Minister: Vi følger australsk udviklingsprojekt af flotation

Forsvarsminister Claus Hjorth Frederiksen (V) lovede på et åbent samråd i Folketingets Forsvarsudvalg i dag, at Forsvaret løbende følger australiernes udvikling af flotation til den maritime MH-60R Seahawk helikopter. Foto: Folketingets TV

Forsvarsminister Claus Hjorth Frederiksen lovede på et åbent samråd i Folketingets Forsvarsudvalg torsdag, at Danmark hægter sig på et australsk udviklingsprojekt af flotation til Seahawk-helikopteren. Men det betyder ikke nødvendigvis køb af det.

Den australske regerings beslutning om at investere i udviklingen af flotation til helikoptere i det australske forsvar, kan være den redningsplanke, der på længere sigt betyder, at der også kommer flotation på de ni nye danske maritime helikoptere af typen MH-60R Seahawk.

Det kom frem på et åbent samråd torsdag i Folketingets Forsvarsudvalg (du kan se hele samrådet her), som SF’s forsvarsordfører, Holger K. Nielsen, havde kaldt ministeren i på baggrund af OLFI’s afdækning af sagen. Under samrådet refererede Holger K. Nielsen til OLFIs artikel tirsdag om udviklingen down under, hvilket fik ministeren til at afgive et halvt løfte.

“I lyset af at Australien og den australske flåde følger et udviklingsprojekt – så hægter vi os selvfølgelig på det og følger, hvordan det udvikler sig. Jeg vil bage sige, at hvis Danmark selv skulle udvikle det her system, så er vi for det første oppe i en meget langvarig proces, og for det andet er det i størrelsesordenen 300-400 mio. kr., som vi taler om,” sagde Claus Hjorth Frederiksen.

Ifølge ham følger både Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse “løbende tekniske tiltag, der kan være med til at højne det i forvejen høje sikkerhedsniveau”.

Minister gled af på den fremførte kritik

Under samrådet forsøgte Holger K. Nielsen at få ministeren til at forholde sig til noget af den kritik, der gennem den seneste måned er blevet fremført af en række kilder. Den går bl.a. på, at Forsvaret blæser højt på den civile lovgivning, og at sikkerheden for civile passgagerer er yderst problematisk. Men kritikken prellede af på den nye forsvarsminister, som, når han ikke støttede sig til sine skriftlige talepapirer, fik sagt en del sludder om bl.a. nedskydning af helikoptere i Arktis og dykkere på Forsvarets helikoptere.

Artiklen fortsætter under billedet …

20170126_FORUD_HolgerK

Og så sagde han noget, som risikerer at ramme ham som en boomerang – for nu at blive i down-under-terminologien:

»Med hensyn til spørgsmålet om de civile regler kan jeg oplyse, at Forsvaret ikke er underlagt de civile regler for luftfart, idet Forsvaret er tillagt selvstændig myndighed på luftfartsområdet. Det er dog Forsvarets politik, at civile regler følges i den udstrækning, at disse er forenelige med den militære virksomheds særlige karakter.«

Læs også: Flyver Seahawken allerede ulovligt?

Han nævnte i den forbindelse ikke, at de civile regler i sagen om flotation er fuldt forenelige med den militære virksomheds særlige karakter, og at Forsvaret ifølge kritikerne bare har valgt at bøje dem til egen fordel.

Ifølge Forsvarets og Flyvevåbnets interne regler skal Forsvaret følge civil lovgivning med mindre, at forsvarsministeren har truffet beslutning om noget andet. Foto: Ernstved
Ifølge Forsvarets og Flyvevåbnets interne regler skal Forsvaret følge civil lovgivning med mindre, at forsvarsministeren har truffet beslutning om noget andet. Foto: Ernstved