spot_img

»Det er ingen hemmelighed, at vi har 99 Leopard 1A5 fra den danske regering«

Den tyske virksomhed Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft bekræfter over for OLFI, at den har 99 danske kampvogne af typen Leopard 1A5 holdende på depot i Flensborg. Kampvognene har brug for reparation og vedligeholdelse for at blive ”klar til kamp”. Men det er ikke nødvendigt at opgradere dem.

Ukraine skriger på kampvogne. I krigen mod Rusland har det krigsplagede land brug for alt det krigsmateriel, som det kan støve op blandt allierede i Vesten. Mandag besøgte statsminister Mette Frederiksen (S), forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen (V) og udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) byerne Odessa og Mykolaiv, som ligger små 70 km nordvest for Kherson. Her var kampvognene atter på tale.

I en tale takkede den ukrainske præsident Volodymyr Zelenskij den danske delegation for Danmarks »villighed til at slutte sig til kampvognskoalitionen«. Men hvad betød det, når forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen i sidste uge klart lod forstå, at Ukraine havde bedt Danmark om artilleri og ikke kampvogne?

Artiklen fortsætter under billedet …

Den ukrainske præsident Volodymyr Zelenskij i samtale med statsminister Mette Frederiksen (S), udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) og forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen (V) under et besøg i byen Mykolaiv i Ukraine mandag. Foto: Ukraines regering

Flere danske medier var med de tre danske ministre i Ukraine, og i Jyllands-Posten kan man læse, at regeringen ifølge statsminister Mette Frederiksen »hele tiden ser på nye muligheder«:

»Det kunne også være kampvogne,« siger hun ifølge Jyllands-Posten.

Ikke brug for opgradering

Tirsdag kunne OLFI fortælle, at regeringen i stedet for at sende de netop opdaterede kampvogne af typen Leopard 2A7 til Ukraine øjensynligt arbejder på en anden plan, som handler om de for længst udfasede kampvogne af typen Leopard 1A5. Ifølge OLFIs oplysninger ønsker regeringen at reparere og renovere de danske kampvogne, som i sin tid blev solgt til Tyskland og nu står på et depot i Flensborg.

Tirsdag tog OLFI derfor kontakt til Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) for at høre, hvor mange af de aflagte danske leoparder, der står på depot.

»Det er ingen hemmelighed, at vi totalt har 99 Leopard 1A5 fra den danske regering,« skriver vriksomhedens salgs- og udviklingsdirektør Thorsten Peter.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

Danmark håber at kunne sende udfasede kampvogne af typen Leopard 1 til Ukraine

Han bekræfter ligeledes, at kampvognene befinder sig på FFGs lokaliteter i Flensborg, og at deres tilstand er af varierende kvalitet. Men er de også klar til atblive sendt til Ukraine?

»Selvfølgelig kan de blive transporteret til Ukraine med det samme, men det ville ikke give nogen mening. Alle køretøjerne har behov for at blive repareret og vedligeholdt for at blive ”klar til kamp”. Nogle har brug for mere arbejde andre har brug for mindre, men en opgradering er der ikke behov for,« skriver han.

Renovering og donation vil løbe op i 1 mia. kr.

Både Leopard 1 og Leopard 2 er bygget hos Krauss-Maffei Wegmann (KMW) i München, og det er også her, at alle opdateringer er foretaget. Forsvaret købte Leopard 1 i 1976, og Danmark modtog i alt 230. De blev i løbet af deres levetid opgraderet til version 1A5 og var bl.a. indsat i Bosnien, hvor en eskadron indgik i NORBAT 2. De danske leoparder blev særligt kendt for deres medvirken i den meget omtalte Operation Bøllebank i 1994, hvor den senere brigadegeneral Carsten Rasmussen var eskadronchef.

Artiklen fortsætter under henvisingen …

De ultimative krav var væk, da Ellemann rejste til Baltikum med forsvarsudvalget

Hvis regeringen beslutter sig for at købe og opgradere de danske leoparder hos FFG, vil beløbet ifølge OLFIs oplysninger løbe op i ca. 1 mia. danske kroner. Stykprisen ligger omkring 1 mio. euro svarende til ca. 7,5 mio. kr., og hertil skal man lægge renovering og vedligehold for ca. 2,5 mio. kr. oven i. En samlet donation på de 99 kampvogne til Ukraine vil således løbe op i ca. 1 mia. danske kroner.

Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft har gjort det til et af sine specialer at renovere og vedligeholde militære panserkøretøjer. Værkstedsarbejdet kan således gå i gang, uden at de danske kampvogne skal ud på en lang transport, hvilket vil spare projektet for masser af tid. Spørgsmålet er dog stadig, hvor hurtigt kampvognene kan blive klar.

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Troels Lund ser med »stor alvor« på unge piloters pressede situation

Abonnement
Mandag sendte 30 unge piloter et alarmerende brev til forsvarsministeren og Forsvarsministeriets departementschef og beskrev et flyvevåben mere under afvikling end udvikling. Nu inviterer forsvarsministeren repræsentanter for piloterne til møde. Det var en rød alarm og et nødskrig, som 30 unge piloter fra Flyvevåbnet mandag sendte i form af et...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

3 KOMMENTARER

guest
3 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Gunnar Knudsen
Læser
Gunnar Knudsen
4. februar 2023 18:06

Selvfølgelig skal vi give dem de overflødige leopard kampvogne.
Putin skal trykkes tilbage til den eksisterende grænse og blive der.
Hvis han får Ukraine, hvad bliver det næste, Moldova og hvad mere, det kan man bare ikke gøre i 2023.
Russerne havde det så godt, de var på vej frem økonomisk og så laver han/de sådan noget lort og fører dem langt bagud igen i meget lang tid, da ingen tror på dem mere.

Christian Lassen
Læser
Christian Lassen
28. februar 2023 9:43

Se at komme i gang også med kampfly, i modsat fald smadres Ukraine unødvendigt meget, og chance for at krigen tabes forøges med uoverskuelige konsekvenser for hele verden og i særdeleshed små lande som Danmark, der ikke har vilje til at bruge penge på forsvar, men taler og taler, og udsætter påtrængende handling.

Lars Dalgas
Læser
Lars Dalgas
1. februar 2023 8:52

Skal vi nu ikke lade tyskerne donere de kampvogne fremfor selv at bruge pengene på at få dem afsted?