spot_img

Eksterne advokater skal undersøge indkøb af gummibåde i materielstyrelsen

En ulykke med en af Forsvarets gummibåde af typen Pro-740 har ført til et forbud mod sejlads med typen i høje bølger. Forsvarsministeren har iværksat en ekstern advokatundersøgelse af kvalitetskontrollen, men producenten Pro-Safe peger på materiel- og indkøbsstyrelsen som problemet.

En ulykke med en af Forsvarets gummibåde ud for Frederikshavn tilbage i september 2021 har ført til en række konsekvenser. Dengang kæntrede en af Søværnets gummibåde med hård bund – en såkaldt RHIB (Rigid Hull Inflatable Boat) af typen Pro-740 – i en kølvandsbølge, og to besætningsmedlemmer blev fanget under båden, som endte med bunden i vejret. På grund af udslip af benzindampe besvimede begge besætningsmedlemmer, mens de var fanget under båden.

Kun på grund af en hurtig indsats af et redningshold kom ingen til skade. Begge besætningsmedlemmer blev reddet ud og får ingen varige men.

Ulykken førte i efteråret til et forbud mod at sejle med den pågældende bådtype i høje bølger og hårdt vejr, skriver DR. Søværnet råder sammenlagt over 59 af de syv meter lange gummibåde af den omtalte type, og de indgår som vigtige elementer på Forsvarets fregatter, inspektionskibe og inspektionsfartøjer.

Fredag meddelte forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V), at han iværksætter en ekstern advokatundersøgelse »af forhold vedrørende indkøb, fejl og utilstrækkelig kontrol med Forsvarets gummibåde«. Det skyldes, at en igangværende kvalitetssikring i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har afdækket en række mulige fejl, som både angår nyindkøbte og eksisterende gummibåde.

»Det er for tidligt at drage nogen konklusioner. Men de konstaterede forhold kan potentielt være alvorlige, hvilket kalder på, at vi får afdækket sagens faktiske forhold,« siger han.

Prudcent afviser problemer og peger på FMI

På baggrund af de foreløbigt konstaterede forhold har FMI besluttet at stoppe indkøb ved producenten af gummibådstypen. Samtidig er FMI gået i gang med at finde løsninger med henblik på at sikre den fortsatte drift af gummibådene, skriver Forsvarsministeriet.

»Det er vigtigt, at tingene går rigtigt for sig. Men vi må ikke glemme sikkerheden ved brug af gummibådene og Søværnets operative behov for kapaciteten,« siger forsvarsministeren.

Det er virksomheden Pro-Safe i Korsør, som har leveret gummibådene til Søværnet. Her er Søren West direktør, og han afviser over for DR, at der skulle være tale om fejl eller mangler på gummibådene.

»Nej, tværtimod ved både Pro-Safe og FMI, at alle afvigelser mellem kravspecifikationen og de leverede fartøjer er foretaget efter aftale med FMI. Min forventning er, at vi anlægger en voldgiftssag mod FMI indenfor kort tid, og at vi derudover går til Ombudsmanden og klager over den måde FMI som offentlig myndighed har forvaltet deres ansvar på,« skriver Søren West i et skriftligt svar til DR.

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Vi må tale om garnisonering, hvis bemandingsudfordringen skal løses

DEBAT: Den nuværende garnisonering i Hæren er en af de primære kilder til den udfordrede bemandingssituation. Det er nødvendigt at tage den op til revision og diskutere de geografiske rammer, hvis yngre soldater skal have lyst til at blive i Forsvaret mere end et par år, mener premierløjtnant Christian...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

2 KOMMENTARER

guest
2 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Wedell Christensen
Læser
Wedell Christensen
3. marts 2024 19:05

en igangværende kvalitetssikring” i FMI !? Jamen hvorfor er de risici ikke indarbejdet i udbuddet eller afsløret ved Site Acceptance Test?
Kan det skyldes manglende teknisk og operativ kompetence, eller kongerøgelse?

Bo Arup
Læser
Bo Arup
2. april 2024 14:12

Det kommer næppe som nogen overraskelse at en RIB, der laver et flip og lander med bunden opad, ikke selv vender sig om. Denne situation ku’ ha’ været løst med en escape hatch, sådan som man ser det på katamaraner o.lign.