Australien udvikler flotation til Seahawk

En australsk MH-60R Seahawk helikopter på øvelse med den australske ubåd HMAS "Rankin" ud for kysten i New South Wales. Foto: Australian Defence Forces (ADF)

Den australske regering har investeret fire mio. australske dollars svarende til 21 mio. kr. i at udvikle flotation til helikoptere i det australske forsvar. Royal Australian Navy bekræfter over for OLFI, at dette inkluderer Seahawk, som Danmark også har købt.

For at øge sikkerheden for det flyvende personel har den australske regering investeret fire mio. australske dollars (AUD) svarende til 21 mio. kr. i udviklingen af flotation systemer til helikoptere i det australske forsvar – inklusiv den maritime MH-60R Seahawk, som Australien har købt 24 af. Det bekræfter en talsperson fra det australske forsvar over for OLFI.

Læs også: Forsvarets nye maritime helikopter synker ved nødlanding på vand

“Det australske forsvar følger udviklingen af flotationsystemer, som er anvendelige for MH-60R. Royal Australian Navy har ikke forpligtet sig til sådan et system og vil afvente udviklingen af sådanne systemer, før vi vurderer, om de er anvendelige på den australske flådes helikoptere,” skriver Royal Australian Navy i et skriftligt svar til OLFI.

Det var den australske forsvarsminister Marise Payne, som helt tilbage i marts 2016 annoncerede den australske regerings investering i det såkaldte “Pegasus Aircraft Buoyancy System”, som er udviklet af det australske firma One Atmosphere i samarbejde med Airbus Group Australia Pacific.

Læs også: Hvis det blæser lidt, har passagererne ikke en chance

“Regeringen støtter dette innovative selskabs udvikling af et system, som vil hjælpe med at øge sikkerheden for vore soldater,” sagde Marise Payne i en pressemeddelelse i marts 2016.

Australierne har heller ikke flotation

Oplysningen om australiernes udvikling af flotation er både interessant og overraskende, fordi Danmark har købt ni tilsvarende Seahawk-helikoptere. Da OLFI i efteråret spurgte Forsvaret, hvorfor Danmark har købt en maritim helikopter uden flotation trods sit primære operationsområde i det kolde Nordatlanten, lød svaret fra orlogskaptajn Claus Buur i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI), at det havde Australien også gjort.

I Forsvaret har man aldrig lagt skjul på, at det var et bevidst fravalg ikke at få udviklet flotation til de danske helikoptere, fordi udviklingen ville forsinke leveringen af helikopterne med et år og koste Forsvaret et trecifret millionbeløb. I stedet fik Forsvaret udviklet en såkaldt Emergency Life Raft Pod (ELRP), som er en ekstern redningsflåde til helikopterens besætning, ligesom der er sat en ekstra nødudgang i de danske helikoptere.

Læs også: Sikkerhed som vinden blæser

Men i december såede to erfarne helikopterpiloter alvorlig tvivl om, hvorvidt den eksterne redningsflåde overhovedet gav nogen sikkerhed, hvis helikopteren nødlander i hårdt vejr i Nordatlanten. Siden kaldte SF’s forsvarsordfører Holger K. Nielsen forsvarsministeren i samråd om den manglende flotation på de danske Seahawk-helikoptere, og det åbne samråd finder sted på torsdag kl. 14.30. Samrådet transmiteres og sendes direkte på Folketingets TV.

OLFI har siden torsdag forsøgt at få en kommentar fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, men FMI har endnu ikke svaret på OLFIs spørgsmål.