ANALYSE: Tirsdag sendte DR2 ”Krigsskibets Hemmelighed”, der ganske overbevisende dokumenterer, at nordkoreanske tvangsarbejdere har været med til at bygge det danske inspektionsfartøj ”Lauge Koch”. Mon ikke forsvarsministeren har fået noget at tale med sin departementschef om?
Historien lyder næsten for god til at være sand. Danske skattekroner er med til at finansiere Nordkoreas atomprogram gennem bygningen af et dansk krigsskib på et polsk værft med nordkoreanske tvangsarbejdere. Det kan næsten ikke være rigtigt, men det er det øjensynligt.
Tirsdag aften sendte DR2 dokumentarudsendelsen ”Krigsskibets Hemmelighed”, som ganske overbevisende dokumenterer, at nordkoreanske tvangsarbejdere har været med til at bygge Søværnets nye inspektionsfartøj ”Lauge Koch” på skibsværftet Crist i Polen. Det fortæller polske arbejdere, som har set nordkoreanerne arbejde på det danske skib, det danske skib står nævnt i kontrakten mellem det polske værft og et nordkoreansk firma, som leverer arbejdskraften og i øvrigt er håndlanger for styret i Pyongyang, og slutteligt fremgår det af en kvittering på det udførte arbejde.
Artiklen fortsætter under billedet …
De nordkoreanske tvangsarbejdere har levet under kummerlige forhold og har sendt størstedelen af deres i øvrigt lave løn hjem til styret, som på grund af internationale sanktioner mangler penge til finansiering af regimets atomprogram. Tak for kaffe.
Nordkorea truer i øjeblikket både USA og sine naboer med atomprøvesprængninger og testaffyring af missiler, og retorikken mellem USA og Nordkorea bliver af internationale eksperter betegnet som meget farlig.
“Helt skandaløst” ifølge forsvarsministeren
I en skriftlig kommentar til DR2 Dokumentar skriver forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V):
”Det vil være helt skandaløst, hvis det virkelig er rigtigt, at der har været anvendt nordkoreansk tvangsarbejde i et EU-land som Polen.”
Han nævner ikke, hvor meget større skandalen i så fald må være, hvis disse tvangsarbejdere har været med til at bygge Forsvarets og Søværnets nye inspektionsfartøj, men man forstår, at begrebet skandale må ligge i den milde ende af skalaen.
At skandalen kan foregå netop inden for Forsvarsministeriets ressortområde er samtidig noget af en øjenåbner og rejser spørgsmålet, om Forsvarsministeriets departement, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og ikke mindst Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) er deres ansvar og opgave voksen.
Artiklen fortsætter under billedet …
Gennem de seneste mange år har Forsvarets materielindkøb været ramt af den ene skandale efter den anden, og noget tyder på, at den ministerielle styrelse holder rytmen. Men det er i denne henseende et andet forhold, som bør tiltrække sig større opmærksomhed. Det drejer sig om Forsvarets Efterretningstjenestes (FE) involvering eller mangel på samme i sagen – og de personer, som tegner efterretningstjenesten.
Minister ønskede mere politisk kontrol med Forsvaret
Efter skandalen om jægerbogen ønskede den daværende forsvarsminister Nick Hækkerup (S) mere politisk kontrol med Forsvaret, da forsvarsforliget for 2013-2017 blev indgået. Det betød, at forsvarschefens ansvar blev reduceret til en brøkdel, og at Forsvarsministeriets departement direkte fik underlagt Forsvarets Efterretningstjeneste foruden en række nyoprettede styrelser som bl.a. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Departementschefen hed dengang Lars Findsen.
På grund af ”gammel gæld” fra tidligere Venstre-forsvarsministre valgte Peter Christensen (V) som nyudnævnt forsvarsminister i 2015 at fyre Lars Findsen og erstatte ham med Thomas Ahrenkiel. Sidstnævnte kom fra en stilling som chef for FE, og den nu ledige plads som chef for efterretningstjenesten fik Lars Findsen så som “belønning” for tro tjeneste.
Det var dermed Forsvarsministeriets nuværende departementschef, Thomas Ahrenkiel, som var øverste chef for FE, da aftalen med Karstensens Skibsværft og det polske værft Crist blev indgået, og han var stadig chef, da skibet blev bygget i Polen. Man kan kun gisne om, hvorvidt han var klar over, at “Lauge Koch” blev bygget af nordkoreanske tvangsarbejdere. Men hvis hverken han eller FE var vidende om det, må man konstatere, at ikke bare FE, men i særdeleshed Thomas Ahrenkiel har svigtet som chef.
Årsagerne er flere. FE får langt størstedelen af sine efterretninger fra åbne kilder. Som lægmand bemærker man, at FE nærmest har måttet slukke samtlige af tjenestens computere for at undgå at blive opmærksom på, at der arbejdede nordkoreanske tvangsarbejdere på dét værft, hvor ”Lauge Koch” var ved at blive bygget. Om ikke før – så i det mindste da en nordkoreansk tvangsarbejder omkom i en arbejdsulykke på værftet, og alverdens medier skrev om det – præcis på samme tid, som ”Lauge Koch” var ved at blive bygget.
Har FE og departementschef Thomas Ahrenkiel sovet i timen?
Trine Christensen skærer det som generalsekretær for Amnesty Danmark ud i pap i dokumentarudsendelsen.
»Når der sker en arbejdsulykke, hvor en nordkoreaner dør på det samme værft, som et dansk krigsskib bliver bygget på, så er det essentielt, at Danmark reagerer ved at tage fat i værftet og de polske myndigheder – og sikrer, at værftet ophører med at bruge den form for arbejdskraft. Det er fuldstændig uacceptabelt, at det skulle ske hos en leverandør til det danske forsvar.«
Nu ved vi af gode grunde ikke, hvad FE og Thomas Ahrenkiel egentlig vidste om det nordkoreanske sjak på Crist skibsværftet i Gdansk. Hvis FE vidste noget, hvad gjorde tjenesten så med oplysningerne? Og hvis FE ikke vidste noget, hvordan kunne tjenesten så egentlig undgå at vide det? Begge spørgsmål er ganske alvorlige og sår tvivl om FEs evne til at overvåge danske interesser i udlandet.
Men også forholdene i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) kalder på svar. Styrelsen er som alle øvrige styrelser under Forsvarsministeriet blevet pålagt massive besparelser, som går ud over kvaliteten. Skyldes den manglende kontrol eller indsigt i jernindustriens faktiske forhold uvidenhed, slendrian, manglende kompetencer eller reelle besparelser? Ifølge dokumentarudsendelsen har repræsentanter fra FMI været på inspektion på værftet i Polen 15 gange, og de så ifølge journalisten bag udsendelsen »asiatere iført kedeldragter«. Men de tænkte ikke over, om det kunne være nordkoreanere.
Tilbage står, at ansvaret peger et sted, og det er hos departementschefen i Forsvarsministeriet. Alt efter tidperspektivet hedder han enten Lars Findsen eller Thomas Ahrenkiel. Og alt efter tidsperspektivet er han enten nuværende eller forhenværende chef for Forsvarets Efterretningstjeneste.
Mon ikke forsvarsminister Hjort Frederiksen har fået noget at snakke med sin departementschef om?
Jo, men jeg synes, at feminisme dækker mere end “bare” lige rettigheder for mænd og kvinder samt ligeløn. Derfor er det i https://pullahiiri.dk mit hovede ikke bare noget, man kan definere nemt, hvis det også skal være dækkende. Det er også noget af det, jeg har skrevet om i det lange indlæg
Hvis man havde bestilt et krigsskib, eller noget som helst andet militær udstyr, fra et firma i et land der ikke overholdt de internationale spilleregler, ikke overholdt menneskerettighederne og byggede atomvåben, så ville det være en kæmpe skandale. Det er jo så ikke tilfældet med Lauge Koch. Det er meget uheldigt at en underleverandør har brugt arbejdere fra nordkorea, men synes det er lidt voldsomt at kalde det en skandale.
Hej Nielsen. Du kan læse mine kommentarer nedenfor. Der prøver jeg at forklare, hvorfor jeg betragter det som en ganske alvorlig skandale 🙂
Tak for svar, Peter.
Jeg var ikke klar over, at netop de penge var gået til nordkoreanernes atomprogram. På den måde vil en hvilken som helst kontakt med Nordkorea kunne anskues som en direkte eller indirekte støtte til lige netop atomprogrammet. Ok, sådan havde jeg ikke lige set det. I alle tilfælde er jeg uenig i, at den beskrevne (og kritisable) anvendelse af nordkoreanske arbejder på nogen måde har truet Danmarks sikkerhed. Og dermed er jeg uenig i, at man bør pålægge FE skyld.
M.h.t. FMI, så anholder jeg din brug af ordet “skandaler”. EH101 flyver, kampvogne kører, nyt materiel er på vej ind, nye skibe sejler osv. At der har været indkøringsvanskeligheder på visse materieltyper, er en anden sag; det er ærgerligt – men er et helt normalt fænomen, som er forekommet gennem hele militærhistorien.
Man skal altid passe på med at bruge ordet skandale. Jeg kunne have formuleret mig anderledes, men mener nu lige præcis i FMI/FMT’s tilfælde, at der er en ganske god anledning til at bruge det. Bid mærke i, at jeg skriver “de seneste mange år”. Man kunne tilføje kommunikationssystemet DACCIS, IKK’er der ikke kunne køle i ørkenvarmen, …
“IKK’er der ikke kunne køle i ørkenvarmen”
Igen en sag der er blevet blæst fuldstændig ud af proportioner af en skandalehungrene dansk presse.
For det første så var der stort set ikke et eneste stykke materiel eller personel som IKKE havde problemer i varmen…..kombinationen af +50 grader og det mel-fine afghanske ørkensand som kunne komme ind og lægge sig på alle overflader betød at alle former for elektronik havde det svært.
Dernæst skal det oplyses at problemet specifikt med IKK’en blev løst , forholdsvis let , med en mindre teknisk modificering. Men den del hørte man sjovt nok aldrig noget om i medierne !
Hvad har du gjort for at korrigere de ifølge dig forkerte oplysninger i pressen? Hvad har dine foresatte gjort? Hvad har Forsvaret gjort? Hvordan skal jeg vide, at det forholder sig sådan, når Forsvaret ikke gør opmærksom på det, som du antyder? Og så vil jeg stadig gerne vide, hvem du er 🙂
“Hvad har du gjort for at korrigere de ifølge dig forkerte oplysninger i pressen?”
Jeg har i snart et årti skrevet utallige indlæg på nationale såvel som internationale medier og gør generelt mit bedste for at rette på det fejlagtige billede mange civile har af forsvaret.
Men da de fleste folk oftest kun læser overskrifterne af en skandale artikel, når korrekserende information ikke ud til den brede offentlighed.
Så er der også det faktum at jeg befinder mig på det laveste trin i hierarkiet i forsvaret og derfor har mine ord forsvindende lidt vægt bag sig.
Befalingsmænd og særligt officerer derimod har en karriere at tage hensyn til og derfor hører man ikke særligt meget fra den kant.
Det lyder meget sølvpapirshatteagtigt , men det er velkendt at det ikke er karrierefremmende at gå i mod Forsvarets officielle fortælling. Eller endnu værre den politiske version . Forsvarstoppen og højtrangerede officerer i almindelighed, bliver ofte beskyldt for at være mere politikere end soldater og tager beslutninger derefter ( hvilket også har været min erfaring) .
Men det er min overbevisning at de agerer som de gør lige præcis på grund af den stærke politiske kontrol og indflydelse som Christiansborg har på Forsvaret. Med andre ord…..Forsvaret mener hvad politikerne syntes at de skal mene. Det har selvfølgelig en indflydelse på vinklingen af en historie…man vil fx aldrig officielt indrømme hvis et stykke nyt materiel udelukkende var valgt pga politiske præferencer….det være sig industri eller alliancemæssige faktorer.
I betragtning af hvor mange af de her skandaler der i virkeligheden har politisk ophav, kan det undre at man ikke stiller flere kritiske spørgsmål rettet mod Christiansborg.
Men på trods af at det er dem der ultimativt sidder med det endelige ansvar , er det lykkedes politikerne, i langt de fleste, tilfælde at tørre skylden for de her skandaler af på Forsvaret selv.
Kære Morten Knorborg Poulsen. Tusind tak for dine velargumenterede indlæg – og for at skrive, hvem du er(!). Helt forståeligt, at du ikke vil ændre brugernavn. Kan jeg få dig til fremtiden bare lige at skrive dit navn efter det første indlæg i en tråd? Det vil jeg og formentlig mange andre sætte pris på 🙂
Jeg synes, at du har nogle vigtige og vægtige pointer. Kunne du have lyst til at skrive et debatindlæg om netop dette emne? Altså “skandalerne”, pressens i dine øjne hurtige “over-vinkling”, manglende lyst og plads til nuancer og ikke mindst korrektioner? Det ville være velset og tydeligvis også tiltrængt.
Indrømmet, jeg har kun mine oplysninger om skandalerne i FMT/FMI fra pressen, og du har muligvis ret i, at det er et fordrejet billede. Det ville være rart at få kalibreret mit kompas og høre lidt faktuelle forhold om, hvad du oplever som virkeligheden i de nævnte sager. Du kan evt. forklare dem, som jeg har listet op:
EH-101, Piranha 5, udbudsregler, vildledning af Folketinget, Mercedes-biler, for lave PMV’er til gardere, DACCIS, IKK’er i ørkenvarmen etc. For mig står de som skandaler, men jeg lader mig gerne overbevise om andet, såfremt jeg er forkert afmarcheret 🙂
Og angående EH-101, så flyver den, ja. Men den blev købt, fordi den også kunne udføre opgaver som taktisk troppetransport (TTT). Desværre, viser budgetanalysen, at helikopteren ikke leverer i nærheden af de flyvetimer, som den skulle. På grund af forpligtelser til beredskabet kan Helicopter Wing her i 2017 slet ikke bruge den til TTT. Just saying …
“Desværre, viser budgetanalysen, at helikopteren ikke leverer i nærheden af de flyvetimer, som den skulle.”
Nej, men meget belejligt fortæller den heller ikke noget om hvor stor del af årsagen for den lave rådighedsprocent der skyldes dansk inkompetance og nærighed.
Hele EH-101 projektet har været kronisk underfinansieret siden day 1 og der har aldrig været det vedligeholdelses og støttepersonel som helikopteren reelt kræver.
(det samme gør sig i øvrigt gældende med MH-60R så det er bare et spørgsmål om tid inden vi får den første “skandale” fra den kant)
Yes, Agusta Westland har haft store problemer med leveringen af reservedele og ikke kun til DK , men for det første kræver det at man i det hele taget bestiller stumperne og dernæst at man faktisk betaler for dem …rettidigt vel at mærke…Begge dele har vi været særdeles dårlige til.
At DK som en anden fornærmet teenager har afvist stort set alle AWs forslag og forsøg på at afhjælpe EH-101 problemerne er heller ikke helikopterens skyld.
Hvis vi vil alle de her såkaldte skandaler til livs bliver vi nødt til at kigge os selv i spejlet. Og dernæst holde op med at tro at vi kan få det hele for den halve pris.
Langt størstedelen af forsvarets problemer skyldes reelt at der er for få midler til de kapaciteter man forsøger at operere.
Jeg debatterer ikke med anonyme debattører. Jeg vil derfor bede dig om at fortælle, hvad du hedder, og så svarer jeg gerne på dine indlæg. Alternativt vil jeg overveje at slette dem. Det vil jeg være ked af, fordi fremfører nogle interessante pointer. Men en offentlig debat må foregå med åbent ansigt, tak.
MikeKiloPapa= Morten Knorborg Poulsen ……da jeg bruger den profil mange andre steder har jeg dog ikke i sinde permanent at ændre mit Disqus brugernavn
Derudover er jeg enig og vil give dig ret langt hen ad vejen, og deri ligger skandalen jo også. Købet af EH-101 er håndteret elendigt af FMT/FMI og Forsvaret, som må gøre politikerne opmærksomme på, hvad der kan lade sig gøre for de penge, som Forsvaret får til at købe materiel for og i dette tilfælde holde det flyvende.
Peter,
det er meget muligt, at EH-101 ikke leverer de ønskede flyvetimer. Men er det FMI’s skyld?
Se MKPs svar ovenfor og min kommentar 🙂
Peter, der er et par ting i din artikel, jeg ikke helt forstår. Du skriver: “Gennem de seneste mange år har Forsvarets materielindkøb været ramt af den ene skandale efter den anden…” Hvad er det for mange skandaler, du tænker på?
Dernæst beskylder du FE for at have sovet i timen. Hvordan det? Mig bekendt er FE ansvarlig for at analysere og advare om udefra kommende trusler mod Danmarks sikkerhed. Hvad man end kan mene om anvendelsen af de nordkoreanske værftsarbejdere, er der da vist ingen, som mener, at de på nogen måde har været en trussel mod Danmarks sikkerhed…
P.S.
Jeg skal tilføje, at jeg hverken har arbejdet i FE eller FMI og derfor ikke har et personligt omdømme at forsvare!
I omvendt rækkefølge. Jeg har heller ikke arbejdet i hverken FMI eller FE, og jeg har heller ikke nogen efterretningsmæssig baggrund. Men jeg kan formentlig som de fleste andre se, at det i allerhøjeste grad omhandler Danmarks sikkerhed, hvis danske skattekroner er med til at finansiere Nordkoreas atomprogram gennem byggeriet af et dansk krigsskib i Polen. Kan du og FE ikke se det, vil jeg betegne det som en anelse bekymrende.
Med hensyn til skandalerne linker jeg her til et par af dem, der umiddelbart falder mig ind. Og så har jeg end ikke nævnt indkøbet af EH-101, som bare fortsætter i en uendelighed (læs budgetanalysen):
http://krigeren.dk/venstre-om-piranha-5-indkoebet-skandale-af-usete-dimensioner/
https://www.b.dk/nationalt/forsvaret-har-shoppet-for-millioner-i-strid-med-udbudsreglerne
http://www.dr.dk/nyheder/indland/forsvarsministeren-beklager-usandhed-fra-forsvarets-materieltjeneste
https://www.bt.dk/danmark/forsvaret-i-nyt-skandalekoeb-189-nye-biler-er-for-farlige
https://www.b.dk/nationalt/panser-med-plads-til-den-hoeje-hat
Og jeg kunne nok godt have fundet flere 😉 …
Det skandaløse er vel ikke at det er et krigsskib som er blevet bygget, men at penge er strømmet til Nordkorea. Hvis et andet ministerium havde fået bygget et skib på det værft, ville skandalen have været den samme. Så spørgsmålet er vel om FE generelt har en opgave med at holde styr på at leverandører til staten (eller danske virksomheder) overholder internationale sanktioner.
Det overrasker mig lidt, at I er uenige om forholdet til Nordkorea. Bør FE ikke vide, at Nordkorea finansierer sit styre og atomprogram ved at sende tvangsarbejdere til udlandet og have styr på, at disse arbejdere er med til at bygge et skib for den danske stat? Det var jo ikke ligefrem en stor hemmelighed, at de arbejdede på værftet i Polen.
Det er oplagt at nogen i Danmark bør holde styr på hvordan vi overholder FN-sanktioner, men om det lige er en opgave for FE, ved jeg ikke. Tænker umiddelbart mere at det er Udenrigsministeriet. Men det er da klart at de danske myndigheder må have en aftale om hvis opgave det er.
Og så synes jeg egentlig at det er Polen som har det store forklaringsproblem. Det kan godt være at informationen var tilgængelig for de danske myndigheder, og at nogen på ambassaden i Warszawa burde have opdaget det. Men det er de polske myndigheders opgave at sikre at FN-sanktioner overholdes i Gdansk.
Vi er ikke uenige omkring Polen. Men jeg kan slet ikke forstå, hvis FE ikke nidkært overvåger byggeriet af et dansk krigsskib i udlandet. Husk på, at truslerne mod Danmark både kan være direkte og indirekte. Har nogen tænkt på, hvad de nordkoreanske slaver har fået (eller kunnet få) adgang til af tegninger og dermed viden om Danmarks og Natos avancerede bygningsprincipper for krigsskibe? Er det utænkeligt, at nordkoreanske slaver/tvangsarbejdere på et værft, der bygger Nato-krigsskibe, også kunne arbejde for den nordkoreanske efterretningstjeneste?
Det undrer mig, at du og Jakob udelukkende gør det til et spørgsmål om jura og arbejdsmiljø. For mig er det kernen af national sikkerhed, og praksis i dokumentaren viser en fuldstændig lemfældig og ligegyldig laissez faire holdning til de sikkerhedspolitiske aspekter af denne sag.
Læg dertil signalet til Rusland, Kina, Iran og lignende stater, som vi ønsker at hæve os over på demokrati og menneskerettigheder. Vi siger et, men opfører os som de imamer, der taler med to tunger. Det undergraver fuldstændig det billede, som vi ønsker at tegne af os selv, og det kan ikke bortforklares med, at arbejdet er udført af en underleverandør til en underleverandør i Polen. Byggeriet af danske krigsskibe i udlandet burde få FE til at give arbejdet allerhøjeste prioritet. Men det har tydeligvis ikke tjenestens interesse.
Vi fejler eklatant og undergraver vores egen selvopfattelse på grund af total mangel på fokus og perspektiver i denne sag. Jeg er faktisk rystet, og jeg er stadig ganske bekymret over jeres, undskyld mig, lidt ligegyldige holdning til de problemer, som vi har skabt for os selv.
Jeg synes ikke at jeg taler problemet ned. Det er vildt problematisk at Nordkorea kan finansiere deres atomprogram vha. gæstearbejdere i Polen. Jeg ville bare forvente at det var en opgave for Udenrigsministeriet at holde styr på. Og så synes jeg at skandalen er den samme for alle kunder som har fået produceret skibe på det værft, og at det er underligt at fremhæve Forsvaret som noget særligt.
Sikkerhedsspørgsmålet er spændende at grave ned i. Kan det være en del af forklaringen på at Danmark tilsyneladende kan producere fregatter til en brøkdel af prisen i andre lande? Rendte der russiske arbejdere rundt og installerede systemer på dem? Men jeg synes ikke at jeg i sagen fra Polen har set den rygende pistol til en skandale. Det er kun skallen af skibet som er bygget i Polen, mens resten er lavet i Skagen. Der er intet hemmeligt i hvordan vi har bygget skroget. Og i øvrigt, så er Lauge Koch slet ikke noget krigsskib, og det burde være malet i tydeligt civile farver. Det sender et helt forkert signal om flådens størrelse og formåen at vi har malet alle mulige skibe grå som maksimalt kan anvende magt i en civil kontekst. Det kan være at jeg skulle skrive noget om maling ved lejlighed. 🙂
Skandale! 😉 Det er da en rigtig interessant historie, hvis Søværnet har en række gråmalede skibe, som slet ikke er krigsskibe? Og at Søværnet i så tilfælde har så mange civile opgaver, at hvor X pct. af flåden reelt set er uanvendelige som krigsskibe? Den vil jeg gerne læse 🙂 …
Altså, Peter, det er f.eks. en grov karikering, når du skriver, at Nordkorea “…finansierer sit styre og atomprogram ved at sende tvangsarbejdere til udlandet”. I det omfang de penge overhovedet går til netop atomprogrammet, kan de højest udgøre en lille del – og atomprogrammet ville med sikkerhed være blevet til noget alligevel. Hvis der én ting, som den historiske erfaring viser os, så er det, at blokader/boycuts/handelssanktioner osv. ikke får diktatorer til at holde igen med deres skumle planer. Tværtimod lader de bare deres egne befolkninger lide endnu mere.
Man kunne jo også vælge at anskue det sådan, at Danmark rent faktisk har bidraget til, at nogle fattige nordkoreanske familier har sultet en smule mindre, end de ellers ville have gjort (også selv om en del af værftsarbejdernes løn selvfølgelig sendt videre til regimet).
Jeg tager for givet, at NATO-landet Polen sikrer, at det ansvarlige værft ikke tillader direkte spionage “on site” i Polen. Og selv hvis dette skulle være sket, ja så er jeg ret overbevist om, at det nordatlantiske inspektionsskib Lauge Koch aldrig nogen sinde havner i åben kamp med nordkoreanske flådeenheder (eller med andre flådeenheder for den sags skyld).
Alt i alt synes jeg, det er en storm i et glas vand, rent sikkerhedsmæssigt. Politikerne må vurdere det policymæssige.
Kære Jakob. Du må altså undskylde, for jeg er jo utroligt glad for dine øvrige indspark i debatten her på OLFI. Men om dine kommentarer i denne tråd fristes jeg til at bruge en forkortelse, som ikke er hentet i den militære verden:
WTF?!
Hvori består den grove karikering? Det er velkendt, at regimet i Nordkorea får penge fra udlandet ved at lade sine statsborgere tvangsarbejde for nordkoreanske regeringskontrollerede- og ejede virksomheder, som tager lønnen og behandler “medarbejderne” som slaver. Den side er ganske overbevisende dokumenteret i dokumentarudsendelsen og i denne artikel fra The Telegraph http://www.telegraph.co.uk/news/2016/05/31/polish-firms-employing-north-korean-slave-labourers-benefit-from/.
Det er tillige velkendt, at regimet i Nordkorea fængsler familiemedlemmer til tvangsarbejderne, mens de arbejder som slaver i udlandet, for at sikre, at de ikke hopper af i Vesten. Det foreslår du, at “man jo også kunne vælge at anskue sådan, at Danmark rent faktisk har bidraget til, at nogle fattige nordkoreanske familier har sultet en smule mindre, end de ellers ville have gjort (også selv om en del af værftsarbejdernes løn selvfølgelig sendt videre til regimet)”. Den lader vi lige stå et øjeblik. Jeg er spændt på, om forsvarsministeren deler din holdning(!).
Med hensyn til spionage plejer man ikke at søge om tilladelse til den slags. Det foregår skjult, og hvem kan garantere, at nordkoreanerne afgrænser sig til svejsere på gulvet? Alene det faktum, at der har arbejdet nordkoreanere på et dansk krigsskib (bygget til civile formål eller ej) bør da få alle alarmer til at gå. Du virker, undskyld mig igen, umådeligt naiv, negligerer det hele som noget ubetydeligt, “små penge” og “en storm i et glas vand”. Det ryster mig.
Nej, Peter, jeg er ikke naiv. Derimod er jeg måske lejlighedsvis en lille smule realistisk (nogle vil måske sige kynisk) efter 35 år i systemet, 7 udsendelser i INTOPS, flere udenlandske udstationeringer m.m. – og kort sagt med et meget stort kendskab til verden.
Derfor har jeg også nogle gange svært ved at bide på revolverjournalistik eller meget idealistiske (naive?) holdninger til, om Danmark f.eks. har nogen som helst mulighed for at påvirke Nordkoreas atomprogram eller Nordkoreas behandling af sine borgere.
Lad mig gentage, at jeg naturligvis ikke billiger tvangsarbejde.
Ok. Jeg konstaterer, at vi er uenige, og jeg har – som du ved – meget stor respekt for dit arbejde og din indsats – ikke mindst for at berige OLFIs læsere med indsigtsfulde analyser fra den forsvars- og sikkerhedspolitiske verden. Så lad os lande den ved at være enige om, at nordkoreansk tvangsarbejde ikke er godt – heller ikke på danske skibe 😉 Du skal også have tak for at give dit besyv med.
Jeg tvivler stærkt på at der er nogen fare for at NK arbejdere har kunne få fat i “hemmeligheder”
1)der er tale om svejning og pladearbejde – ikke ligefrem noget der giver stor indsigt i det færdige produkt.
2) der er tale om et skrog – al den fancy elektronik bliver udrustet i DK
3) skroget er udfærdiget efter principper for sejlads i Nordatlantiske forhold, herunder sejlads i is – ikke militære betragtninger som støjsvaghed, stealth, pansring mm. Der kunne måske være fikse design koncepter vedrørende is osv. men det ville være industrihemmeligheder ikke militære.
KNUD klassen er, ligesom THETIS klassen, ikke bygget til den høje ende af konfliktspektret. Det er der sådant set ikke noget odiøst i, da SVN også løfter opgaver af kystvagt karakter – det er svært at retfærdiggøre at bruge en hundedyr ASW fregat til sådanne opgaver.
Jeg er enig i at det er uacceptabelt, men det største svigt er polsk. Det er klart at staten skal have styr på hvem der bygger vores grej, men det er næppe FE’s bord.
Det var dog de tyndeste eksempler på “skandaler” jeg har set længe….
Piranha 5 købet kan under ingen omstændigheder kaldes en skandale….uanset om kontrakten har taget højde for kursudsving eller ej , er faktum at vi får uhørt meget kapacitet for pengene og selv med en dyr schweizerfranc er P5 betydeligt billigere totalt set end konkurrenterne.
Mht Mercedes G 280 bremseproblemer……tjaa …hvis du nu havde læst den artikel du linkede til ville du have fundet ud af at der slet ikke VAR et problem.. skævbremsningen på landevej er noget 280’erens forgængere 240 og 270 også “led” af og det har således været kendt i over 30 år og ikke anset for et problem fordi det kun manifesterer sig ved kraftig nedbremsning fra meget høj fart …dvs >120 km/t . Det er med andre ord et storm i et glas vand, igen forårsaget af egen uduelighed.
M113 G4 sagen er ikke så let at afvise…..til at begynde med kan man godt diskutere hvorvidt det var fornuftig brug af midler at opgradere de gamle PMV’er, men da man akut stod og manglede KØTJ og de skulle være minesikret havde man nok ikke så meget valg. Man overser så problematikken med den lave taghøjde og det er en klar fejl…..som dog efterfølgende er blevet rettet og så vidt jeg ved er man faktisk meget glad for platformen i dag.
De 2 FMT relaterede eksempler virker mere reelle men har ikke nok kendskab til at jeg kan udtale mig om dem. Søby værft affæren lugter af personlig magtmisbrug , mens udbudssagerne mere virker til at være paragrafrytteri.
De(ministeriet) har kun sig selv at bebrejde…..det er hvad der sker når man vil have et helt skib til halv pris!
Og op i røven med Nord Koreanerne, den eneste skandale her er at danske Orlogsfartøjer i det hele taget er blevet bygget i Polen.