have haft med. Men nedskydningen af de to droner skete med hhv. dækskanon og RIM-116 og har derfor strengt taget ikke noget med de beskrevne udfordringer med SM-2 og ildledelsessystem/APAR at gøre.
Orlogsskib er beregnet til cirka 30 års liv – med en opdatering cirka midtvejs.
Fregatten blev leveret 2011 – så det er kun naturligt at udviklingen indenfor radar er løbet fra den radar man bestilte cirka 2008 – Og det har været på ønskelisten med en ombygning af radaren i flere år. Så at forestille sig at den skal kunne fungere optimalt i skibets levetid er meget naivt.
Holland have de samme radar på deres Zeven Provicien-klasse. Den radar er de nu i gang med at udskifte til nyeste standard.
Jeg har et par 3tommer krysantemum nytårs raketter stående i kælderen de kan låne, helt gratis.
Hvad er det da for noget skrammel vores skibe er udstyres med, og hvis ikke vi vil lave en bekostelig opdatering kan vi kun bruge gamle missiler typer. De affyrings systemer til lodret affyring har kostet spidsen af 10 f-35’er, og så skal de udskiftes sammen med radarsystemet, uden reelt set at have været brugt ?????