DR-chef om Bøllebank-dokumentar: “Uha. Det her var ikke godt”

DR har fjernet dokumentarudsendelsen "Løgnen om Operation Bøllebank", fordi "den rummede en række beklagelige fejl. Disse fejl vil blive rettet", skriver DR på P1 Dokumentars hjemmeside og kalder nu bare udsendelsen "Om Operation Bøllebank". Screendump fra dr.dk

DR-redaktionschef Judith Skriver beklager alvorlige fejl i dokumentar om Operation Bøllebank, som har ført til selvransagelse på P1’s dokumentarredaktion. Journalist Kasper Søegaards lovede opfølgning i radio eller på tv har lange udsigter.

Det var en klokkeklar afgørelse, som DR’s seer- og lytterredaktør Jesper Termansen i dag afsagde. Klagen kom fra den nu pensionerede oberst Lars R. Møller og omhandlede radiodokumentaren “Løgnen om Operation Bøllebank”, som blev sendt på DR P1 den 5. januar i år. “DR erkender afgørende fejl” skriver Jesper Termansen på dr.dk og forklarer, at der ikke var dækning for rubrikken, at det var ærekrænkende udokumenteret at beskylde Lars R. Møller for druk, at det var en fejl ikke at spørge ind til hans påståede alkoholforbrug, og at balancen mellem kilderne i dokumentarudsendelsen “ikke var i orden”.

Læs også: DR Beklager afgørende fejl i dokumentar om Operation Bøllebank

Judith Skriver er redaktionschef på DR Danmark, som P1 Dokumentar er underlagt. Foto: Mik Eskestad

Lars R. Møller klagede i første omgang til P1 Dokumentar, hvor redaktør Jesper Hyhne afviste klagen. Herefter ankede Lars R. Møller til DR’s seer- og lytterredaktør, som altså giver klageren fuldt medhold.

Judith Skriver er redaktionschef på DR Danmark, som P1 Dokumentar hører under – og er dermed chef for dokumentarredaktør Jesper Hyhne. Hun har erkendt en række fejl i dokumentarudsendelsen, som man også kan læse i Jesper Termansens artikel om sagen på dr.dk.

Hvordan kan sådan en dokumentar overhovedet slippe igennem DR’s journalistiske filter?

”Det er desværre sådan, at der bliver begået fejl, og i dette tilfælde er der begået de fejl, som fremgår af afgørelsen, og det er selvfølgelig beklageligt. Det er heldigvis sjældent, men det kan ske, og det skete her,” hun.

P1-Redaktør: “Dokumentaren er i orden”

Da Jesper Hyhne svarede på Lars R. Møllers klage, var det ikke første gang, at han havde afvist kritik af udsendelsen. Det skete også, da denne signatur i en analyse tilbage i januar påpegede nogle af de samme problemer, som Jesper Termansen og DR nu erkender. Dengang skrev Jesper Hyhne i et indlæg på OLFI:

Vi vurderer altså, at dokumentationen er i orden … Og derfor tør vi godt stå inde for titlen “Løgnen om Operation Bøllebank”. Vi står naturligvis også helt inde for journalist Kasper Søegaard, som grundigt undersøgte påstandene om Operation Bøllebank, før vi besluttede at lave dokumentaren.”

Har det fået nogle konsekvenser internt på P1 Dokumentar, at denne udsendelse slap igennem?

”Det er altid en kilde til selvransagelse, når man begår fejl. Vi har kigget hinanden i øjnene og sagt, at vi er simpelthen nødt til at være mere præcise i vores procedurer. Det siger sig selv. Det er ikke en ønskeposition at udkomme med programmer, som rummer denne slags fejl, og det er jeg meget ked af,” siger Judith Skriver.

Er Jesper Hyhne fortsat redaktør på P1 Dokumentar, og har du fuld tillid til hans dømmekraft efter det her?

”Ja.”

DR-journalist er freelancer – med belastende materiale

Det var journalisten Kasper Søegaard, som stod bag radiodokumentaren “Løgnen om Operation Bøllebank”. I en artikel på dr.dk fra den 5. januar i år fortalte han, at han “ikke er færdig med historien endnu”, og at der “kommer enten en opfølgende radiodokumentar eller tv-produktion”. Videre sagde han, at han havde “en del” kompromitterende oplysninger om Lars. R. Møller og eskadronschef Carsten Rasmussen, og at “de kommer frem”.

“Desuden er der begyndt at komme en del anonyme henvendelser med forskelligt belastende materiale,” sagde Kasper Søegaard til dr.dk og fortalte videre, at oplysningerne “er på niveau” med oplysninger i den sendte dokumentarudsendelse – “enkelte ting er noget værre”.

Kasper Søegaard fortæller i artiklen på dr.dk, at han har mere kompromitterende materiale. Kommer der en opfølgende dokumentarudsendelse om Operation Bøllebank?

”Det ved jeg ikke. Der er ikke noget planlagt lige nu. Men det betyder ikke, at der ikke kan komme noget .

Redaktionschef: “Vi bliver nødt til at stramme op”

Man fik jo det indtryk, når man hørte og efterfølgende læste interviewet med Kasper Søegaard på dr.dk, at han havde en masse belastende materiale, som ville komme frem i en opfølgende dokumentarudsendelse?

”Kasper Søegaard er freelancer, og han kan jo sige og gøre, hvad han vil.”

Men han gør det i DR’s navn, og det fremgår ingen steder, at han er freelancer?

”Nej, men det fortæller jeg så nu. Det er ikke Kasper Søegaard, som beslutter, hvad vi sender på P1 Dokumentar. Det gør jeg. Og jeg har ikke noget planlagt program om Operation Bøllebank version 2. Det betyder ikke, at det ikke kan komme. Der kan komme materiale frem på denne og andre historier, som betyder, at vi på et senere tidspunkt laver en ny dokumentar. Men lige nu har vi ikke noget programsat.”

Får afgørelsen konsekvenser for Kasper Søegaards freelancevirke med DR P1 Dokumentar?

”Det har jeg ikke tænkt over. Men det er da klart, at sådan en sag altid vil få os til at tænke os ekstra godt om. Det handler ikke kun om Kasper Søegaard, men alle de freelancere, som kommer med historier til os. Det er da et udråbstegn for vores øjne, hvor vi tænker: Uha. Det her var ikke godt. Vi bliver nødt til at stramme op, så det ikke sker igen.”

OLFI har uden held forsøgt at få en kommentar fra Kasper Søegaard. Redaktør Jesper Hyhne ønsker ikke at udtale sig og henviser i stedet til Judith Skriver.