Piloterne mangler i imponerende flybog

0
Danmark købte i alt 51 svenske Draken (billedet) som afløser for den amerikanske Starfighter, og Draken var operativ i det danske flyvevåben helt frem til 1993. Foto: Flyvevåbnet

Ny bog fortæller historien om Danmarks jagerfly fra Spitfire og Thunderjet til Draken og F-16. Men det er mere en opslagsbog end en læsebog, og den mangler helt piloternes egne oplevelser, anekdoter og betragtninger om udviklingen.

I dag udkommer enhver jagerfly-nørds store drøm. En rigt illustreret bog om Danmarks jagerfly gennem tiderne fra Spitfire og Thunderjet til Draken og F-16. Og det er lige præcis, hvad bogen ”Danmarks jagerfly” også er. Forfatteren hedder Ole Rossel (f. 1946), og han forelskede sig i jagerfly allerede som barn, hvor han voksede op tæt på Beldringe Flyveplads uden for Odense.

Den 18. august udkommer Danmarks Jagerfly på Forlaget Gyldendal. Den er skrevet af Ole Rossel og koster 350 kr.
Den 18. august udkommer Danmarks Jagerfly på Forlaget Gyldendal. Den er skrevet af Ole Rossel og koster 350 kr.

Ole Rossel var fascineret af de militære flys ypperlige teknologi og begyndte som 22-årig at tegne skitser af de danske militærfly ud fra fotos, som han tog uden for hegnet. På grundlag af Ole Rossels første håndtegnede og dobbeltvinklede projektionstegning af en T-33 fik han adgang til at fotografere stationsfightens T-33A DT-404 på Flyvestation Værløse, hvilket udviklede sig til livslangt venskab med Flyvevåbnet. Siden uddannede ole Rossel sig som arkitekt, men fik fortsat adgang til landets flyvestationer, hvor han affotograferede og tegnede skitser af Danmarks jagerfly.

Skitser og billeder udgør bogens styrke

Det er disse skitser og historiske billeder, som udgør bogens største styrke. Den er bygget op som en opslagsbog, hvor man kan læse alle relevante data om flyene fra de 38 brugte Supermarine Spitfire fra Royal Air Force (RAF), som kom til Danmark i 1948 over de sammenlagt 244 Thunderjets (1951-1957) – også kaldet Flyvevåbnets arbejdshest – til fly som Meteor, Hawker Hunter og Starfighter. Billederne og særligt illustrationerne er både oplysende og imponerende, og det kan virke utroligt, men også fantastisk, at der skulle en dedikeret og engageret civilist til at sikre, at dette materiale er blevet tilvejebragt og nu offentliggjort i en delikat indpakning.

Ole Rossel er uddannet arkitekt, men har interesseret sig for jagerfly gennem hele sit liv. Privatfoto
Ole Rossel er uddannet arkitekt, men har interesseret sig for jagerfly gennem hele sit liv. Privatfoto

Trods udmærkede beskrivelser af Flyvevåbnets udvikling udstiller bogen dog også forfatterens fortællemæssige svaghed. Han er arkitekt og fotograf – og har sat sig grundigt ind i sagerne. Men historien forbliver tam og lidet læseværdig, fordi bogen er støvsuget for personlige vidnesbyrd fra alle dem, som det hele handler om – nemlig piloter og ansatte i jagerfly-strukturen.

Hvordan var de at flyve?

Sjove og opsigtsvækkende historier og piloternes anekdoter skal man således lede længe efter. Og hvordan var de at flyve? Nuvel, mange af piloterne er af naturlige årsager ikke mere, men det havde løftet det samlede værk at høre pensionerede piloter fortælle om flyvninger og øvelser i de såkaldte dog-fights fra dengang, at den form for luftkamp var den mest udbredte for jagerfly.

I stedet er bogen bygget op som en lang monoton fortælling med masser af fakta og meget lidt følelser, nærvær og personlighed. Ikke desto mindre er bogen vigtig – ikke mindst for sin historiske dokumentation af Flyvevåbnets jagerfly gennem tiderne.

FAKTA: “Danmarks jagefly”

Gyldendal, 308 sider. Koster 350 kr. (vejledende udsalsgpris) og udkommer torsdag den 18. august 2016.

Fra 1951 til 1957 købte Flyvevåbnet sammenlagt 244 Hunter Hawker, som Ole Rossel her har tegnet.
Fra 1951 til 1957 købte Flyvevåbnet sammenlagt 244 Hunter Hawker, som Ole Rossel her har tegnet.
guest
0 Kommentarer
Inline Feedback
Læs alle kommentarer