spot_img

Ankomsten af F-35 i Skrydstrup indvarsler »ny æra for Flyvevåbnet og Forsvaret«

REPORTAGE: Torsdag eftermiddag landede de første fire danske F-35-kampfly på Flyvestation Skrydstrup og indvarslede dermed en ny tid for både lokalområdet, Flyvevåbnet og Forsvaret. I centrum for det hele stod pilot og instruktør PLA, der næppe nogensinde har oplevet samme opmærksomhed eller været fotograferet så meget. En ny æra er startet, mener han.

En ny epoke. En ny æra. De nye F-35-fly har været længe undervejs – mange år faktisk – men torsdag oprandt så dagen, hvor de første fire danske fly fik dansk jord under landingsstellet. Selvom Danmark officielt modtog sine første eksemplarer af det hypermoderne fly tilbage i 2021, er de første seks eksemplarer permanent hjemmehørende på Luke Air Force Base i amerikanske Arizona, hvor de også fremover skal bruges i uddannelsesøjemed.

Torsdag skulle den tørre ørkenluft langt om længe udskiftes med tempereret sønderjysk luft i indsugningen, da de næste fire fly – med halenumrene L-007 til L-010 – landede i Skrydstrup efter transitflyvning fra Azorerne. Pressen var i den anledning inviteret ud til landingsbanen, hvor der var lejlighed til at se det højteknologiske isenkram helt tæt på – sådan da, for det var ikke uden forudgående dessiner om, at det altså ikke var alt, der blev stillet til offentlighedens skue.

Klokken 14 dukkede de så op under det sønderjyske skydække, de teknologiske – og øjensynligt meget larmende – vidundere. Mens tre af flyene – fløjet af amerikanske piloter direkte fra Lockheed Martins fabrik i Fort Worth i Texas – hurtigt efter landing drejede af med kurs mod den nybyggede og netop indviede F-35 Campus og en forestående modtagerkontrol, taxiede L-007 med dansk pilot ved roret tæt forbi journalister, fotografer og en større samling af flyvestationens ansatte.

Artiklen fortsætter under billedet …

Den officielle markering af, at de første F-35-fly er overdraget til Danmark, foregår 1. oktober. Flyene er dog ankommet og skal nu undergå modtagerkontrol. Foto: Ernstved

Herefter blev flyet kørt om bag en jordvold, og den fremmødte presse måtte vente lidt, før den kunne nærme sig flyet. Der skulle, oplyste en presseofficer, lukkes for luger, luftindtag og andre af F-35-flyets særegne features, som Flyvevåbnet ikke ønsker at dele med Gud og hvermand. Kort efter var hemmelighederne sikkert forvarede. Efter at være kravlet ud af sit dannebrogsklædte cockpit, fik piloten PLA en sludder med forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V), forsvarschef Flemming Lentfer og chefe for Flyvevåbnet, generalmajor Jan Dam. Herefter satte han over for pressen ord på, hvordan det føles at skrive danmarkshistorie:

»På en dag som i dag er det helt fantastisk. Det er en meget mindeværdig tur, jeg har været ude på her. Det hele er gået godt. Jeg har godt vidst, at der har været nogle, der ventede på, at vi kom tilbage, så det har også kildet lidt i maven at tage turen.«

Bedre integration

Mens pressefotograferne forevigede den let buttede F-35, forklarede PLA, hvorfor flytypen er så stor en opgradering sammenlignet med den aldrende flåde af F-16-fly:

»Vi kan se så mange flere ting, end vi kunne med F-16. Flyet er et stealth-fly, der er svært at se på radar. Det betyder, at vi med F-35 kan operere i nogle områder og steder, hvor vi ikke kunne være med F-16. Platformen er meget let at overleve i, og det, plus at den kan se en masse ting, gør den nemmere at træffe sine taktiske beslutninger i. Alle flyets sensorer ser, hvad der sker på jorden og i luften – bedre end vi kan med F-16. Det giver et helt andet overblik.«

At bygge et kampfly er kompromisernes kunst, og selvom F-35 vidt og bredt hyldes for sine mange nyskabende egenskaber, har flyet nogle steder fået kritik for ikke at have samme manøvreegenskaber som de lettere og slankere alternativer, der også var en del af den danske udvælgelsesproces. Alligevel mener PLA, som til daglig uddanner sine danske kolleger i USA, at resultatet af årtiers udviklingsarbejde er endt med et kampfly, der til fulde lever op til krav og forventninger.

Artiklen fortsætter under billedet …

Der var bud efter piloten PLA, som torsdag landede F-35-flyet med halenummeret L-007 i Skrydstrup. Foto: Ernstved

»Man har valgt, at det skal bære våbenlasten internt. Derfor ser flykroppen ikke lige så strømlinet ud som på F-16, så der kan måske være lidt, man er gået på kompromis med der. Men hvis man virkelig skal sammenligne med F-16, skal man tage et fuldt lastet F-16 med alle sine sensorer pakket på ydersiden og med missiler og droptanke på. Så kan det altså heller ikke manøvrere særlig godt. Det er den direkte sammenligning, man egentlig skal lave, og der klarer F-35 sig rigtig godt,« forklarede PLA.

Et af de centrale argumenter for at vælge F-35 fremfor de noget ældre amerikanske F-18 Superhornets og øvrige flytyper, som undervejs var i spil, har været mulighederne for bedre operativ integration med Forsvarets enheder i alle domæner – en mulighed, som PLA også selv ser store perspektiver i.

Artiklen fortsætter under billedet …

Første F-35 (til højre i billedet) har netop ramt asfalten, mens de øvrige tre lægger an til landing. Foto: Ernstved

»Med F-35 har vi en platform, som kan kommunikere meget mere, end vi har kunnet før med F-16. Vi har mulighed for at dele alle de data, som flyet ser, med skibene og folk på jorden. Vi har langt bedre mulighed – også i dårligt vejr – for at kunne få et overblik over kamppladsen, som vi kan dele til alles fordel. Det indvarsler en ny æra for Flyvevåbnet og egentlig også for Forsvaret, netop fordi man kan dele alle data fra platformen, og alle kan få gavn af dem.«

»Når amerikanerne producerer, kommer det til at virke«

Forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) var også mødt op i Skrydstrup. Da den officielle modtagelsesceremoni først afholdes den 1. oktober, var der ikke lagt op til skåltaler fra hverken ham selv eller de tilstedeværende militære chefer. Alligevel fik Troels Lund Poulsen lejlighed til at udtrykke sin begejstring over langt om længe at se resultaterne af et årelangt politisk og militærfagligt arbejde med at anskaffe de nye kampfly.

De fire landinger i Skrydstrup markerer ifølge forsvarsministeren »en ny epoke« Samtidig advarede han dog mod at råbe vagt i gevær, når de første tekniske vanskeligheder med den nye kapacitet uvægerligt opstår.

Artiklen fortsætter under billedet …

Forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) var glad for at se flyene i Skrydstrup, men advarede også om, at det er svært at gardere sig mod “børnesygdomme” den første tid. Foto: Ernstved

»Jeg vil allerede i dag gerne sige, at der nok skal komme nogle børnesygdomme. Det gjorde der også i forhold til F-16, og hvis man læser F-16-historien, var der mange diskussioner om, hvorvidt det overhovedet kom til at flyve. Det gjorde det, for når amerikanerne sætter sig for at producere nogle militære kapaciteter, så skal de nok komme til at virke på et tidspunkt. Det er også derfor, det er den helt rigtige beslutning, at man for år tilbage valgte F-35 i konkurrence med andre,« lød det fra forsvarsministeren, som også manede til besindighed i forhold til de senest udmeldte forsinkelser på næste levering af fly til Danmark.

Læs også: Piloten KIN fløj det nye F-35 første gang på sin 50-års fødselsdag i januar

»Når det så er sagt, er vi kommet godt i gang. Det er ikke nogen hemmelighed, at nogle af de fly, vi skal modtage, er lidt forsinkede i forhold til de nye opgraderinger, der skal finde sted. Det kommer potentielt til at påvirke leveringstiden på de fly, som skulle komme i 2024. Der vil komme bump på vejen, der vil komme udfordringer. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det her fly både er det rigtige for Danmark, og at det kommer til at løse rigtig mange opgaver på sigt.«

F-35 er også et udviklingsprojekt

Begejstringen var også svær at skjule for forsvarschef Flemming Lentfer, der ligesom PLA noterede sig, at de nye kampfly forventes at blive en gevinst for hele Forsvaret – ikke kun Flyvevåbnet.

»Vi har ikke bare fået en afløser, der kan det samme som F-16 på en lidt bedre måde. Vi har fået en flyvende computer, som kommer til at indgå i det samlede værnsfælles forsvar – både til kollektive operationer, men selvfølgelig også med muligheden for at det kan forstærke alle de andre kapaciteter, vi har. Flyet kan rigtig meget, og det kan dele en rigtig masse ting. Det kommer vi til at udvikle over de næste mange år, så vi får fuld valuta for den investering, som Danmark har foretaget.«

Artiklen fortsætter under henvisningen …

F-35 er forudsætningen for helt afgørende elementer i fremtidens krig

Flyvestation Skrydstrup fik tidligere på måneden overdraget sit såkaldte F-35 Campus fra Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse. De topmoderne faciliteter skal huse de nye fly og sikre, at der kan arbejdes med dem i sikkerhed for nysgerrige blikke. Arbejdet med at opbygge flåden af F-35-kampfly tager dog yderligere nogle år endnu, og i mellemtiden forestår en vigtig opgave med at uddanne både piloter og støttepersonel i USA. Dagens mand i skysovs og den formentlig mest fotograferede mand i Danmark torsdag har nu et par uger i Danmark, før han skal tilbage til Luke Air Force Base og arbejde videre. Med sig tager han en oplevelse, han selv kalder et højdepunkt i sin karriere:

»For mig helt personligt er det en utrolig mindeværdig dag. Jeg er meget glad for at få lov at kunne aflevere fremtidens flyvevåben på Fighter Wing Skrydstrup og ikke mindst til alle de kolleger, som har gået og ventet på det her. Der er rigtig mange mennesker, som har arbejdet på at få det her til at ske. Det fly, der nu er her, er egentlig bare næste milepæl – en manifestation af, at nu begynder vi at arbejde med flyene konkret herhjemme.«

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Troels Lund ser med »stor alvor« på unge piloters pressede situation

Abonnement
Mandag sendte 30 unge piloter et alarmerende brev til forsvarsministeren og Forsvarsministeriets departementschef og beskrev et flyvevåben mere under afvikling end udvikling. Nu inviterer forsvarsministeren repræsentanter for piloterne til møde. Det var en rød alarm og et nødskrig, som 30 unge piloter fra Flyvevåbnet mandag sendte i form af et...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

guest
0 Kommentarer
Feedback
Læs alle kommentarer