spot_img

Pentagon giver Eurofighter medvind i opløbet om kampfly

ANALYSE: Regeringen offentliggør torsdag sin anbefaling til Lockheed Martins F-35, alt imens den amerikanske regering har forbudt Lockheed Martin og Boeing at deltage i høring om kampfly på Christiansborg fredag. 

Torsdag kl. 10 melder regeringen officielt ud, at den anbefaler Folketinget at købe amerikanske Lockheed Martins F-35 Joint Strike Fighter som Danmarks næste kampfly. Udmeldingen om morgendagens pressemøde kom på samme dag som nyheden om, at Pentagon forbyder de amerikanske kampflyproducenter Lockheed Martin og Boeing at deltage i fredagens offentlige høring om kampfly på Christiansborg. Den udmelding var i sig selv en langt større nyhed end regeringens varme følelser for F-35 – og sender et yderst uheldigt signal om lukkethed på det værst tænkelige tidspunkt.

Af flere årsager. Både Lockheed Martin og Boeing havde ligesom europæiske Airbus meldt deres ankomst til høringen på Christiansborg, og alle tre producenter havde øjensynligt i sinde at stille i stærkeste opstilling med henblik på at kunne besvare alle spørgsmål, uanset hvor kritiske de måtte være. Med god grund. Mens der gennem de seneste par uger har været forbavsende stille omkring Airbus’ Eurofighter Typhoon, har der samtidig været en overflod af artikler og historier i medierne om både Boeings Super Hornet og Lockheed Martins F-35. Ikke mindst på grund af Boeings massive reklamefremstød for en måned siden i medier og særligt busskure over det ganske land. Historierne har været meget andet end positive for de amerikanske producenter af kampfly.

Læs også: Politikerne gambler med antallet af nye kampfly

Lockheed Martin på grund af de mange problemer med udviklingen af F-35, som er blevet år forsinket og ikke mindst mange gange dyrere, end alle prognoser havde forudset. Der er fortsat problemer på en lang række områder, hvilket har fået de øvrige producenter til mellem linjerne at antyde, at Danmark med valget af F-35 risikerer endnu en IC4-skandale, som i disse dage kulminerer med politikernes enighed om helt at glemme at få IC4 til nogensinde at afløse IC3 på danske skinner. Den sammenligning gør ondt hos Lockheed Martin, som har svært ved at lægge den historie død.

Forvirring om Super Hornets levetid

For Boeings vedkommende har de kritiske røster bl.a. knyttet sig til nye oplysninger fra Boeing om, at Super Hornet kan flyve 9.500 timer i sin levetid i stedet for de oprindeligt oplyste 6.000 timer. De informationer blev afleveret til kontoret Nyt Kampfly Program under Forsvarsministeriet få timer inden, at kontoret lukkede for fremsendelse af yderligere informationer til brug i evalueringen. Og det er trods alt en ganske væsentlig information al den stund, at det har en – for at sige det ligeud – kolossal indflydelse på antallet af kampfly. Med en levetid på 6.000 timer ville Danmark groft sagt skulle købe 40 fly for at løfte de samme opgaver som i dag i 30 år. Med en levetid på 9.500 timer per stel ville det antal kunne barberes ned med minimum 10 fly.

Men Boeing er også kommet i modvind for troværdigheden i den storstilede og landsdækkende reklamekampagne, som bl.a. lovede 10.000 nye danske arbejdspladser ved valget af Super Hornet. Det viste sig, at der i virkeligheden var tale om 500 fuldtidsstillinger over 20 år, som OLFI kunne afsløre. Senest er det i dag kommet frem, at Super Hornet har alvorlige problemer med, at piloterne pludselig mister ilt under flyvning, hvilket en kritisk rapport til kongressen afslører. Det kan man læse i Navy Times, og den historie kan vise sig at være langt værre end både prisen på flyet og antallet af flyvetimer i stellene.

Alt det får politikerne og pressen nu ikke lejlighed til at spørge ind til i fuld offentlighed. Trods afbud fra to ud af tre kandidater bliver høringen på Christiansborg fredag dog afviklet alligevel. Det slår den konservative forsvarsordfører og formand for Folketingets Forsvarsudvalg, Rasmus Jarlov, fast på sin facebookside.

Airbus glæder sig endnu mere til høring nu

Og hvad betyder så det? At europæiske Eurofighter Typhoon fra Airbus dagen efter regeringens offentliggørelse af sin anbefaling om at købe F-35 stiller alene op for at besvare spørgsmål fra politikere og presse. Det glæder de sig formentlig endnu mere til nu, hvor regeringens anbefalinger er ude, og de amerikanske producenter er tvunget i flyverskjul. Eurofighter har nemlig ikke været ramt af samme grad af skandaler og negative historier som de to øvrige konkurrenter. I stedet har Airbus et solidt fly, som godt nok halter en smule i luft-til-jord, men som helt grundlæggende til fulde opfylder Danmarks behov for nye kampfly. Det flyver og har gjort det i mange år, og så bliver det brugt af både briterne, tyskerne, italienerne og spanierne.

Alt sammen informationer, som Airbus glæder sig til at fortælle danskerne i to gange 45 minutters spotlight (oplæg plus spørgsmål) fredag. Set i det lys kunne Pentagon ikke give den europæiske konkurrent mere medvind på dette helt afgørende og kritiske tidspunkt i konkurrencen om at levere kampfly til Danmark. Det vil Airbus nyde at udnytte.

Andre læste også

»Den sikkerhedspolitiske situation og ændringer i vores opgavefokus udfordrer os«

Abonnement
Chefen for Flyverkommandoen erkender i et skriftligt svar til OLFI, at de unge piloter er pressede. Han lover, at man fra flyveledelsens side er i gang med at adressere udfordringerne, men han vil ikke stille op til interview og svare på spørgsmål. Nej. Generalmajor Jan Dam ønsker som chef for...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

guest
0 Kommentarer
Feedback
Læs alle kommentarer