
Den tyske virksomhed Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft bekræfter over for OLFI, at den har 99 danske kampvogne af typen Leopard 1A5 holdende på depot i Flensborg. Kampvognene har brug for reparation og vedligeholdelse for at blive ”klar til kamp”. Men det er ikke nødvendigt at opgradere dem.
Ukraine skriger på kampvogne. I krigen mod Rusland har det krigsplagede land brug for alt det krigsmateriel, som det kan støve op blandt allierede i Vesten. Mandag besøgte statsminister Mette Frederiksen (S), forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen (V) og udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) byerne Odessa og Mykolaiv, som ligger små 70 km nordvest for Kherson. Her var kampvognene atter på tale.
I en tale takkede den ukrainske præsident Volodymyr Zelenskij den danske delegation for Danmarks »villighed til at slutte sig til kampvognskoalitionen«. Men hvad betød det, når forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen i sidste uge klart lod forstå, at Ukraine havde bedt Danmark om artilleri og ikke kampvogne?
Artiklen fortsætter under billedet …

Flere danske medier var med de tre danske ministre i Ukraine, og i Jyllands-Posten kan man læse, at regeringen ifølge statsminister Mette Frederiksen »hele tiden ser på nye muligheder«:
»Det kunne også være kampvogne,« siger hun ifølge Jyllands-Posten.
Ikke brug for opgradering
Tirsdag kunne OLFI fortælle, at regeringen i stedet for at sende de netop opdaterede kampvogne af typen Leopard 2A7 til Ukraine øjensynligt arbejder på en anden plan, som handler om de for længst udfasede kampvogne af typen Leopard 1A5. Ifølge OLFIs oplysninger ønsker regeringen at reparere og renovere de danske kampvogne, som i sin tid blev solgt til Tyskland og nu står på et depot i Flensborg.
Tirsdag tog OLFI derfor kontakt til Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) for at høre, hvor mange af de aflagte danske leoparder, der står på depot.
»Det er ingen hemmelighed, at vi totalt har 99 Leopard 1A5 fra den danske regering,« skriver vriksomhedens salgs- og udviklingsdirektør Thorsten Peter.
Artiklen fortsætter under henvisningen …
Danmark håber at kunne sende udfasede kampvogne af typen Leopard 1 til Ukraine
Han bekræfter ligeledes, at kampvognene befinder sig på FFGs lokaliteter i Flensborg, og at deres tilstand er af varierende kvalitet. Men er de også klar til atblive sendt til Ukraine?
»Selvfølgelig kan de blive transporteret til Ukraine med det samme, men det ville ikke give nogen mening. Alle køretøjerne har behov for at blive repareret og vedligeholdt for at blive ”klar til kamp”. Nogle har brug for mere arbejde andre har brug for mindre, men en opgradering er der ikke behov for,« skriver han.
Renovering og donation vil løbe op i 1 mia. kr.
Både Leopard 1 og Leopard 2 er bygget hos Krauss-Maffei Wegmann (KMW) i München, og det er også her, at alle opdateringer er foretaget. Forsvaret købte Leopard 1 i 1976, og Danmark modtog i alt 230. De blev i løbet af deres levetid opgraderet til version 1A5 og var bl.a. indsat i Bosnien, hvor en eskadron indgik i NORBAT 2. De danske leoparder blev særligt kendt for deres medvirken i den meget omtalte Operation Bøllebank i 1994, hvor den senere brigadegeneral Carsten Rasmussen var eskadronchef.
Artiklen fortsætter under henvisingen …
De ultimative krav var væk, da Ellemann rejste til Baltikum med forsvarsudvalget
Hvis regeringen beslutter sig for at købe og opgradere de danske leoparder hos FFG, vil beløbet ifølge OLFIs oplysninger løbe op i ca. 1 mia. danske kroner. Stykprisen ligger omkring 1 mio. euro svarende til ca. 7,5 mio. kr., og hertil skal man lægge renovering og vedligehold for ca. 2,5 mio. kr. oven i. En samlet donation på de 99 kampvogne til Ukraine vil således løbe op i ca. 1 mia. danske kroner.
Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft har gjort det til et af sine specialer at renovere og vedligeholde militære panserkøretøjer. Værkstedsarbejdet kan således gå i gang, uden at de danske kampvogne skal ud på en lang transport, hvilket vil spare projektet for masser af tid. Spørgsmålet er dog stadig, hvor hurtigt kampvognene kan blive klar.