Stille oprør mod Forsvarsministeriet spreder sig på Facebook

2
I modstrid med Forsvarsministeriets udsendte designmanual har Den Kongelige Livgarde valgt at bibeholde sin sol som profilbillede på Facebook og søndag forklaret hvorfor. Screendump: Facebook

Adskillige af Forsvarets myndigheder udviser en stille og militær ulydighed ved ikke at have ændret deres profilbilleder på Facebook, som Forsvarsministeriet ellers krævede per 1. januar. Medarbejdere følger trop ved at bytte private profilbilleder ud med værns-, wing-, eskadre- og regimentsmærker.

Det hører til sjældenhederne, at militært personel gør oprør mod den øverste myndighed i form af Forsvarsministeriet. Ikke desto mindre er det, hvad der i disse dage sker i det stille på internettets sociale medier.

I en ny designmanual har Forsvarsministeriet krævet alle profilbilleder på officielle Facebooksider under Forsvarsministeriet skiftet ud med enten Forsvarsministeriets kronelogo for de civile styrelser og med Forsvarets runde kronelogo for myndigheder og enheder under Værnsfælles Forsvarskommando.

Læs også: Ministerium forbyder enhedsmærker som profilbilleder på sociale medier

Tager man et kig på de officielle Facebooksider under Værnsfælles Forsvarskommando, tyder noget på, at kun de tre værn endnu har rettet ind. Det kan være tilfældigheder og manglende opmærksomhed på den nye designmanual, der gør, at billederne endnu ikke er skiftet ud. Således har alle tre officersskoler fortsat egne logoer som profilbilleder på linje med en række øvrige underliggende enheder. Andre steder ligner det meget bevidste valg.

“Fordi regimenter og deres enhedsmærker er lig med tilhørsforhold, sammenhold, fælles oplevelser, kammeratskab og korpsånd,” skriver Den Kongelige Livgarde i et opslag på både Facebook og Twitter søndag efterfulgt af flere emojies med bl.a. et hoved iført bjørneskindshue.

Artiklen fortsætter under billedet …

Fordi regimenter og deres enhedsmærker er lig med tilhørsforhold, sammenhold, fælles oplevelser, kammeratskab og korpsånd👌🏼💪🏻🤘🏼💂‍♀️📸 Victor Møller

Posted by Den Kongelige Livgarde on Sunday, January 21, 2018

Forsvarschefen måtte udsende nyhedsbrev

I den forgangne uge spredte historien om den nye designmanual sig hastigt på Facebook, og efter den pensionerede kontreadmiral Torben Ørting Jørgensen i en artikel på OLFI fredag opfordrede folk til at fjerne deres “synes godt om” på Forsvarets Facebooksider, reagerede forsvarschef Bjørn Bisserup ved at udsende et nyhedsbrev.

Heri kunne man læse, at forsvarschefen fandt det nødvendigt at præcisere, at der ikke er udstedt noget forbud mod at bruge værns- og enhedsmærker på de sociale medier. Forbuddet – eller kravet – gælder kun profilbilleder.

“Det er besluttet, at Forsvarets logo skal anvendes som primær afsender i den eksterne kommunikation – fx på hjemmesider og sociale medier. Det betyder på Facebook, at Forsvarets logo skal anvendes som profilbillede.”

Artiklen fortsætter under billedet …

20180121 FC Nyhedsbrev
Forsvarschef Bjørn Bisserup udsendte fredag et nyhedsbrev, hvori han “præciserede” indholdet i designmanualen. Klik på billedet, hvis du vil læse forsvarschefens nyhedsbrev i sin fulde længde.

Medarbejdere protesterer ved at ændre profilbilleder

Det er efterhånden over to år siden, at Forsvaret fik gennemført den sidste af fire trivselsmålinger, som gik fra slem til værre. Hver fjerde medarbejder søgte dengang aktivt job uden for Forsvaret, og tilliden til Forsvarets øverste ledelse var alarmerende lav. En stor del af medarbejdernes frustrationer skyldtes de massive besparelser, som er gennemført i de seneste år, samtidig med at medarbejderne oplever en voksende civilisering af Forsvaret i form af civile styrelser og en generel virksomhedsgørelse.

Med det forestående forsvarsforlig står medarbejderne endnu en gang over for en massiv besparelse på en mia. kr. på det operative område, som ifølge regeringens udspil bl.a. vil resultere i sammenlægninger, nedlæggelser og lukninger. Alt det oplever mange medarbejdere som endnu et politisk angreb på Forsvarets professionalisme, historie, traditioner, artefakter og korpsånd.

Det seneste tiltag med at fjerne den visuelle identitet på enhedernes officielle Facebooksider og erstatte den med Forsvarets fælles logo har fået mange til at reagere med følelsesladede opslag og opfordringer til at erstatte private profilbilleder med værns- og enhedsmærker.

“Erstat dit profilbillede midlertidigt i en uge med eget værnsmærke, enhedsmærke, regimentsmærke mv. for på den måde at vise din stolthed over din herkomst og samtidig yde en stille protest over forsvarets nye SOME-politik og tilsyneladende generelle ønske om at “koge det hele sammen” til en kedelig sammenkogt ret. Forsvaret er ved at save sine egne rødder over,” skriver seniorsergent af reserven Brian Kort Rützou fra Den Kgl. Livgarde og poster et billede af en baret med et Microsoft Excel-logo som regimentsmærke. 

Artiklen fortsætter under billedet …

Til alle nuværende og tidligere soldater af alle værn og alle grader!Erstat dit profilbillede midlertidigt i en uge…

Posted by Brian Kort Rützou on Friday, January 19, 2018

Forsvarsministeriet vil ikke svare på spørgsmål

Eller som Niels Christian Koefoed formulerede det i en kommentar til en af OLFIs artikler på Facebook:

“Hvis der er nogen arbejdsplads, hvor artefakter betyder noget, er det Forsvaret. Uniform, enhedsmærker, skydemærker, baretfarve, bælter, værnsforskelle. Det synes jeg ikke, at man skal underkende.”

OLFI forsøgte fredag at få en kommentar fra Forsvarsministeriet på de mange reaktioner på Facebook og ville bl.a. gerne høre ministeriet, om reaktionerne gør indtryk. Men i Forsvarsministeriet reagerede man ved at gensende det samme skriftlige og undvigende svar fra dagen før (kan læses her). Kenn Hedegaard Kristoffersen har på OLFIs Facebookside sin egen analyse af, hvorfor Forsvarsministeriet ikke ønsker at svare på spørgsmål fra OLFI:

Tåbelighederne står i kø i disse år. Jeg kan faktisk godt forstå, at ingen vil stille sig op og forsvare dette makværk. Man kan jo forsigtigt håbe, det skyldes, at de trods alt har en dårlig smag i munden. Men jeg tvivler.”

20180119 LindaLiboriussen
Forsvarsministeriet ønsker ikke at svare på spørgsmål om Facebook-reaktionerne på den nye designmanual.

 

guest
2 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Inline Feedback
Læs alle kommentarer