Onsdag fik Danmark overdraget det første danske F-35 kampfly ved en storstilet ceremoni i en hangar hos producenten Lockheed Martin i Texas. Blandt gæsterne var ud over Danmarks ambassadør i USA, forsvarschefen og chefen for Flyvevåbnet også Danmarks første F-35 pilot og flere af dem, der snart skal flyve flyet.

FORT WORTH, TEXAS

Det var en på alle måder historisk begivenhed, da Danmark onsdag officielt fik overdraget det første danske F-35 kampfly ved en storstilet og pompøs ceremoni hos flyproducenten Lockheed Martin i Fort Worth i Texas. Forud var gået måneders forberedelse og overvejelser omkring håndteringen af den globale covid-19 pandemi, men i sidste ende lykkedes det at mødes fysisk i den amerikanske ørkenstat.

Her var både Lone Wisborg som Danmarks ambassadør i USA og forsvarschef Flemming Lentfer sammen med en række honoratiores fra Danmark og USA. De blev budt velkommen i en pyntet hangar og en andægtig stemning, som blev løftet med musik leveret af Prinsens Musikkorps optaget i Danmark og afspillet på storskærm i hangaren i Fort Worth.

»Denne rollout af det første danske F-35 markerer begyndelsen på en ny æra for det danske forsvar. I de kommende årtier ser vi ind i en mere kompleks verden med nye strategiske udfordringer. Ikke kun geopolitiske del er verden mere uforudseelig, det samme gælder også for krigsførelse,« sagde forsvarschef Flemming Lentfer og gjorde det klart, at F-35 bringer det danske forsvar på forkant med udviklingen.

De første fem danske fly bliver placeret på Luke Air Force Base i Arizona, hvor de kommende danske F-35 piloter skal uddannes. I oktober 2023 kommer de første F-35 fly til Danmark, hvor de bliver placeret hos Fighter Wing Skrydstrup i Sønderjylland. I alt har Danmark købt 27 styk af det nyudviklede kampfly, som Flemming Lentfer kalder det mest avancerede kampfly i verden.

Forbliver i en eftertragtet klub af lande med samme fly

Efter selve overdragelsen blev der mulighed for at tale med interessenterne omkring det nye fly. Flemming Lentfer mener ikke, at man kan tale om, at Danmark træder ind i en ny klub af lande, som har anskaffet F-35. Tvært imod fortsætter vi i den klub og det samarbejde, som blev etableret med købet af F-16 for over 40 år siden. De fly blev også produceret hos Lockheed Martin i Fort Worth, og nu bliver samarbejdet i stedet udvidet med nye medlemmer fra lande som Storbritannien, Belgien, Italien og Polen for bare at nævne nogle.

Artiklen fortsætter under billedet …

Forsvarschef Flemming Lentfer taler ved overdragelsen af det første danske F-35 onsdag i Fort Worth i Texas. Foto: Ernstved

»Alle de lande, som i sin tid købte F-16 har også investeret i F-35. Så det handler ikke så meget om at træde ind i en ny klub, men derimod om at udlade at træde ud af en klub, som vi har været vant til at være en del af i mange, mange år.«

Hvor meget betyder det, at vores nabolande flyver det samme fly?

»Jeg tror, at det betyder rigtigt meget, for det betyder, at vi helt automatisk er koblet sammen, når vi mødes oppe i luften. Det gør træning og samarbejdet meget lettere, og det er lige præcis det, som dette fly kan. Til forskel fra så mange andre kampfly er der en meget tydelig versionsstyring af det her fly, som vi alle kommer til at nyde gavn af. Udviklingen af flyet over de næste 40 år står USA i spidsen for, og det kommer vi andre til at nyde godt af. Vi får samtidig indflydelse på udviklingen, og det betyder, at vi ikke står alene. Og dét er en stor fordel for et lille land som Danmark,« siger Flemming Lentfer.

Vil reducere prisen med yderligere 40 pct.

Flyet har været længe undervejs, og det har mødt meget kritik. Blandt andet er prisen steget gennem udviklingen, hvilket har fået flere lande til at skære ned på antallet af fly, hvilket igen har været med til at øge prisen. Samtidig har F-35 været ramt af en række problemer, som producenten dog ifølge Stephen Callaghan har gjort meget for at udbedre. Han er i dag Lockheed Martins chef for udviklingen af F-35 programmet, som han kalder et »meget komplekst våbensystem«.

»Ligesom i alle andre udviklingsprogrammer identificerer man forhold, som skal korrigeres, og så korrigerer man. I nogle tilfælde tager det længere tid end andre. Med hensyn til prisen skal man se det i relation til, hvad andre platforme ville koste. Vi har gjort en kolossal indsats for at reducere prisen på F-35, og vi er nu under en halv mia. danske kroner per fly,« siger han.

Ifølge ham har Lockheed Martin konstant fokus på at optimere flyet og reducere omkostningerne. Ifølge ham er købsprisen reduceret med 40 pct. over de seneste fem år, og samme med konstant fokus på forbedringer arbejder Lockheed Martin på at opnå med driftsomkostningerne.

»Vi bliver ved med at optimere, og vi forventer en yderligere reduktion med 40 pct. i købsprisen over de kommende fem år. Vi forsøger at reducere omkostninger i alle aspekter af programmet,« siger han.

F-35 bliver styret gennem en forvokset fladskærm

En af de ganske få danskere, som rent faktisk har fløjet flyet, er piloten med flyvernavnet KIN. Han blev uddannet F-16 pilot i 1991 og har bl.a. været med til at kaste bomber over Libyen i 2011. I december begyndte han omskolingen til F-35 på Luke Air Force Base, og i januar fløj han efter seks ugers omskoling for første gang en F-35, og han er slet ikke i tvivl om det kvantespring, overgangen til F-35 er i forhold til det aldrende F-16.

»Hvis man sammenligner med mobiltelefoner, kan man sige, at vores F-16 kører på en Nokia interface med en lille bitte processor. Til sammenligning er F-35 den nyeste iPhone med en kæmpe processor,« siger han.

Artiklen fortsætter under billedet …

Piloten KIN fløj F-35 for første gang på sin 50 års fødselsdag den 15. januar 2021. Foto: Ernstved

I cockpittet på en F-16 sidder der masser af knapper og teknik, hvorimod cockpittet på en F-35 stort set udelukkende indeholder en meget stor fladskærm, som ligner en forvokset iPad.

»Skærmen har en kæmpe menu, hvor man selv kan vælge, hvad man vil have frem på skærmen og hvordan. Man kan sætte skærmen op, præcis som man vil have den til at se ud. Det er meget intuitivt, og det er meget smart. Det må jeg sige.«

KINs første flyvning med et F-35 skete på ganske særlig dag for den danske pilot. Den 15. januar fyldte han 50 år, og da han lettede den 14. januar sen eftermiddag landede i USA, var det blevet den 15. januar og hans fødselsdag hjemme i Danmark.

»Det var en fantastisk fødselsdagsgave og en stor oplevelse,« siger han.

Glade og overvældede over at være med

Blandt gæsterne til ceremonien onsdag fandt man også en række unge, danske flyveelever, som om nogle år selv skal flyve det nye kampfly. De er elever på Euro-Nato Joint Jet Pilot Training (ENJJPT), som ligger på Sheppard Air Force Base i Texas lidt længere mod nord. Her bliver de indledningsvis uddannet på propelfly, inden de tager skridtet over i fly med jetmotor.

De var alle ganske begejstrede for, at Danmark nu endelig har fået sit første F-35, og at de fik lov at overvære overdragelsen fra første parket. Piloten med flyvernavnet JOS er 24 år og har en fortid i Hæren, inden han søgte optagelse som pilot. Han er gift og kommer fra Nordsjælland, men går på ENJJPT i et år. Og så finder han det ualmindeligt inspirerende at se sit kommende ”kontor” i virkeligheden.

Artiklen fortsætter under billedet …

Piloterne MIO, BUL og JOS er alle elever på Euro-Nato Joint Jet Pilot Training på Sheppard Air Force Base i Texas og skal alle på længere sigt flyve F-35. Foto: Ernstved

»Det er fedt, og vi er enormt glade for at være her og få denne oplevelse med – og være nogle af de første danskere til at se flyet. Det er lidt svært at forestille sig, at man en eller anden dag selv skal sidde i den og selv skal flyve den. Lige nu har vi nok at prøve at få styr på den propelflyver, som vi flyver,« siger den 24-årige pilot med flyvernavnet JOS.

Nogle af eleverne på ENJJPT kommer efter endt uddannelse tilbage til Danmark, hvor de først vil blive omskolet til F-16, inden de får lov at komme over på det nye F-35. Andre skal direkte fra skolen til Luke Air Force Base for at blive uddannet direkte på F-35. Uanset om vejen går den ene eller anden vej, glæder de sig, fortæller piloten MIO, som er 23 år og kommer fra Aarhus.

»Uanset vejen til F-35 er det win-win. Hvis den går direkte, bliver man en af de først danskere, der går direkte og får lov at bygge F-35 op som grund-platform. Omvendt er F-16 et ikonisk fly, som det vil være win-win også at få lov at flyve. Uanset hvad, bliver man glad, for den bedste flytype vil altid være den, som man flyver,« siger MIO.

For piloten BUL på 22 år fra Herning handler det om at tage en dag ad gangen.

»Det er lidt overvældende at være her. For et år siden var vi hjemme i Danmark på flyveskole. Der kunne man ikke lige forestille sig, hvordan fremtiden så ud, og nu står vi her. Det er lidt specielt,« siger BUL.

OLFI er inviteret til Fort Worth af Lockheed Martin, som har betalt for rejse og ophold.

Kommentarer

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here