spot_img

Forsvarspolitisk foretrækker jeg den norske bikini frem for den danske burka

BLOG: Langtidsplanlægningen af dansk forsvar foregår bag hermetisk lukkede døre, mens man i Norge går den modsatte vej. Hvor ville det være befriende og sundt for den danske forsvarspolitiske debat, hvis den danske model smed burkaen og iklædte sig en mere tidssvarende beklædning. Er bikinien for vovet, kan vi nøjes med en badedragt.

Får danske politikere klare militærfaglige råd – eller er der mere tale om et militærfagligt rod? Jeg ved det ikke, fordi processen er helt skjult for offentligheden. Så mistanken om et militærfagligt rod er nærliggende. Hvorfor?

Fordi alt foregår inde bag Forsvarsministeriets lukkede døre. Det drejer sig om oplæg til forsvarsforlig, det drejer sig om forsvarsaftaler, og det drejer sig også i stor udstrækning om de forsvarskommissioner, som historisk har været nedsat for hver 10. eller 12. år. Kun de deltagende personer ved, hvad der reelt var forsvarschefens militærfaglige råd og anbefalinger.

Den danske model på forsvarsområdet er skjult bag heldragt og slør – nærmest som en burka, der skjuler alt interessant for omverdenen. Tænk, hvis nogen skulle afsløre dele af et kommende forlig, inden at det var klappet og klart til offentliggørelse? Tænk, hvis der kom en ubekvem politisk debat? Tænk, hvis der gik politik i forsvarsplanlægningen?! Næh, så hellere få det hele klappet af internt og præsentere et bredt “fait accompli”.

Resultatet kan være både militært og politisk bekvemt, men det dræber den brede offentlige debat om dansk forsvars- og sikkerhedspolitik. Den debat har det nok også bedst, hvis den holdes i en lukket kreds af eksperter? Emnerne er nok alligevel for alvorlige og komplicerede til den brede befolkning?

Norsk forsvarspolitik kan diskuteres bredt og på oplyst grundlag

Onsdag d. 8 oktober 2019 præsenterede den norske forsvarschef Haakon Bruun-Hanssen det norske forsvars militærfaglige råd vedrørende Norges fremtidige forsvar for regeringen. Fire optioner med forskellige NATO/nationalt fokus – men alle med en klar styrkelse af norsk forsvar.

Alle bygget på grundige analyser af Norges sikkerhedspolitiske situation. Alle modeller med klare militærfaglige råd og anbefalinger. Alle modeller klar til en kvalificeret politisk og offentlig debat. Og ikke nok med det – der er lige som ved tidligere fagmilitære råd en offentlig høringsperiode, hvor organisationer mv. kan indgive forslag og synspunkter.

Tænk engang – Norges forsvarspolitik kan diskuteres bredt, åbent og på et oplyst grundlag. I modsætning til den danske burka-model fristes man til at kalde den norske model for bikini-modellen.

Jeg foretrækker klart bikinien frem for burkaen. Det meste er synligt, men selvfølgeligt er visse dele så følsomme, at de må forblive tildækkede. Hvor ville det være befriende og sundt for den danske forsvarspolitiske debat, hvis den danske model smed burkaen og iklædte sig en mere tidssvarende beklædning. Måske en bikini er lige lidt for vovet – men hvad så med en badedragt? Det vil alligevel være et væsentligt fremskridt.

Hans Peter Michaelsen er major og ansat som militæranalytiker ved Center for Militære Studier på Københavns Universitet med en fortid som kontrol- og varslingsofficer i Flyvevåbnet. I 2017 var han udsendt som logistikrådgiver i Army Institutional Advisory Team ved Resolute Support Mission i Kabul, Afghanistan. Privatfoto

Andre læste også

Vi må tale om garnisonering, hvis bemandingsudfordringen skal løses

DEBAT: Den nuværende garnisonering i Hæren er en af de primære kilder til den udfordrede bemandingssituation. Det er nødvendigt at tage den op til revision og diskutere de geografiske rammer, hvis yngre soldater skal have lyst til at blive i Forsvaret mere end et par år, mener premierløjtnant Christian...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

2 KOMMENTARER

guest
2 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Wedell Christensen
Læser
Wedell Christensen
23. oktober 2019 13:58

Det er skuffende at langtidsplanlægningen af dansk forsvar foregår efter “burka-modellen”, bag lukkede døre, og ikke som i Norge med betydelig indsigt og debat.
Dansk forsvars kulturelle problem er, at det får lov af politikerne til at opfatte befolkningen værende til for Forsvaret, og ikke at Forsvaret er til for befolkningen.
Dette gavner ikke et forsvars folkelige fundament (i lighed med enhver anden offentlig virksomhed), så Forsvaret som institution svækkes.
Den problematiske kultur viser sig i institutionens koncept med egen politimyndighed, egen udviklet lovlige ansvarsopfattelse på flere områder uden diktat af “egentlig militærtjeneste” mv. og tidssvarende norm for virksomhedspolitik. Sidst nævnt i pressens krænkelsessager, hvor pressen (Berlingske) er blevet nægtet aktindsigt vedrørende, om en person bliver sanktioneret efter militær straffelov.
Yderst kedeligt, at både den gamle og nye regerings politikere tilsyneladende ikke er opmærksom på det kulturelle problem. 1970’erne kan jo vende tilbage, med befolkningens manglende støtte til Forsvaret.

T. Halken
Læser
T. Halken
11. oktober 2019 17:17

@HMP Det er svært at være uenig. Jeg har ikke fulgt debatten så længe, men inden sidste forsvarsforlig skete det præcist som du beskriver. Det blev præsenteret som løsningen og der var handlet et flertal, så det var bare at klappe sammen og rette ind. Ingen skulle kritisere hverken det ene eller det andet. Ing.dk var faktisk de eneste der bad om en forsvarskommission set i lyset af det ændrede trusselbillede, men de talte for døve ører. Den blå regering var ikke interessere i en åben process, men i en der resulterede i nogle politiske mål, men med brug af så få kroner så muligt på forsvaret i forligsperioden. Den danske model og de seneste års ændring i forholdet mellem FM og forsvaret, betyder at man har fået en forsvarsledelse som er politisk tæmmet. Der er ingen af dem der vil stille så op og sige til politikerne at man ikke kan det man skal med de midler som de får til rådighed. Der er ingen de vil kritisere at vi bruger 600 mio kr ekstra på at have F35 i Skrydstrup som beskæftigelsesprojekt (frem for at samle det hele i Karup), osv osv. I de seneste sager med nepotisme har vi også set at både politisk-, civil- og militær ledelse der alle tre ikke tør gribe fat om aben, så man misser muligheden for at gør op med en syg kultur.
Vi bør både åbne processen, men så sandligt også forfremme en militær ledelse der ikke er bange for at sige tingene som de er, og som ikke er logrende hunde for politikerne og embedsværket. I min optik skulle forsvaret være mere uafhængigt, og fremme nogle andre værdier end nepotisme og at feje den slags ind under gulvtæppet. Så får vi et bedre forsvar. Det er en kulturændring som skal til i både den civile såvel som den den militære del. At den Norske forsvarschef kommer med den her udmelding, er fordi at det norske forsvar har en anden ledelseskultur. Det giver dem til gengæld et meget bedre forsvar, end den danske kultur.