spot_img

Offentliggør budgetanalysen, så vi kan debattere på et oplyst grundlag!

BLOG: Har Forsvarets ledelse indledt en offentlig påvirkningsoperation, der skal få os til at forstå nødvendigheden af at fyre officerer og genneføre nye og omfattende strukturforandringer? Lad os debattere på et oplyst grundlag.

Forsvaret har for mange “høvdinge” og for få “indianere”. Sådan siger kontreadmiral Nils Wang, som er chef for Forsvarsakademiet. I onsdagens udgave af dagbladet Information fortæller admiralen, at fordelingen imellem personelgrupperne i Forsvaret ifølge ham er skæv, og at der er for mange officerer. Det er vanskeligt at regne ud, hvilken ramme Nils Wang arbejder ud fra. Det må vel bero på størrelsen af Forsvaret, dets operative kapaciteter i værnene, og ikke mindst behovet for stabs- og støttefunktioner?

Det seneste årti har Forsvaret igen og igen måttet reducere i sin volumen, mens værnene har forsøgt at opretholde kompetence- og kvalifikationer i stabs- og støttestrukturen. Målet har øjensynligt været at bevare ”kernen” i flest mulige kompetencer og operative kapaciteter. Nogle er gået tabt og skal nu genopbygges fra bunden som eksempelvis Hærens jordbaserede luftværn og Søværnets ubåde, mens andre er skåret ind til benet.

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet for at læse artiklen, som fik OLFi til at gå i sort.

Reduceres der yderligere i denne struktur, vil der enten skulle skæres flere operative kapaciteter helt væk eller ansættes flere civile i de stillinger, hvor der tidligere var militært personel. Det er det, som andre kalder ”DJØF’isering”, om end jeg ikke er enig i den betegnelse.

Læs også: FC slår fast: Der bliver ikke nedlagt regimenter i det nye forlig

I dag vil de fleste nok synes, at det er heldigt, at vi stadig har lidt kampvogne tilbage. For få år siden mente mange af de selvsamme, at kampvognene var forældede og helt overflødige. Det tager tid at opbygge og uddanne operative enheder og kapaciteter. Vi har udviklet Forsvaret i blind forventning om, at fremtiden ville se ud som i går. Det gjorde fremtiden så ikke, og udviklingen i den sikkerhedspolitiske situation gør nu, at Forsvaret er presset på volumen og mangler værktøjer.

Læs også: Hvad ligger der egentlig i forsvarschefens garanti?

I løbet af det seneste år har Forsvaret været lagt ned af den omfattende budgetanalyse, som skulle finde 600 mio. kr. på det operative område for at leve op til teksten i forsvarsforliget, som blev indgået ved købet af nye kampfly i juni sidste år. Budgetanalysen er nu færdig, og på den baggrund er man i Forsvarets øverste ledelse ved at færdiggøre de militære anbefalinger til det kommende forsvarsforlig.

Burde relatere til sammenlignelige lande

Uden indsigt i de anbefalinger, som budgetanalysen har identificeret, kan man i virkeligheden hverken forholde sig til Nils Wangs udsagn endsige kvalificere det ind i en forståelsesmæssig ramme, som giver mening for, hvordan Forsvaret ser ud efter forliget. I stedet for at sammenligne med Norge og Finland ville det klæde Nils Wangs budskab at relatere det til fordelingen i sammenlignelige lande. Med den foreslåede struktur som beskrevet på OLFI er vi på vej til at organisere Forsvaret på en måde, som andre enten har forladt eller har været tvunget til at opgive.

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet for at læse artiklen om konsekvenserne på Hærens område i udspillet til det kommende forsvarsforlig.

Jeg har ikke abonnement på Information af personlige årsager. Jeg bliver derfor nødt til at tage forbehold for evt. elementer i Nils Wangs udtalelser til avisen, der ikke har været en del af DR’s eller TV2’s dækning. Men er det tilfældigt, at Nils Wang udtaler sig netop nu? Eller er vi i virkeligheden dér, hvor Nils Wangs offensiv udgør det første spæde element af den påvirkningsoperation, der skal få os alle sammen til både at se og forstå nødvendigheden af, at det dels er nødvendigt at fyre officerer, og at der dels er behov for nye og omfattende strukturforandringer?

Debatten raser allerede, og flere blander sig uden reelt at have set, hvad budgetanalysen indeholder. Min opfordring er, at Forsvaret trækker tæppet til side og lægger tallene frem: Offentliggør budgetanalysen, så vi så kan vi forholde os til den og debattere på et oplyst grundlag! Lad os se beregningerne og anbefalingerne, mens vi venter på det udspil til et forsvarsforlig, der formodentlig fremadrettet vil blive omsat af Forsvarsministeriet og Finansministeriet og derefter fremlagt for forligskredsen.

Dette blogindlæg er alene udtryk for forfatterens personlige holdninger og kan ikke tages som udtryk for hverken Liberal Alliances eller for Forsvarets holdning.

Steen Holm Iversen (f1964) er major og tjenestegørende ved Hærens Efterretningscenter i Varde. Han er i øjeblikket stedfortræder til Folketinget for Liberal Alliance og partiets spidskandidat til kommunalvalget i Varde og regionsrådsvalget i Region Syd. Privatfoto

Andre læste også

Vi må tale om garnisonering, hvis bemandingsudfordringen skal løses

DEBAT: Den nuværende garnisonering i Hæren er en af de primære kilder til den udfordrede bemandingssituation. Det er nødvendigt at tage den op til revision og diskutere de geografiske rammer, hvis yngre soldater skal have lyst til at blive i Forsvaret mere end et par år, mener premierløjtnant Christian...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

guest
0 Kommentarer
Feedback
Læs alle kommentarer