OLFIs advisory board består i september 2019 af Torben "Thøger" Ørting Jørgensen, Maiken Wexø, Troels Mylenberg, Anders Chr. Ulrich, Anna Libak og Søren Schultz Jørgensen.

På tre år er OLFI gået fra at være en idé til et etableret, respekteret og til tider frygtet medie med fokus på dansk forsvars- og sikkerhedspolitik bygget på grundig og afslørende journalistik. Økonomien hænger sammen, og nu er redaktøren ikke længere alene på broen.

Det har været en rivende udvikling, som OLFI har gennemlevet siden etableringen i februar 2016. På tre år er OLFI gået fra at være en idé til et etableret, respekteret og til tider frygtet medie med fokus på dansk forsvars- og sikkerhedspolitik bygget på grundig og afslørende journalistik. For et år siden introducerede OLFI en abonnementsmodel, og på det første år er der tegnet over 1.300 abonnementer både private og erhverv. Det betyder, at OLFI er begyndt at løbe rundt rent økonomisk, og at udviklingen tegner lys og lovende.

Baggrunden har været et ufravigeligt fokus på klassisk journalistik, som går til biddet og stiller også de ubehagelige spørgsmål. Det seneste år har vist, at det åbenbart har været på sin plads. I oktober blev hærchef og generalmajor Hans-Christian Mathiesen efter omtale i OLFI fritaget for tjeneste, og han er i dag sigtet for brud på straffelovens §155 om magtmisbrug mistænkt for at have hjulpet sin kæreste og senere hustru med optagelse på to uddannelser, ansættelse under sig selv og udnævnelse til major.

Efterforskningen mod finansdirektør AE har resulteret i, at Auditørkorpset har overdraget sagen til Midt- og Vestjyllands Politi, hvilket bestyrker mistanken om, at også hun måske har begået ulovligheder. Det er i givet fald sket i forbindelse med ansættelsen, forfremmelsen og udnævnelsen af en major til både oberstløjtnant og hendes vicechef, som hun samtidig udviklede et kæresteforhold til og siden fik et barn med. For nu blot at nævne de to mest alvorlige sager ud af lang række om nepotisme og inhabilitet afdækket i OLFI, og som har involveret både Auditørkorpset og Kammeradvokaten ad flere omgange.

Vi bliver flere på broen

Hidtil har jeg som redaktør stået ganske alene med mange overvejelser og beslutninger, men den tid er forbi nu. OLFI har gennem nogle måneder haft et advisory board, som det er tid til at præsentere. Det består af nogle kompetente personligheder, som med hver deres færdigheder kan holde OLFI på ret kurs og styre skibet mod nye havne. Medlemmerne af OLFIs advisory board har baggrund i Forsvaret, medierne og erhvervslivet, og alle har de på hver deres område opnået stor erfaring, som de generøst deler med OLFI.

Torben Ørting Jørgensen er skibsmægler, men har en fortid som søofficer i det danske forsvar og er bedst kendt under sit kaldenavn ”Thøger”. Han er uddannet fra Søværnets Officersskole og sluttede sin karriere i Forsvaret som kontreadmiral og udsendt af Danmark til Nato-hovedkvarteret i Norfolk, Virginia. Efter magtkampe og intriger ragede han uklar med den firestjernede og dengang meget lidt diplomatiske general James Mattis, som siden blev forsvarsminister under Donald Trump, og i 2008 lod “Thøger” sig pensionere fra Forsvaret i en alder af 50 år.

Han mener, at Danmark har et forsvar med dygtigt og veluddannet personel, som yder en kæmpe indsats for at sikre Kongeriget Danmarks interesser, fred og sikkerhed. Men …

»Danmarks sikkerhedspolitiske rammebetingelser har undergået massive forandringer, der på trods af politisk spin og bragesnak ikke er imødekommet med substantielle løft på forsvarsbudgettet. Her har vi brug for et uafhængigt medie som OLFI til at sætte dagsorden for en ny debat om Forsvaret baseret på faglighed, indsigt og med et grundlæggende forsvarspositivt udgangspunkt. Forsvaret og Danmarks sikkerhed er alt for vigtig til at blive overladt til det eksisterende parnas af såkaldt sikkerhedspolitisk ekspertise og her er der en klar rolle for OLFI,« siger han om sin motivation for at træde ind i OLFIs advisory board.

Flere års erfaring som direktør i tv-branchen

Maiken Wexø er uddannet som filminstruktør fra Filmskolen og har bl.a. instrueret flere dokumentarfilm, inden hun tog springet til tv-branchen først som producer og siden som chef. Hun var gennem flere år direktør for TV2’s nichekanaler Charlie, Zulu og FRI og var bl.a. kvinden bag Zulu Comedy Galla. Siden blev hun programdirektør for Discovery Networks og er i dag chef for underholdning, digital og short & serial video på dagbladet BT med et indgående kendskab til medieudvikling, branding og marketing.

»Der sker i disse år en rivende udvikling inden for nichemedier. OLFI så dagens lys på det rigtige tidspunkt og har på kort tid demonstreret, at det har et stort potentiale. Jeg er glad for at få lejlighed til at byde ind med min erfaring fra udvikling af medier. Og jeg håber, at vi sammen i OLFIs advisory board kan hjælpe med at gøre OLFI til en endnu større succes, end det er i dag,« siger Maiken Wexø.

En anden person med et indgående kendskab til medierne er Troels Mylenberg. Han er uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole og har en fortid som politisk reporter på både Weekendavisen og Berlingske – og har skrevet flere bøger om emner som politik, journalistik og fodbold. Han har derudover været forstander på Vallekilde Højskole og leder af journalistuddannelsen på Syddansk Universitet i Odense, ligesom han har været politisk redaktør på Fyens Stiftstidende, ansvarshavende chefredaktør og direktør på Fyns Amtsavis og siden i Jysk Fynske Medier med bopæl på Thurø. I 2018 sagde han op i Jysk Fynske Medier og skiftede til TV2 News, hvor han i dag bl.a. er vært på eftermiddagsprogrammet News & Co.

»OLFI er et stærkt specialmedie baseret på dyb viden og indsigt. Alt det vi ofte får for lidt af i en tid med sociale medier som mange menneskers primære nyhedskilde. Vi har brug for meget mere OLFI, og det vil jeg gerne være med til at arbejde for,« siger Troels Mylenberg.

Stor viden og indsigt i russiske medier og international politik

Medieforskeren og forfatteren Søren Schultz Jørgensen er måske den person i Danmark, der ved mest om udviklingen af moderne medier. Sammen med Per Westergaard rejste han i 2017 gennem Danmark, Europa og USA for at tage pulsen på nye og moderne medier, der overalt spirer frem i den digitale tidsalder. Deres rejse mundede ud i bogen “Den journalistiske forbindelse”, som kommer med gode råd og anbefalinger til, hvordan nyhedsmedierne kan genopfinde relationen til borgerne og sin relevans for demokratiet.

»OLFI er grundlagt på undersøgende og kritisk journalistik af den allerhøjeste karat – på Cavlingniveau – og det ser jeg ingen andre steder blandt nichemedierne. Samtidig er det lykkedes for OLFI at få betaling for sin journalistik af så mange mennesker, at det ikke er urealistisk, at OLFI kan blive en god og selvstændig forretning helt uden annoncer. Alle andre nichemedier er præget af meget mere feel-good-stof og af, at man skal have alle mulige annoncer. De færreste er specialiserede i en klassisk udmøntning af den kritiske journalistik. Det er i virkeligheden noget, som jeg ikke har set før, og det er utrolig godt gået og meget fascinerende. Jeg håber, at jeg kan få lov at komme tæt på noget, som ser ud til at have en lille magi i sig. Jeg tror, at der i OLFI ligger kimen til noget rigtigt interessant. Så jeg håber på at lære i samarbejdet med de øvrige medlemmer af advisory boardet og ikke mindst af redaktøren selv,« siger Søren Schultz Jørgensen.

Også Anna Libak har stor erfaring fra medieverdenen, men hun kender samtidig Forsvaret indefra. Hun er uddannet sprogofficer i russisk og er tillige cand.mag i samfundsfag og russisk fra Aarhus Universitet. Hendes journalistiske baggrund går over Information, Weekendavisen og Berlingske Tidende, hvor hun har været både korrespondent og redaktør.

I 2018 udgav hun bogen “Forstå Populismen”, og senest har hun været medforfatter til bogen “Kold krig igen?”. Anna Libak sidder i flere bestyrelser og i regeringens ytringsfrihedskommission og stiller op til det kommende folketingsvalg for Venstre. Ifølge hende er Forsvaret de seneste år forsvundet ud af den offentlige debat, selv om truslerne mod Vesten ikke er blevet mindre.

»Vi hører primært om Forsvaret, hvis der er opstået en eller skandale i forbindelse med indkøb af materiel. Derfor er det godt, at vi har fået OLFI, som dækker Forsvaret bredt, og hvis afslørende historier finder vej til den øvrige presse. Danmark har brug for et meget stærkere forsvar, end vi har i dag, og det får vi kun, hvis der bliver tilført flere penge og mere mandskab – og hvis der er medier som OLFI til at holde øje med, hvordan pengene bliver brugt, og hvordan Forsvarets ansatte og ledelse gebærder sig,« siger hun.

Som redaktør er jeg naturligvis bevidst om den risiko for kritik, jeg udsætter mig selv og OLFI for ved at engagere en aktiv politiker i et advisory board. Jeg mener dog, at OLFIs redaktionelle linje bør tale for sig selv. OLFI er uafhængig af økonomiske og partipolitiske interesser, og jeg har alene sammensat OLFIs advisory board på baggrund af medlemmernes dokumenterede meritter.

Skovmand med baggrund i Forsvaret og erhvervslivet

Jeg lærte Anders Chr. Ulrich at kende, da vi delte skab på Sergentskolen i Sønderborg tilbage i 1991. Anders er uddannet cand.oecon fra Aarhus Universitet og indledte sin karriere i konsulenthuse som Carl Bro og Rambøll. Gennem tre år var han daglig leder af Væksthus Aarhus, som var et samarbejde mellem Aarhus Kommune og Rambøll med det formål at give kreative iværksættere et rygstød i opstartsfasen.

»Som iværksætter er jeg imponeret over, at det er lykkedes for OLFI på ganske få år at skabe et nichemedie fra bunden, som rent faktisk løber rundt alene ved at producere gedigen journalistik. OLFI er beviset på, at en humlebi kan flyve, og det bør vække inspiration for andre journalister med iværksætterdrømme. Der er mange andre områder af den offentlige sektor, som kunne have god brug for et OLFI,« siger han.

I 2010 etablerede Anders Ulrich Gorilla Park sammen med sin fætter i skoven ved barndomshjemmet Skjoldemose nord for Svendborg, og i 2013 åbnede han endnu en Gorilla Park i Vejle, hvor han også bor med sin familie. Han driver derudover skovbruget Skjoldemose foruden konsulentfirmaet Conceptura, som løser opgaver for diverse fonde.

»Vi har behov for medier med fokus på de samfundsbærende institutioner, som vi nødvendigvis må have stor tillid til. De skal holdes i ørerne, og det er de frie og uafhængige mediers ædleste opgave. Desværre vender mange etablerede medier det blinde øje til forsvarspolitikken. Det har OLFI på fornem vis udnyttet ved at skabe et specialiseret og kompetent nichemedie med en enorm indsigt og overraskende stor gennemslagskraft,« siger Anders Chr. Ulrich.

Du kan læse lidt mere om de fem medlemmer under menupunktet “OM OLFI” og “ADVISORY BOARD” i topmenuen (i bunden på mobiludgaven). Jeg byder alle medlemmerne velkommen OLFI advisory board og glæder mig til at udvikle forretningen i samarbejde med dem alle. Tak!

OBS! Artiklen er opdateret 29. september 2019 med afsnittet om Søren Schultz Jørgensen.

Editor Ernstved bylinephoto

 

guest
2 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Inline Feedback
Læs alle kommentarer