spot_img

Her er nødråbet til ministeren og departementschefen fra piloterne

Forsvarsminister Troels Lund Poulsen og departementschef Pernille Langeberg har mandag den 22. april modtaget et brev fra 30 unge piloter med rubrikken: “Et flyvevåben i afvikling – nødråb fra piloter”. Læs brevet her …

22.04.2024

Emne: Et flyvevåben i afvikling – Nødråb fra piloter
Til: Forsvarsminister Troels Lund Poulsen, Forsvarsministeriets Departementschef, Pernille Langeberg

 

På vegne af den nyere generation af Forsvarets piloter skriver vi til jer for at gøre opmærksom på en række alvorlige udfordringer, hvis konsekvens underminerer vores kampklarhed. Trods vores nationale forsvarsstrategis fokus på oprustning oplever vi en bekymrende mangel på nødvendig flyvetræning på tværs af vores flytyper, hvilket direkte kompromitterer vores operative parathed og dermed Flyvevåbnets evne til at kunne kæmpe i fremtiden. Der er krig i Europa, og vi befinder os i en meget kritisk fase med forældede flystel og en løbende transition til nye kapaciteter. Derfor er det med stor bekymring og alvorlighed at vi henvender os til jer.

Efter en nylig milliard-investering i Flyvevåbnet, kan man fristes til at tro at Flyvevåbnet står stærkere end nogensinde før. Desværre er det vores påstand, at vi befinder os på det svageste punkt i nyere tid, og samtidig ser ind i en periode, der i højere grad vil være præget af afvikling end udvikling. Det centrale problem ligger i den måde, hvorpå man har valgt at uddanne piloter til Forsvarets fly siden skiftet i uddannelsesforløbet i 2014.

Vi, den nyere generation af piloter, står bundet i en uddannelsesstruktur, der kontinuerligt tvinger os til at være fraværende fra flyvning i længere perioder, fordelt udover og op til otte år, for at gennemgå kurser på Flyvevåbnets Officersskole (FLOS). Den nuværende uddannelsesstruktur er uforenelig med udviklingen og driften af et stærkt og troværdigt flyvevåben. Kurserne kan isoleret set i nogen grad være relevante i den generelle dannelse af officerer, men det resulterende fravær fra kerneopgaven har, på både kort og lang sigt, uforholdsmæssige store omkostninger.

Vores generation, der er uddannet inden for de sidste 10 år, udgør i alt 34% af alle Flyvevåbnets operative piloter på F-16 Fighting Falcon, F-35 Lightning II, MH-60R Seahawk, C-130J Hercules og CL-604 Challenger. Der eksisterer altså en hel generation af piloter, som er langt fra at være dygtige eksperter på deres respektive flytyper. Erfaringsniveauet i vores gruppe er utvivlsomt lavt og dette gælder ikke kun i føringen af flyene, men også i grundlæggende videns- og planlægningskompetencer.

Al erfaring peger på, at nye piloter er dem der har behov for at flyve mest for at kunne opbygge et erfaringsgrundlag, der kan udgøre fundamentet for resten af deres flyvende karriere. I realiteten oplever vi dog det modsatte. Dette fundament er meget skrøbeligt, og fraværet fra flyvning, samt den meget begrænsede træning vi gennemfører, sikrer for nuværende ikke den nødvendige erfaringsopbygning. NATO har et krav til operative piloter på minimum 180 timers træningsflyvning om året, hvilket Flyvevåbnet er langt fra at overholde selv hvis piloter udelukkende skulle fokusere på at flyve.

På Fighter Wing Skrydstrup står vi overfor en skæv demografisk sammensætning, der de kommende 5-10 år vil medføre en aldersbetinget afgang, i et omfang vi ikke har oplevet de seneste 20 år. En virkelighed hvor kampfly-kapaciteten mister sit erfaringsgrundlag og hvor den yngre generation ikke besidder kvalifikationerne til at videreføre Flyvevåbnets forventede niveau. Kort sagt, så er kampfly-kapaciteten under afvikling trods nyindkøbte F-35 fly. Kvaliteten af de yngre piloters flyvetræning er så langt under norm, at vi er utilstrækkelige til at løfte de daglige opgaver på en sikker måde. Ikke alene forringes Danmarks sikkerhed, men også flyvesikkerheden sættes under unødigt pres og vi er bekymrede for at dette ender i katastrofalt havari.

I Eskadrille 723 på Helicopter Wing Karup oplever vi allerede en mangel på erfarne piloter. Mange nye piloter venter på omskoling og opkvalificering, men kan ikke modtage den nødvendige træning, da de erfarne som skal træne dem, løser andre opgaver. Opgaverne bliver flere og flere, og det er derfor de samme få piloter der udfører størstedelen af de operative opgaver. Omtalte uddannelsesstruktur har tilmed blokeret de yngre piloters muligheder for at sikre en kontinuitet i flyvningen og forsinker dermed opkvalificeringen yderligere grundet gentagne fraværsperioder på FLOS (Flyvevåbnets Officersskole, red.). Forskellen på erfaringsniveauet mellem den ældre og nyere generation har aldrig været større. Dette i takt med at gennemsnitsalderen for operative piloter aldrig har været højere.

Løjtnantsgruppen i Eskadrille 722 og 724 har fravalgt at underskrive dette brev, da under 50% af løjtnanterne i pågældende eskadriller ønskede at signere. På Air Transport Wing Aalborg oplever vi at den yngre generation af piloter afvikler den allerede tilegnede viden, erfaring og evnerne i cockpittet på grund af en kombination af lav stelrådighed, både for C-130J og CL-604, og et højt fravær fra det flyvende miljø, grundet omtalte uddannelsesstruktur.

Fælles for alle tre wings er, at der allerede er et antal af vores generation, der har svært ved at se en livslang karriere i Flyvevåbnet med den nuværende udvikling. Med ovenstående udfordringer for øje, samt en vigende ansøgning til pilotuddannelsen i Forsvaret, hævder vi, at vi står med et Flyvevåben under afvikling frem for udvikling. Det bør der handles på.

Vi, som flyver flyene og er ved at overtage fra den ældre generation, mener ikke at vi er klar til at kunne forsvare Danmark, og vil med nuværende kurs aldrig blive det. Vi foreslår derfor følgende løsninger, for at opbygge et stærkt fundament, der starter med dygtige piloter:

  • Prioritering af flyvning som vores kernekompetence. En ændret uddannelsesstruktur for piloter med højere grad af anerkendelse af flyverelaterede kvalifikationer. Dette i forhold til udnævnelse til premierløjtnants- og kaptajnsniveauet, samt bortfald af krav om fuldførelse af FLOS for alle piloter omfattet af den aktuelle uddannelsesstruktur.
  • Langsigtet prioritering af et stærkt logistisk fundament, der er i stand til at producere flyvetimer i et omfang der sætter Flyvevåbnet i stand til i tilstrækkeligt omfang at kunne træne, erfaringsopbygge og videreuddanne. Dette på alle typer man fra politisk side vurderer relevante for Danmark.
  • Prioritering af en uddannelseskæde der nu og i fremtiden er rustet til at afprøve, udvælge og uddanne kommende generationer.
  • En stærk og troværdig rekrutteringsindsats med langsigtet fokus. Herunder en vurdering af, om den nuværende model med 12 års tjenestepligt efter endt uddannelse og erstatningspligt på tocifrede millionbeløb er hensigtsmæssig, når vi har udfordringer med at rekruttere kvalificerede ansøgere.

Slutteligt, skylder vi at sige, at denne problemstilling har været adresseret gennem formelle kommandoveje i flere år, igennem Hovedorganisationen for Officerer i Danmark, ved Flyvevåbnets Flyvesikkerheds organisation, ved Arbejdstilsynet og i et direkte brev til Chefen for Flyverkommandoen (FLK). Den tilsyneladende mangel på handling, har efterladt os uforstående og frustrerede over for det ansvarssvigt vi har oplevet. Dog er et nyligt tiltag fra medio april 2024 blevet fremlagt fra FLK, men vil ingen effekt have på ovenstående problemstilling.

Vi håber denne henvendelse modtages på samme måde som den er afsendt, med et ønske om at adressere udfordringerne på en konstruktiv måde, så Danmark også har et stærkt og troværdigt flyvevåben de kommende generationer.

På vegne af løjtnantsgruppen i ESK 727 Skrydstrup, ESK 723 Karup og ESK 721 Aalborg

TRI, BAJ, BRO, BUL, MAK, GER, HAL, JEF, LIK, NAN, NOR, SEM, THY, SME, LUN, ZAB, HEF, GLI, NAS, LAS, RAL, MIO, FRO, DON, DEM, REA, PIL, LYN, GUR, TAD

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Hjælp OLFI med at bliver stærkere på de sociale medier

OLFI har i flere år været dagsordenssættende indenfor forsvarsjournalistikken. Til gengæld vil vi gerne være mere aktive på de sociale medier. Derfor søger vi nu den studentermedhjælper, som kan hjælpe vores journalistik med at komme endnu længere ud og nå et nyt publikum på de mest gængse platforme. Forsvar og...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

guest
0 Kommentarer
Feedback
Læs alle kommentarer