INTERVIEW: Forfatter og medieforsker Søren Schultz Jørgensen træder ind i OLFIs advisory board. Han mener, at OLFI som nichemedie kan noget helt unikt ved at løbe rundt udelukkende på salg af abonnementer. Fremtiden tegner lys, siger han og peger på, at det vigtige bliver at gøre OLFI til en del af læsernes identitet.

OLFI går efteråret i møde med en nyhed indefra. Det er mig en fornøjelse at kunne præsentere medieforskeren og forfatteren Søren Schultz Jørgensen (1967) som nyt medlem af OLFIs advisory board. Sammen med Per Westergaard udgav Søren Schultz Jørgensen sidste år bogen ”Den journalistiske forbindelse”, som kommer med bud på, hvordan nyhedsmedierne genopfinder sin relation til borgerne og sin relevans for demokratiet.

Selv om OLFI stadig kun er en enkeltmandsvirksomhed forklædt som et iværksætterselskab, kan man godt drømme stort. OLFI har på få år bevist sin relevans for demokratiet gennem kritisk og uafhængig journalistik. Den fremtidige udvikling går bl.a. via større inddragelse og interaktion med læserne, og her har Søren Schultz Jørgensen fingeren på pulsen.

»OLFI er kendetegnet ved, at det henvender sig til en enormt stærk identitet. Det er nogle mennesker, der har et professionelt og måske mangeårigt forhold til det det danske forsvar. Der er en enormt stærk selvfølelse. Hvis OLFI skal være levedygtigt, er man nødt til ikke bare at skrive til den identitet, men faktisk gøre sig til en del af identiteten. Hvordan kan OLFI i virkeligheden blive den kritisk udfordrende ven? Det er på mange måder et dilemma, som mange klassiske medier har svært ved at løse. Enten er man blevet for meget ven, og så er det ikke længere den journalistik, som man gerne vil have. Eller også er man blevet for kritisk, og så har man skrevet sig væk fra sin relevans. Det handler om at komme så tæt på som overhovedet muligt, samtidig med at man forbeholder sig ret til at sparke hvem som helst over skinnebenet. Det er en svær rolle. Men jeg ser potentialet her, fordi identiteten er stærk, journalistikken er meget stærk, og der er faktisk også en betalingsvilje. For mig at se er OLFI et lysegrønt håb i det danske mediebillede,« siger Søren Schultz Jørgensen.

OLFI er grundlagt på undersøgende journalistik af højeste karat

Og hvordan ser det så ud? Søren Schultz Jørgensen mener, at der er mange flimrende signaler i mediebilledet. Men en stærk tendens er, at medierne bliver stadig mere specialiserede. Det vil ifølge ham sige, at vi går en stadigt mere nicheorienteret og fragmenteret offentlighed i møde, hvor medierne specialiserer sig og dækker dybere på udvalgte områder. På sit eget fokuserede område er OLFI med til at drive den udvikling, og det finder Søren Schultz Jørgensen både spændende og fascinerende.

»OLFI er et arketypisk nichemedie ved at have et meget specialiseret fokus. Samtidig hæfter jeg med ved, at OLFI er grundlagt på undersøgende og kritisk journalistik af den allerhøjeste karat – på Cavlingniveau, og det ser jeg ingen andre steder blandt nichemedierne. Samtidig er det lykkedes OLFI at få betaling for sin journalistik af så mange mennesker, at det ikke er urealistisk, at OLFI kan blive en god og selvstændig forretning helt uden annoncer. Dermed ikke sagt, at der ikke skal være annoncer i OLFI fremover. Men alle andre nichemedier er præget af meget mere feel-good-stof og af, at man skal have alle mulige annoncer. De færreste er specialiserede i en klassisk udmøntning af den kritiske journalistik. Det er i virkeligheden noget, som jeg ikke har set før, og det er utrolig godt gået og meget fascinerende,« siger han.

OLFI har en lille magi sig

Hvorfor har du sagt ja til at være med i OLFIs advisory board?

»Jeg vil gerne lære noget. Jeg kommer med en erfaring, og kan nogle af mine tanker bruges positivt, vil jeg meget gerne gøre det. Men den del er det mindste af mit engagement. Jeg håber, at jeg kan få lov at komme tæt på noget, som ser ud til at have en lille magi i sig. Jeg tror, at der i OLFI ligger kimen til noget rigtigt interessant. Så jeg håber på at lære i samarbejdet med de øvrige medlemmer af advisory boardet og ikke mindst af redaktøren selv.«

Hvad er egentlig din egen erfaring med forsvaret?

»Jeg trak frinummer, da jeg var på session i 3.G. Det ærgrede jeg mig over bagefter, for jeg ville gerne have været i Søværnet, fordi jeg havde hørt en masse gode historier fra min far, som havde været der. Men det var i midten af 80’erne, og på det tidspunkt sagde det mig ikke noget. Men helt tilbage fra gymnasiet og universitetet har jeg været glødende optaget af international politik, sikkerhedspolitik og forsvarspolitik. Og det er jeg stadig. Forsvars- og sikkerhedspolitik bliver meget spændende i de kommende år, og det ligger på top-of-mind hos mange politikere. Det er et stofområde, der kalder på en bredere udfoldelse, og det glæder mig meget til at være med til,« siger Søren Schultz Jørgensen.

Ud over Søren Schultz Jørgensen tæller OLFIs advisory board den pensionerede kontreadmiral Torben ”Thøger” Ørting Jørgensen, BT-chef og tidligere tv-direktør Maiken Wexø, journalist og tidligere chefredaktør Troels Mylenberg, forfatter og journalist Anna Libak foruden iværksætteren Anders Chr. Ulrich. Du kan læse mere om OLFIs advisory board her.

OLFIs advisory board består i september 2019 af Torben “Thøger” Ørting Jørgensen, Maiken Wexø, Troels Mylenberg, Anders Chr. Ulrich, Anna Libak og Søren Schultz Jørgensen.