spot_img

Det må ikke ske – og så sker det

Interview: Kommandørkaptajn Anders Friis er som chef om bord på “Absalon” dybt berørt over, at skud fra skibet måske har dræbt to uskyldige gidsler på et piratmoderskib.

Af Peter Ernstved Rasmussen

Efter seks timers intens magtkamp standsede piratmoderskibet endelig, og piraterne overgav sig. Mens kommandørkaptajn og skibschef Anders Friis sendte “Absalons” Særlige Maritime Indsatshold (SMI) om bord på piratbåden med Nato-kaldenavnet “Jelbut 37”, glædede han sig over den succesrige aktion.

»Alt så ud til at være gået perfekt, og jeg var super lykkelig, fordi det var gået så godt. Da jeg så fik meldingen om hårdt sårede gidsler, tænkte jeg, at det  bare ikke ske. Og så sker det, at to gidsler dør. Det er dybt, dybt beklageligt. Så har man en tendens til at fokusere meget på denne tragiske hændelse. Men man  også komme til den erkendelse, at der er en lille risiko, og det skete. Og så  man fokusere på, at der er 16 ufatteligt glade og taknemmelige iranere og pakistanere. Vi har fået neutraliseret “Jelbut 37” og tilbageholder nu 17 formodede pirater,« siger Anders Friis.

Velkendt piratskib

Det var mandag formiddag, at det danske krigsskib “Absalon” opbragte det i Nato-øjne yderst velkendte piratmoderskib “Jelbut 37” i en aktion, som førte til to uskyldige gidslers død. Siden er efterforskere fra Forsvarets Auditørkorps sendt til Afrikas Horn for at afdække det faktiske hændelsesforløb. Af samme årsag kan Anders Friis ikke gå i detaljer om selve beskydningen, som ifølge skibschefen foregik helt efter bogen og i overensstemmelse med både Folketingets og Natos magtanvendelsesdirektiv.

Artiklen fortsætter under billedet.

Piratmoderskibet "Jelbut 37" ligger fortøjet til det kaprede handelsskib "Albedo" ud for Hobyo på Somalias østkyst. Billedet er taget fra et af Forsvarets Challenger-fly, som fra Seychellerne deltager i Natos "Operation Ocean Shield" med efterretningsflyvninger langs Somalias kystlinje. Foto: Ernstved
Piratmoderskibet “Jelbut 37” ligger fortøjet til det kaprede handelsskib “Albedo” ud for Hobyo på Somalias østkyst. Billedet er taget fra et af Forsvarets Challenger-fly, som fra Seychellerne deltager i Natos “Operation Ocean Shield” med efterretningsflyvninger langs Somalias kystlinje. Foto: Ernstved

Søværnets Operative Kommando (SOK) afviste i ugens løb alle interview med Anders Friis af hensyn til det omfattende arbejde om bord på “Absalon”. Men i slutningen af ugen fik Morgenavisen Jyllands-Posten lejlighed til at interviewe Anders Friis via en satellit-telefon fra “Absalon”, som på daværende tidspunkt lå i Det Indiske Ocean. Ifølge Anders Friis har Natos flådefartøjer gennem længere tid holdt et vågent øje med “Jelbut 37”, som har ligget fortøjet ved det kaprede skib “Albedo” ud for en piratlejr lidt syd for byen Hobyo på Somalias kyst.

Smider våben over bord

Søndag aften blev fortøjningerne kastet, og piratskibet stak til søs.

»Da det foregik om aftenen, kunne jeg ikke vise min tilstedeværelse. Så blev jeg nødt til at skygge de formodede pirater i de mørke timer, til det blev lyst, og da var de kommet et godt stykke til søs. Jeg ville have bekræftet, at de var piratrelaterede, så jeg sendte helikopteren og konstaterede, at der var angrebsjoller om bord,« fortæller Anders Friis.

Den melding sendte “Absalon” videre til Natos styrkechef i området, som bad “Absalon” om at standse “Jelbut 37” for at undgå, at skibet kunne gennemføre flere pirateriangreb og tage yderligere gidsler. Men besætningen på “Jelbut 37” reagerede hverken på radiokald, kald over højtaleren eller varselsskud.

»Da de så os, vendte de straks om og begyndte at sejle mod land. Men ellers ignorerede de os fuldstændig og opførte sig som om, at vi ikke var til stede. Da det ikke virkede at skyde varselsskud, og tiden gik, fik jeg styrkechefens bekræftelse på, at vi måtte skyde mod materiellet om bord. Da var de også rimelig kolde i lang tid. Operationen havde varet i seks timer, og jeg vidste ikke, om de stoppede motoren, eller om motoren gik ud på grund af skaderne. Men skibet lagde sig stille, og de formodede pirater signalerede, at de overgav sig,« fortæller Anders Friis.

Herefter begyndte piraterne at smide våben og piraterimateriel over bord, mens “Absalon” ved hjælp af en tolk beordrede gidslerne op i stævnen af skibet og de somaliske pirater op på agterskibet med hænderne over hovedet. Derefter kunne frømændene sammen med militærpolitiet ganske udramatisk gå om bord og få kontrol over skibet.

Er det dit indtryk, at det var skud fra “Absalon”, som dræbte de to gidsler?

»Det kan jeg ikke svare på, fordi auditørerne skal undersøge gerningsstedet og interviewe dem, som har været involveret,« siger Anders Friis.

Han ønsker af hensyn til undersøgelsen heller ikke at svare på, hvor SMI-holdet fandt de sårede gidsler om bord på “Jelbut 37”. Ifølge Anders Friis befinder ligene af de to afdøde gidsler sig i en kølecontainer om bord på “Absalon”, indtil deres videre skæbne er afklaret med de iranske og pakistanske myndigheder.

De 16 undsatte gidsler fra samme lande skal med Anders Friis‘ ord »hjem til deres respektive familier hurtigst muligt«, men inden de forlader “Absalon”, bidrager de til væsentlige vidneforklaringer. De 17 pirater befinder sig i tilbageholdelsesfaciliteter på “Absalon” s flexdæk, mens danske myndigheder undersøger, om der er mulighed for at retsforfølge dem.

Fakta: L16 “Absalon”
Det danske krigsskib “Absalon” har været indsat i Natos Operation Ocean Shield siden den 1. november 2011 og deltager indtil den 30. april 2012.

  • Den 7. januar 2012 standsede “Absalon” et piratmoderskib med 25 somaliske pirater og 14 gidsler fra henholdsvis Iran og Pakistan om bord. Gidslerne kunne sejle hjem for egen motorkraft. Fire pirater blev overleveret til retsforfølgelse i Seychellerne, fire til retsforfølgelse i Kenya, 17 pirater blev sat i land på Somalias kys med en madpakke.
  • Mandag den 27. februar 2012 om formiddagen opbragte “Absalon” piratmoderskibet med betegnelsen “Jelbut 37” ud for Somalia.

 

Andre læste også

»Den sikkerhedspolitiske situation og ændringer i vores opgavefokus udfordrer os«

Abonnement
Chefen for Flyverkommandoen erkender i et skriftligt svar til OLFI, at de unge piloter er pressede. Han lover, at man fra flyveledelsens side er i gang med at adressere udfordringerne, men han vil ikke stille op til interview og svare på spørgsmål. Nej. Generalmajor Jan Dam ønsker som chef for...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

guest
0 Kommentarer
Feedback
Læs alle kommentarer