spot_img

Politikere maner til besindighed inden køb af nyt artilleri til erstatning af Caesar

OLFIs artikler om erstatning for det til Ukraine donerede Caesar artillerisystem har vakt en del opsigt – også politisk. Således ønsker begge sider af oppositionen en ærlig opdatering fra forsvarsministeren, og at regeringen trækker frisk luft og tænker sig om, inden den skriver under på en ny kontrakt.

Torsdag meddelte regeringen, at den med Folketingets opbakning donerer 19 artilleripjecer af typen Caesar til Ukraine. Det er den danske hærs samlede artilleri, som endnu ikke er leveret fuldt ud til operativ brug i Danmark. Donationen sætter Hæren i en prekær situation, fordi artilleri er helt afgørende for, at 1. Brigade kan operere selvstændigt – og dermed er den meget omtalte brigade mange år fra at kunne melde sig klar.

Siden har det over weekenden vakt opsigt, at OLFI søndag kunne fortælle, at Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) er på vej til Israel for at afklare de sidste detaljer for et erstatningskøb af artillerisystemet Atmos, som bliver produceret af Elbit Systems. Det undrer »meget« SF’s forsvarsordfører Anne Valentina Berthelsen, som i forbindelse med mødet i Udenrigspolitisk Nævn talte med forsvarsminister Jakon Ellemann-Jensen (V).

Artiklen fortsætter under henvisningen …

Artilleriindkøbet begyndte med Atmos fra israelske Elbit, og det ender det også med

»Jeg spurgte i torsdags ministeren direkte om, hvilken erstatning han forventede, at vi skulle indkøbe, og hvad prisen og leveringstiden i så fald ville være. Skulle vi forvente, at begge dele ville være højere end sædvanligt grundet markedssituationen? Til det svarede han, at de stadig var i gang med at undersøge mulighederne og ville ikke pege på noget konkret. Så det undrer mig meget,« siger hun.

Regeringen skal trække frisk luft

Atmos vandt i 2015 udbuddet om artilleri til Hæren, men i et bizart forløb aflyste politikerne købet oven på en debat om israelske bosættelser på Vestbredden og Elbits involvering i opførelse af en sikkerhedsmur i Israel. Officielt var forklaringen dog, at pengene i stedet for artilleri skulle bruges til at fragte en havareret helikopter hjem fra Afghanistan. Et halvt år senere blev et nyt udbud skudt i gang, og her tabte Atmos til franske Nexter på grund af en lavere pris.

Danmark bad dog Nexter om at udvikle systemet på en lastbil med fire aksler i stedet for en på tre aksler, som ellers var standard. Det har resulterede i en række forsinkelser og modifikationer. Systemet skulle have været leveret i 2019, men her i januar 2019 er det endnu ikke leveret fuldt ud og derfor ikke taget i operativ brug. Det var dog planen, at det ville ske i løbet af årets første måneder. Nu ryger det samlede artillerisystem i stedet til Ukraine.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

»Vi skal bruge situationen til at købe det rette artilleri, og det er ikke Atmos«

Af samme årsag haster det med at anskaffe et nyt system. Men det må ikke gå så hurtigt, at vi køber det forkerte. Ikke mindst er det vigtigt ikke at købe et våbensystem af et land, som ikke tillader Danmark at levere det videre til Ukraine, mener Liberal Alliance.

»Jeg håber, at Forsvaret og regeringen lige vil trække lidt luft ind sammen med forligskredsen, hvor jeg forventer det skal drøftes så hurtigt som overhovedet muligt. Beslutningen om at sende artilleri til Ukraine var både rigtig og hård, hvilket på sin vis har udsultet Hæren. Men vi skal passe på med at tage forhastede beslutninger i udsultet tilstand. Israel tillader mig bekendt ikke reeksport, hvilket kan blive et problem på et senere tidspunkt. Ingen ved hvad fremtiden bringer, men med Rusland i problemer i Ukraine står Danmark måske ikke umiddelbart overfor en trussel, der kræver artilleri her og nu,« siger Carsten Bach, som er forsvarsordfører i Liberal Alliance.

Artillerisystem skal leve op til Natos styrkekrav

Han minder også om, at vi fra dansk side skal have øje på vores forpligtelser i forhold til vores allierede.

»Vi skal opfylde vores forpligtigelser over for Nato. Derfor ser jeg frem til at drøfte sagen med regeringen,« siger han.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

Danmark sender artilleri til Ukraine og må selv undvære våbenarten i mange år frem

Søndag advarede den nu pensionerede brigadegeneral Carsten Rasmussen om netop Atmos, fordi det ikke løser opgaven i forhold til fremtidens kamplads. Hos SF forventer Anne Valentina Berthelsen, at sagen bliver drøftet politisk, før regeringen sætter underskrift på noget som helst. Hun er samtidig meget interesseret i at høre, om regeringen har i sinde at skrive kontrakt med israelske Elbit om levering af Atmos.

»Jeg forventer, at ministeren konsulterer forligskredsen bag forsvarsforliget før, der indkøbes noget. På baggrund af sagen stiller jeg nu spørgsmål til ham, om det er det israelske Atmos, som regeringen forventer at indkøbe, og om vi ikke blev orienteret om det, da vi spurgte.«

SF er ikke en del af det eksisterende forsvarsforlig, som blev indgået i januar 2018 og går frem til udgangen af 2023. Det blev indgået af Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre.

Video: I toppen af artiklen kan du se en præsentation af det svenske artillerisystem Archer, som flere brugere på OLFIs Facebookside fremhæver som den oplagte erstatning til Caesar.

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Troels Lund ser med »stor alvor« på unge piloters pressede situation

Abonnement
Mandag sendte 30 unge piloter et alarmerende brev til forsvarsministeren og Forsvarsministeriets departementschef og beskrev et flyvevåben mere under afvikling end udvikling. Nu inviterer forsvarsministeren repræsentanter for piloterne til møde. Det var en rød alarm og et nødskrig, som 30 unge piloter fra Flyvevåbnet mandag sendte i form af et...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

2 KOMMENTARER

guest
2 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Henrik Grage
Læser
Henrik Grage
23. januar 2023 21:24

Jeg deler absolut oppositionens holdning om lige at “tage en dyb indånding” inden forsvaret styrter ud og køber et system i “panik”.
Pensioneret Brigadegeneral Carsten Rasmussen har bl.a. her i OLFI luftet muligheden for indkøb af den gennemprøvede selvkørende 155 mm. haubitser K9 THUNDER (med tilhørende forsyningskøretøj K10) fra Korea. Han har flere rimelige argumenter herfor, dog deler jeg ikke argumentet om at ‘artilleriet skal kunne følge med Brigaden’ – Den overordnede (og evige) diskussionen går bl.a. på om vi skal have bælter eller hjul under pjecerne.
Jeg antager, dersom “ballonen går op”, at scenariet bliver ‘henholdende kamp’ i Baltikum og ikke et stormløb mod Moskva, hvorfor brigadens artilleri sagtens kan operere (lige) bag egne linjer under hele kampen.

Firmaet Rheinmetall (der bl.a leverer Leopard 2 kampvognen) har for relativ nylig introduceret deres 155 mm haubitser med “autoloader” på en gennemprøvet 5 akslet pansret lastbil. (HX3) Iflg. Rheinmetall er besætningen kun på 2 mand som kan operere “kanonen” indefra lastbilen (ligesom det Svenske system Archer)
Ungarn har for nyligt indkøbt 40 – 50 stk. af dette system.
Derudover er der “frivægt” på 5 tons på bilen til mulige opgraderinger eller ekstraudstyr (jeg tænker selv på ‘TROPHY’ eller lign.) Desuden afprøver Rheinmetall’s (igen iflg. dem selv) pt. mulighederne for vha. spec. ammunition og eller længere rør (samt forstærket bundstykke) at udvide skudvidden til op til 80 km !! (hvilket er samme rækkevidde som HIMARS)
Kender ikke prisen, med lad os bare antage at den koster 50 % mere end CAESAR, hvilket så er hvad ? ca. 45 mill /stk.
Apropros HIMARS, så har Korea et tilsvarende system (K239-CHUNMOO) dog med 12 rør i stedet for 6
Her kunne DK, i lighed med Polen, som lige har indkøbt 208 af disse systemer, indkøbe et antal.
(mener at prisen er 25 mill. + pansret lastbil /stk, hvilket er langt langt under det amerikanske)
SAAB (Sverige) har i samarbejde med Boeing (Usa) udviklet en såkaldt GLSDB (præcisions styret missil) med en rækkevidde på 150 km der passer til dette system.
Dermed ville DK få et alsidigt artilleri der ikke kun rækker 40 km, men 150 km.
Samlet pris for 65 stk 155 mm Haubitser og 35 stk. “HIMARS” er vel (rundet godt af) ca. 5 mia kr. , hvilket er det samme beløb som forsvaret planlægger at bruge (læs: smide ud af vinduet) på udvikling af et nyt DK luftværns system fra firmaet TERMA – det på trods af, at der allerede findes adskillige “off the shelf” systemer i brug.
Både Sverige, England, Frankrig , Polen, Tyskland og USA har færdig udviklet tilsvarende eksisterende nye luftværn.

Morten Knorborg Poulsen
Læser
Morten Knorborg Poulsen
23. januar 2023 22:36

Peter Ernstved Rasmussen skriver “Et halvt år senere blev et nyt udbud skudt i gang, og her tabte Atmos til franske Nexter på grund af en lavere pris.” 

Det er simpelthen ikke rigtigt, Nexter vandt anden udbudsrunde fordi de tilbød et bedre produkt til en favorabel pris. Mens Elbit stort set ikke ændrede noget på ATMOS, så havde franskmændene videreudviklet og tilpasset CAESAR 8×8 til de danske krav og ønsker, og derfor fik den også bedre karakterer i den tekniske evaluering.

P.E.R påstår videre “Danmark bad dog Nexter om at udvikle systemet på en lastbil med fire aksler i stedet for en på tre aksler, som ellers var standard”.
Hvordan kunne det lade sig gøre når CAESAR 8×8 prototypen blev vist for offentligheden første gang i 2015( og havde altså været under udvikling i flere år før da) , længe før den danske konkurrence blev genstartet og det franske system valgt ( 2017) . Det er med andre ord noget vrøvl !…Valget af en fireakslet Tatra som undervogn til Caesar 8×8 blev taget af Nexter selv, længe før DK blev interesseret i systemet og uden kendskab og hensyn til DK krav og specifikationer.
Iøvrigt er der ikke noget som helst “standard” over CAESAR 6×6 , da den findes i mindst 3 forskellige konfigurationer baseret på forskellige undervogne .