spot_img

FFG i Flensborg kan have 20 kampvogne af typen Leopard 1A5 klar på tre måneder

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

Kilder bekræfter over for OLFI, at den danske regering ønsker at tilbagekøbe et »større tocifret antal« kampvogne af typen Leopard 1A5 fra Tyskland med henblik på donation til Ukraine. Ifølge virksomheden FFG i Flensborg kan virksomheden levere 40 nyrenoverede kampvogne i løbet af et halvt år.

Det kan gå ganske stærkt. Hvis den danske regering beslutter sig for at tilbagekøbe nogle af de kampvogne af typen Leopard 1, som Forsvaret i 2010 solgte til den tyske virksomhed Flensburger Farhzeugbau Gesellschaft (FFG), kan virksomheden i løbet af få måneder have første leverance af 20 kampvogne klar. Det fortæller salgsdirektør Thorsten Peter fra FFG.

Han bekræftede tirsdag over for OLFI per mail, at FFG har 99 tidligere danske kampvogne af typen Leopard 1A5 holdende på depot i Flensborg.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

»Det er ingen hemmelighed, at vi har 99 Leopard 1A5 fra den danske regering«

»Vi er ikke gået i gang med at renovere nogen af kampvognene endnu, men vi har dannet os et overblik. Vi er kommet frem til, at vi kan have 20 kampvogne repareret og vedligeholdt og klar til sende af sted i løbet af tre måneder og yderligere 20 kampvogne efter et halvt år,« siger han.

De udfasede og afhændede danske kampvogne af typen Leopard 1A5 er pludseligt blevet højaktuelle igen, fordi Ukraine tikker og beder om kampvogne. Danmark råder over 44 Leopard 2A7, som imidlertid allerede er indsat i afskrækkelsen af Rusland. En eskadron på 14 kampvogne er udsendt til Natos enhanced Forward Presence (eFP) i Estland, og resten bruger Jyske Dragonregiment i Holstebro til uddannelse og træning af de hold, som skal tage over i Estland.

Vil tilbagekøbe et »større tocifret antal« kampvogne

Mandag besøgte statsminister Mette Frederiksen (S), forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen (V) og udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen den ukrainske præsident Volodymyr Zelenskij i den krigshærgede by Mykolaiv i det sydlige Ukraine. Her takkede præsident Zelenskij den danske statsminister for Danmarks »villighed til at tilslutte sig kampvognskoalitionen«. Efterfølgende bekræftede Mette Frederiksen, at regeringen hele tiden ser på nye muligheder, at »det også kunne være kampvogne«.

Kilder tæt på processen bekræfter over for OLFI, at det er regeringens plan at tilbagekøbe et »større tocifret antal« kampvogne hos FFG og få dem sendt til Ukraine så hurtigt som muligt. Det er dog en handel, som skal godkendes af den tyske regering, og den endelige aftale er endnu ikke på plads.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

Danmark håber at kunne sende udfasede kampvogne af typen Leopard 1 til Ukraine

Ifølge salgsdirektøren hos FFG kan virksomheden gøre kampvognene fuldt funktionsdygtige, uden at de behøver at komme omkring Krauss-Maffei Wegmann i München, hvor kampvognene oprindeligt er produceret. FFG har således specialiseret sig i at renovere og vedligeholde gammelt og udfaset panser, og i tilfælde af manglende reservedele har virksomheden ekspertise til at selv at genskabe de manglende komponenter.

Oprindeligt købte FFG de danske kampvogne med henblik på renovering og videresalg til et eller flere lande i Sydamerika, som også opererer Leopard 1. Men handlerne gik aldrig igennem, og derfor står de danske kampvogne her 12,5 år senere stadig på depot i Flensborg.

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Striden mellem jakkesæt og uniformer har udviklet sig til »borgerkrig«

Abonnement
INTERVIEW. Håndteringen af fregatsagen udstiller den gensidige mistillid mellem politikere, officerer og embedsmænd, der gennemsyrer forsvarsområdet. Det mener politisk analytiker Lars Trier Mogensen, som samtidig peger på, at Elbit-sagen i sig selv kunne have kostet Flemming Lentfer jobbet. Til syvende og sidst skal der dog andet og mere til...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

1 kommentar

guest
1 Kommentar
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Jeppe Plenge Trautner
Læser
Jeppe Plenge Trautner
1. februar 2023 22:03

De russiske kampvogns- og ammunitionsfabrikker har arbejdet i treholdsskift siden sommeren eller efteråret 2022. Europas beholdninger af materiel og ammunition var meget små før krigen, og synker hastigt. Ukraine er i fare af den grund. FFG og KMW bør bringes ind i kampen i treholdsskift. Når det tager FFG et halvt år at klargøre 40 kampvogne, er det uhyggeligt langsomt, og regeringerne må betale hvad det koster at sikre fred og frihed.