DR beklager afgørende fejl i dokumentar om Operation Bøllebank

DR erkender afgørende fejl i journalist Kasper Søegaards radiodokumentar om Operation Bøllebank i Bosnien i 1994 og giver den pensionerede oberst Lars R. Møller medhold i sin klage. Radioudsendelsen blev sendt på DR P1 Dokumentar den 5. januar 2017. Screendump: DR

Lytternes og seernes redaktør på DR retter en hård kritik af P1 dokumentarudsendelsen “Løgnen om Operation Bøllebank” og giver Lars R. Møller medhold i sin klage over udsendelsen. Dokumentarchefen bliver også sat på plads.

DR lægger sig fladt ned i sagen om DR P1 radiodokumentaren “Løgnen om Operation Bøllebank” og giver den nu pensionerede Lars R. Møller medhold i sin klage. Udsendelsen blev sendt den 5. januar og vakte stor opmærksomhed, da den fortalte en ny version af det historiske kampvognsslag, som fandt sted ved Tuzla i Bosnien den 29. april 1994.

Læs også: DR-chef om Bøøebank-dokumentar: “Uha. Det her var ikke godt”

I udsendelsen beskyldte en række kilder ledelsen for at have udsat danske soldater for unødig livsfare ved ikke at lede selve slaget, som ifølge kritikerne i stedet blev ført af den nu afdøde delingsfører Erik Kirk. I udsendelsen retter særligt sergenterne Jakob Hansen og Peter Lyngbye kritik af eskadronschef Carsten Rasmussen og Lars R. Møller, som dengang var oberstløjtnant og næstkommanderende i den nordiske bataljon NORDBAT 2.

Læs også: OLFI fremfører fejlslutninger om misforståelser om Bøllebank

Efter udsendelsen klagede Lars R. Møller til P1 Dokumentar over udsendelsen, som han fandt “unfair”, “ensidig”, “fejlbehæftet” og “i strid med DR´s presseetiske regler”. P1 Dokumentar beklagede, Lars R. Møller var ikke tilfreds og sendte klagen videre til lytternes og seernes redaktør. Han hedder Jesper Termansen, og ifølge ham har DR P1 Dokumentar nu erkendt en række afgørende fejl, som samlet set betyder, at klager får medhold.

“For det første var der ikke dækning for programmets titel. Dokumentaren ville fortælle nogle bestemte soldaters version af det historiske slag, som fandt sted, men overskriften var ikke retvisende, og det blev postulerende at benytte ordet ”løgn” i den sammenhæng, erkender redaktionschefen”, skriver Jesper Termansen på dr.dk.

Påstande om druk var udokumenterede

Han nævner videre, at dokumentarudsendelsens påstande om, at Lars R. Møller drikker, var udokumenterede. Også det erkender redaktionschefen.

“I den sammenhæng var det krænkende, fordi påstande om druk blev sat sammen med DRs kilders opfattelse af, at der var sket et ledelsesmæssigt svigt undervejs i ”Operation Bøllebank”. Samtidig skete der yderligere den fejl, at DR P1 Dokumentar ikke forelagde klager påstanden om druk. Også det var en fejl, erkender chefen bag dokumentaren. Endelig erkender redaktionschefen, at balancen ikke var i orden i dokumentaren. Der burde have optrådt en kilde, ud over klager selv, som gav udtryk for en anden opfattelse af, hvem der gav ordre til at åbne ild mod serberne, end den opfattelse, som DR´s kilder gav udtryk for,” skriver Jesper Termansen.

Læs også: Kritikken af Operation Bøllebank smager af et uværdigt hævntogt

Lytternes og seernes redaktør konkluderer, at DR var i sin ret til at afprøve nogle kontroversielle påstande om hændelsesforløbet. Men han konkluderer også, at DR ikke har udvist den fornødne omhu med at efterprøve og dokumentere fremsatte påstande undervejs i dokumentaren. DR´s generaldirektør Maria Rørbye Rønn har tilsluttet sig konklusionen.

Du kan læse hele DR’s afgørelse her.