spot_img

Statsrevisorerne: Forsvarsministeriet havde på intet tidspunkt styr på ISS-aftale

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

Styringen med den upopulære facility management-aftale med ISS var utilfredsstillende, den løbende kontrol helt utilstrækkelig, og Forsvaret sparede ikke nogen penge. Ingen af aftalens formål blev dermed indfriet, konkluderer Statsrevisorerne i sin seneste beretning, som fælder en hård dom over Forsvarsministeriet.

Statsrevisorerne afgav mandag sin beretning om Forsvarsministeriets styring af den udskældte facility management-aftale med koncernen ISS. Aftalen var den største af sin art i Norden, men kom aldrig til at fungere efter hensigten, hvilket førte til tusindevis af klager over alt fra kantinemad til indkvarteringsforhold og forsømt arealpleje.

Beretningen er artig læsning for Forsvarsministeriet og Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (FES), og konklusionen på undersøgelsen er heller ikke til at tage fejl af:

»Forsvarsministeriet har haft en utilfredsstillende styring af facility management, efter ISS overtog varetagelsen af facility management på alle ministeriets etablissementer i februar 2018. Konsekvensen er, at ministeriet på intet tidspunkt i den undersøgte periode har haft et tilstrækkeligt overblik over, om de serviceydelser, ministeriet har betalt for, er leveret i den aftalte mængde og kvalitet.«

Dermed tilslutter Statsrevisorerne sig den kritik, som tusindevis af ansatte i Forsvaret kom med fra aftalens spæde start. ISS’ varetagelse af opgaverne i aftalen blev voldsomt kritiseret i takt med at flere og flere ansatte rapporterede om gentagne fejl og mangler på Forsvarets mange tjenestesteder. Utilfredsheden kulminerede med oprettelsen af Facebook-gruppen ”Til kamp mod ISS”, hvor flere end 6000 ansatte i Forsvaret delte deres erfaringer med ufærdig mad, mangelfuld rengøring og uhumsk indkvartering på landets garnisoner og tjenestesteder.

Ingen af formålene med aftalen blev indfriet

Den stort anlagte og bredspektrede partnerskabsaftale mellem Forsvarsministeret og ISS skulle ellers have effektiviseret og strømlinet varetagelsen af både rengøring, bygninger, arealpleje, tekniske installationer og kantiner på ministeriets område. Hurtigt stod det dog klart, at der ikke var styr på tingene, og en stor del af skylden for miseren ligger ved Forsvarsministeriet, slår Statsrevisorerne nu fast:

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet, hvis du vil læse om de mange klager over facility management-aftalen …

»Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Forsvarsministeriet fra start ikke har været tilstrækkeligt forberedt til at kunne styre facility management-kontrakten og på intet tidspunkt i kontraktperioden har haft fuldt overblik over, om de ydelser, som ISS har leveret, levede op til den aftalte mængde og kvalitet samt til de aftalte resultatmål,« står der blandt andet i beretningen, der er offentliggjort på Folketingets hjemmeside.

For at gøre ondt værre har det endda vist sig, at den suboptimale opgaveløsning end ikke førte til nogen økonomisk besparelse. Der har med andre ord ingen reelle gevinster været ved udliciteringen.

Læs også: Forsvarsministeriet og ISS afslutter udskældt samarbejde i 2022

»Statsrevisorerne konstaterer, at ingen af formålene med facility management-kontrakten er indfriet. Forsvarsministeriet har hverken kunnet sikre et højt serviceniveau, reducere udgifterne til facility management eller opnå de besparelser, som var forventet, da ministeriet besluttede at samle facility management i én kontrakt.«

Implementerede kontrakten på rekordtid

Der er ikke fundet plads til mange formildende omstændigheder i Statsrevisorernes beretning.

Forsvarsministeriet får ydermere kritik for kun at have afsat 64 dage til at implementere kontrakten, »på trods af, at kontrakten var særdeles kompleks og krævede tilpasninger af styringen«. Tilsvarende hæfter Statsrevisorerne sig ved, at der gik mere end halvandet år af kontraktperioden, før FES fastsatte forretningsgange for styringen af aftalen.

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet, hvis du vil læse interviewet med ISS’ øverstansvarlige for facility management-aftalen, Simon Kaiser, der i november erkendte fejl tidligt i forløbet …

FES har angiveligt heller ikke foretaget nogen »systematisk kontrol med de variable serviceydelser ved varemodtagelse« i kontraktens to første år, ligesom man har forsømt at følge systematisk op på de mange tusinde klager, der indløb i takt med at kontraktperioden skred frem.

Kritikken af Forsvarsministeriet og FES bare fortsætter og fortsætter i den 56 sider lange beretning, som desuden pointerer, at manglende funktionsadskillelse har været et væsentligt problem. Netop den manglende funktionsadskillelse i styrelsen var også en central problematik i den svindelsag, der sideløbende med ISS-aftalens kontraktperiode martrede ejendomsstyrelsen i 2019.

OLFI har spurgt, hvordan Forsvarsministeriets Ejendomssstyrelse forholder sig til kritikken. Styrelsen har ikke haft mulighed for at svare i dag, men forventer at have et klar tirsdag.

Andre læste også

Forsvarsministeriet har udviklet sig til det rene Ebberød Bank

Abonnement
KOMMENTAR: Forsvarsministeriets Personalestyrelse har lige brugt 13 mio. kr. på en hvervekampagne, som har til formål at tiltrække nye og fastholde nuværende medarbejdere på hele Forsvarsministeriets område. Samtidig er der indført ansættelsesstop og pålagt besparelser for et trecifret millionbeløb på tværs af Forsvarsministeriets område. Husker du historien om Ebberød Bank?...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

2 KOMMENTARER

guest
2 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Leif højris
Læser
Leif højris
21. februar 2022 21:50

Jeg håber at forsvaret , eller finansministeriet finder en stor pose penge til at få rettet på det misvedligehold, som er resultatet af det bekendtskab. Jeg håber ikke at forsvaret gentager at vedligehold skal udliciteredes igen.

Palle Randløv
Læser
Palle Randløv
22. februar 2022 17:20

Problemet er at udliciterings-manien har brændt sig fast, og at for hver ny udbudsrunde skal tingen være billigere end sidst. Det startede med Forenet Service og det er skisme kun gået nedad siden. Hvis der skal styr på cafeterier / kantiner, skal man nok tilbage til det gamle system “Forsvarets Cafeteriaordning”. Så styrer forsvaret selv = ansætter og fyrer, så kan det ikke være nemmere.

Sidst ændret 2 år siden af Palle Randløv