spot_img

En tung dansk panserinfanteribrigade er ikke nødvendigvis løsningen

DEBAT: Tunge panserformationer, der er uger eller måneder om at nå frem til fronten, er ikke nødvendigvis svaret i fremtidens konflikter, mener den pensionerede britiske hærofficer Gordon Fotheringham fra Institut for Militær Analyse. Her argumenterer han imod de hærofficerer, der stadig argumenterer for nødvendigheden af en tung dansk panserinfanteribrigade.

I takt med at forskellige interesserede afventer den offentlige udmelding af, hvad der skal indeholdes i det kommende forsvarsforlig, er der en mærkbar stigning i debatten omkring de tre værns ønsker. Dette inkluderer nogle, der går ind for flere F-35-fly og missilforsvarssystemer til Flyvevåbnet, andre støtter moderne missilsystemer og endda ubåde til Søværnet. Fra hærsiden er hovedvægten af holdningerne, at Danmark i overensstemmelse med Natos styrkemål skal have en tung pansret infanteribrigade-kapacitet inden 2032. I meget af denne debat er det svært at identificere planer for supporting combined arms og en fælles styrkestrategi (integration af land-, luft- og flådestyrkekapabiliteter) .

Som Sun Tzu, den kendte kinesiske militærstrateg og filosof, skrev i sin bog The Art of War: »Strategi uden taktik er den langsomste vej til sejr. Taktik uden strategi er støjen før nederlaget.«

Derfor er et af de overordnede spørgsmål, der står tilbage: Hvad er logikken og strategien, der understøtter ambitionen om, at Hæren skal have en tung pansret infanteri-brigade-kapabilitet (kapabilitet er ikke det samme som kapacitet)? Er det overkommeligt; er det opnåeligt; hvor relevant er det som afskrækkende middel, og er det det mest hensigtsmæssige for Danmark som dets eneste landstyrkekampkapabilitet?

Indlægget fortsætter efter henvisningen …

Diskussionen om en tung brigade kræver forståelse af kamppladsens kompleksitet

Det er det emne, jeg ønsker at udforske her, da nogle forhåbentligt sætter spørgsmålstegn ved, om der er foretaget tilstrækkelig analyse af denne aspiration. Et simpelt kig på en grundlæggende HV-model (hvad, hvorfor, hvor, hvordan osv.) kunne synes at rejse nogle, ikke ubetydelige, spørgsmål.

Hv-modellen

HVAD: Der tales meget om at etablere en “kapabilitet” af en tung pansret infanteri-brigade uden særlig forklaring på, hvad dette vil kræve, især hvis denne skal være i konstant beredskab med eksempelvis tredive dages varsel for at kunne mobilisere. Dette er ikke kun ekstremt dyrt, men det vil også i høj grad begrænse andre opgaver for en brigade og dens komponentenheder – især med hensyn til oversøiske indsættelser eller øvelser. For de soldater i brigaden, der er i konstant beredskab, vil det også være yderst begrænsende og restriktivt  – frihed til at tage andet end lokal orlov vil f.eks. være vanskeligt – og derfor er det sandsynligt, at Hærens problem med fastholdelses af personel kun vil blive værre.

Indlægget fortsætter efter henvisningen …

Forsvaret udskyder projekter og opgiver officielt at have brigade klar i 2024

Alternativet er at have mere end én brigade, så rotation er mulig.  Dette vil kræve mindst tre brigader inklusiv alle de yderligere væsentlige understøttende logistiske kapabiliteter, herunder personale.

HVORFOR: Det siges ofte, at raison d’être for denne tunge pansrede infanteribrigade-“kapacitet” skal afskrække Rusland fra at invadere de baltiske stater. I den forbindelse har mange kommentatorer, med rette, været hurtige til at rose, hvor hurtige ukrainerne har været til at lære af deres nuværende krig og Ruslands invasion af deres land. Men russerne har også lært af deres erfaring. De vil sigte efter at være bedre, hurtigere og så kampkraftige, som de kan være, når de prøver igen.

Hvis eller, mere sandsynligt, når de forsøger at invadere de baltiske stater, vil de planlægge at erobre så meget territorium, som de kan, på så kort tid som muligt. Under disse omstændigheder vil en afskrækkende effekt af at kunne mobilisere en kapabilitet hjemme i Danmark med tredive dages varsel synes noget tvivlsom. Hvis det ikke er en overbevisende kapabilitet som afskrækkende styrke, er det så den rigtige type kapabilitet? Hvis ikke, bør det sætte spørgsmålstegn ved berettigelsen af flere, eller endda én enkelt, meget dyr tung panserinfanteribrigade.

HVOR: Tunge pansrede infanteribrigader er optimeret til at udføre close battle. Dette er en meget blodig og destruktiv form for krigsførelse, og som det kan ses i Ukraine, er det meget dyrt i form af liv tabt, både i form af militære og civile liv. Den efterfølgende skade på national infrastruktur er også betydelig. Så hvor er det, at denne tunge panserbrigade planlægger (eller forventes) at skulle kæmpe med fjenden?

Nato har ingen planer om at invadere Rusland, så close battle vil næppe ske dér. Det ville dog være yderst overraskende, hvis de baltiske lande var begejstrede for en Nato-plan, der venter på, at Rusland invaderer dem, så deres lande kan blive forvandlet til det næste Ukraine – lige så lidt som befolkningen eller politikerne i Danmark ønsker en sådan situation. Hvis Hæren ønsker at bidrage med en overbevisende afskrækkende effekt, skal dens tunge pansrede infanteribrigade, eller kampgruppekapabiliteter, permanent være fremskudt til (placeret i) de baltiske lande.

HVORNÅR: Da russerne vil sigte efter at give så kort varsel som muligt om, hvornår de vil invadere de baltiske stater eller Finland, skal reaktionstiden for mobilisering af Hærens tunge infanteribrigade fra Danmark kunne måles i timer og højst dage, frem for den måned eller mere, der nuværende ses som nødvendig. Når brigaden først er samlet, skal den stadig nå frem til de baltiske lande. En tung infanteribrigade er et stort, langsomt og besværligt “(u)dyr”, og i betragtning af Ruslands store krydsermissil- og dronekapabiliteter – og Rusland vil sikre, at den har genopbygget ordentligt før enhver ny invasion – er det tvivlsomt, hvor meget af brigaden, der rent faktisk (reelt) vil nå frem til frontlinjen.

Deterrence by Punishment vs Deterrence by Denial

Som svar på udfordringen med at præsentere en afskrækkelse over for en trussel fra en russisk invasion af et Nato-land, er en mulighed deterrence by punishment. I dette scenarie venter Nato på en aggressiv handling fra Rusland og bygger eller samler sit mandskab og “jernbjerge”, der derefter langsomt bevæger sig hen over det europæiske kontinent, hvor det vil være sårbart over for angreb og tab af mandskab og udstyr, for til sidst, og nu sent i forløbet, at blive involveret i en reformationskrig. En reformationskrig er en krig, som ingen ønsker, især ikke de lande, hvor kampene vil finde sted. Derudover, når denne krig ér startet, vil den have en usikker afslutning, som meget vel kan resultere i risikoen for nukleare udvekslinger. Derfor er deterrence by punishment umiddelbart ikke det bedste valg.

Indlægget fortsætter under henvisningen …

Natos styrkemål er ikke et tag-selv-bord!

Alternativet er deterrence by denial. Det betyder, at kampkræfterne allerede ér på plads.  Det kræver, at Natos styrker enten allerede er i frontlinjen eller kan ankomme indenfor timer eller dage – ikke først efter uger eller måneder. Det væsentlige vil være at have pålidelige, mobile og slagkraftige styrker, der er i stand til at være i position, når det gælder, for at nægte fjenden muligheden for at opnå sine operationelle mål.

Andre Nato-lande ser nu på, hvilke styrkestrukturer og kapabiliteter der kræves for at opretholde en troværdig deterrence by denial. Disse styrker vil omfatte pansrede angrebshelikoptere; lette mobile langtrækkende artilleri- og missilsystemer; hurtigt reagerende lette mobile og luftbårne styrker bevæbnet med store mængder sofistikerede panserværnsvåbensystemer (svarende til dem, der standsede de russiske panserkolonner, der forsøgte at nå Kiev i februar 2022) og understøttet af loitering munitions og cyberdrone-kapabiliteter; forskellige luftbårne kapabiliteter inklusive multi-role F-35. Altsammen en del af et operationskoncept med flere domæner med de taktiske og strategiske luftbrokapabiliteter til at få styrkerne på plads i tide.

Sammenfattende betyder det ikke, at tunge panserformationer endnu er fortid (større Nato-nationer har dem stadig), men det erkendes, at karakteren af krigsførelse ændrer sig. Givet den nuværende udvikling kan slagmarken være et meget andet sted om ti år. Allerede nu er tunge kampvogne og pansrede mandskabsvogne ikke længere den dominerende kraft på slagmarken, de engang var. Som Ukraine har vist, er det artilleri, missiler (og nu droner), der er vendt tilbage som “konge”, og langsomt bevægende tunge formationer er i høj grad deres bytte.

Til det formål, når det kommer til at skulle afskrække Rusland og forsvare de baltiske stater, vil tunge panserformationer, der er uger, om ikke måneder, om at ankomme til frontlinjen – hvis de overhovedet når intakte frem – langt fra være førstevalgskapabilitet. I overensstemmelse med kommende planer vil der inden for Nato være ringe eller intet behov for tunge panserformationer, der først ankommer uger eller måneder efter, at en krig er startet. I tilfælde af, at de kunne blive nødvendige og skal mobiliseres, har deres afskrækkende effekt indlysende allerede slået fejl.

Gordon Fotheringham er pensioneret oberstløjtnant og i dag senioranalytiker ved Institut for Militær Analyse. Han har en fortid som forsvarsattaché på den britiske ambassade i København og som britisk forbindelsesofficer ved Hærkommandoen i Karup. Han har bl.a. været udsendt som forbindelsesofficer med den danske kampgruppe til Afghanistan. Gordon Fotheringham taler dansk og bor i Danmark.

Andre læste også

Troels Lund ser med »stor alvor« på unge piloters pressede situation

Abonnement
Mandag sendte 30 unge piloter et alarmerende brev til forsvarsministeren og Forsvarsministeriets departementschef og beskrev et flyvevåben mere under afvikling end udvikling. Nu inviterer forsvarsministeren repræsentanter for piloterne til møde. Det var en rød alarm og et nødskrig, som 30 unge piloter fra Flyvevåbnet mandag sendte i form af et...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

6 KOMMENTARER

guest
6 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Hans Peter Michaelsen
Læser
Hans Peter Michaelsen
17. november 2023 16:57

Tak for en glimrende analyse. I NATO-topmødebeslutningerne fra Madrid og Vilnius er der klart fokus på større permanent landmilitær tilstedeværelse i de baltiske lande. Selv om jeg ikke har set det udtryk officielt, er NATO overgået til Deterrence by Denial i de baltiske lande. Dette forhold bør derfor være udgangspunkt for diskussioner om fremtidige danske land- og luftmilitære styrkebidrag til de baltiske lande. Det peger på permanent eller semi-permanent deployering af danske landstyrker i en fast multinational ramme. Jeg ser ingen realistisk mulighed for at DK kan have en BDE fast deployeret i et baltisk land. En semi-permanent løsning kan evt. være at to eller tre mindre lande (DK, Sverige og fx. NL?) kan afløse hinanden i en fast multinational DIV. Jeg kan i tilslutning til indlægget ovenfor anbefale BG Carsten Rasmussens indlæg om Læren af Ukrainekrigen på https://i4ma.dk/publikationer/kronikker

OK Bo Lund-Hansen
Læser
OK Bo Lund-Hansen
23. november 2023 20:58

Måske skal vi se på den afskrækkende virkning af A-våben. Måske en form for “snubletråds” strategi. Vi kan formodentligt aldrig få nok konventionelle styrker på plads i tide. At opretholde et så højt beredskabs niveau er urealistisk. Målet må alt andet lige, at afskrække fra krig.

Sidst ændret 5 måneder siden af OK Bo Lund-Hansen
Bjørn Toft Madsen
Læser
Bjørn Toft Madsen
20. november 2023 11:23

Der er et par logiske krumspring jeg ikke helt forstår i dette ellers udmærkede debatindlæg.

Jeg kan godt forstå at man kan have en mening om, hvordan fremtidens krig ser ud og, hvorfor Danmark så skal have anderledes styrker.

Vi er en del af et meget større hold, NATO, som har givet os en plads og en opgave. Når der udstedes enkeltopgaver så forventer den højere enhed at man dedikerer sig til den.

Og vores enkeltopgave er at opstille først en mellemting og så en tung brigade. Det er hvad vores hold forventer.

Så selv om jeg godt synes vi kan indsparke i debatten om fremtidens NATO, i NATO-regi. så skal styrkekravene dog alligevel komme fra NATO så det står mål med vores partnere. Det får os til at fremstå meget useriøse, hvis vi stiller med noget andet end det NATO har bedt om og så samtidigt undrer os over, hvorfor NATO er utilfredse med os.

Desuden mener forfatteren også at den eneste måde at give en stående brigade fri på er at have en brigade mere. Der tror jeg godt man kunne være lidt mere fleksible og lade et kompagni eller to have fri sålænge deres udrustning og BSO ligger der, hvor enheden skal være. Det tager alle dage ikke 30 dage at komme hjem fra ferie og tage et fly over til enheden.

Bjørn Toft Madsen
Læser
Bjørn Toft Madsen
20. november 2023 11:28

@ Thomas Dahl

Det er altså ikke sådan NATO fungerer. I gamle dage skulle danske division ned til Tyskland og føre krigen der. NATO har en integreret kommando-struktur og det betyder at NATOs styrker står under NATO kommando i en skarp situation og hermed at enheden forsvarer det, den får besked på, uanset hvor det er henne.

Hvis man vil have det anderledes så må man melde sig ud af NATO. Det lyder sgu lidt Make Denmark Great Again, det der.

Henrik Bruun Andersen
Læser
Henrik Bruun Andersen
19. november 2023 14:13

Godt der kommer analyserende ord på en “tung brigade”.
Danmark skal som et lille land først og fremmest prioritere opfyldelsen af NATO’s artikel 3
Og dansk forsvar har så store udfordringer efter mange års forsømmeligheder, at vi ikke kan få opfyldt alles forventninger og ønsker. Der til kommer, at vi aldrig vil få mange flere fastansatte soldater end vi har nu. Vi kommer til at prioritere opgaverne ud på det antal årsværk vi har nu – og måske Max 2.000-3.000 ekstra – når der også skal gives forbedret løn og ansættelsesvilkår.
Når jeg skal konkludere, så ligger en tung brigade absolut nederst på min ønskeliste sammen med ubåde, som vi kigge nærmere på igen, når debatten om næste forlig kommer i gang.
Uden at tage debattør Johan Lyngsø Wibrand tidligere indlæg til indtægt for mine holdninger, så er jeg meget enig i hans overordnede prioriteringer. Som lille land skal vi starte med få mest muligt forsvar for pengene, hvor rigsfællesskabet grænser og indre sikkerhed herunder artikel 3, det er der vi starter med dette forlig.
Ser vi på Danmark og rigsfællesskabets placering på et kort, så er det naturligt at Flyvevåbnet i bredforstand og Søværnet står til at få flest ønsker opfyldt.
Heldigvis i min optik så viser dagens lækkede dokumenter, at det også er prioriteringen.

Thomas Dahl
Læser
Thomas Dahl
18. november 2023 20:35

Danmarks forsvar skal udelukkende bruges til at forsvare Danmarks territorium og NATO partnere der er under angreb fra ydre fjender.
Danmarks forsvar skal ikke bruges som en ekspeditionsstyrke for at tjene andre NATO partneres interesser og drømme om imperiebygning – dette må disse lande gøre på egen hånd..
En tung PINF brigade vil være en god start på et nyt stærkt dansk fuld spektrum forsvar, som kan forsvare landet mod en fjendtlig styrke af divisionsstørrelse..