spot_img

Modernisering af kampvogne bliver 800 millioner kroner dyrere end forventet

Det bliver en bekostelig affære for Forsvaret at modernisere de 44 kampvogne af typen Leopard 2A5. Faktisk bliver det mere end dobbelt så dyrt, som man anslog, da beslutningen blev truffet i 2016, og den endelige regning forventes nu at nærme sig halvanden milliard kroner. Det skriver DR Nyheder i dag.

De danske Leopard 2-kampvogne bliver markant dyrere at modernisere, end man ventede, da Folketingets Finansudvalg i 2016 foretrak at modernisere Forsvarets eksisterende kampvogne frem for at købe nye, skriver DR Nyheder i dag.

Dengang blev prisen anslået til 609 millioner kroner, men da det ville blive to til tre gange dyrere at anskaffe nye kampvogne, valgte man at modernisere de eksisterende. Nu viser det sig dog, at regningen for moderniseringen bliver 829 millioner kroner dyrere end ventet, hvilket bringer den samlede regning op på næsten halvanden milliard kroner.

Den voldsomme ekstraudgift har flere forklaringer, fremgår det af et aktstykke, DR har fået indsigt i.

I forbindelse med vedtagelsen af det nye forsvarsforlig blev det besluttet, at antallet af kampvogne, der skulle gennemgå moderniseringen, blev udvidet fra 38 til 44. Samtidig besluttede forligskredsen, at kampvognene skal udrustes med bedre beskyttelse samt ny våbenteknologi, der muliggør brug af mere moderne ammunition.

Læs også: Rigsrevisionen taler dunder – Forsvarets kernekapaciteter kan ikke løse opgaven 

Det har imidlertid vist sig, at de mange kampvogne er i værre forfatning end først antaget, hvorfor moderniseringsprocessen bliver mere gennemgribende. Der har man konstateret at samtlige motorer skal udskiftes, og endelig har priserne hos den tyske producent Krauss-Maffei Wegmann vist sig generelt at blive højere, end man havde regnet med.

Alt i alt resulterer de ovennævnte omstændigheder i en merudgift på 829 millioner kroner, der skal afholdes frem mod forsvarsforligets udløb i 2023. Beløbet er dog ikke endeligt godkendt af Folketingets Finansudvalg endnu.

DR Nyheder har forsøgt at få et interview med forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen, men han ikke ønsker at stille op til interview. Forsvarsministeriet skriver dog, at “opgraderingen af kampvognene finansieres indenfor forsvarets samlede økonomiske ramme”.

Andre læste også

»Den sikkerhedspolitiske situation og ændringer i vores opgavefokus udfordrer os«

Abonnement
Chefen for Flyverkommandoen erkender i et skriftligt svar til OLFI, at de unge piloter er pressede. Han lover, at man fra flyveledelsens side er i gang med at adressere udfordringerne, men han vil ikke stille op til interview og svare på spørgsmål. Nej. Generalmajor Jan Dam ønsker som chef for...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

8 KOMMENTARER

guest
8 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Lars Hansen
Læser
Lars Hansen
24. januar 2019 16:54

Hvad er prisen mon for 44 nye Leopard 2A7 kampvogne?

Peter Nielsen
Læser
Peter Nielsen
25. januar 2019 11:01

Det kommer an på .. ret meget. Skal der også leveres uddannelse til besætninger og vedligeholdespersonel fra grunden? Hvor stor reservedelspakning? Ammunition?

Jeg har set tal på 5 mio Euro og 6-8 mio US$ — det er så cirka 35 – 50 mio danske kroner per styk. 1½ mia

Jack Plum
Læser
Jack Plum
1. december 2018 15:21

Kører vi rundt i nedslidte kampvogne? Hvad så med vores fly? Jeg bruger altid redningsvesten som hovedpude når jeg sejler med Søværnets skibe.

Jeppe Plenge Trautner
Læser
Jeppe Plenge Trautner
30. november 2018 15:40

En rigtig fin materiel-nyhed misforstået af DR som om det var en skandale!

Opgraderingen af 44 vogne til A7 er klog, billig og nødvendig. Opgraderede man kun 38 vogne, herunder nogle til A6-niveau som først planlagt, ville det have været en skandale. Man var så endt med tre typer LEO2, nemlig A5, A6 og A7. Det havde været logistisk vanvid med tre kanoner, tre ammunitionstyper og tre vedligeholdelses- og reservedelslinjer. Tre modeller var blevet dybt ineffektivt, ubrugeligt i krig og vanvittig dyrt at eje og uddanne til.

I lyset af at Ruslands T-14 Armata kommer på banen i løbet af 2020’erne, er A7 med dens kraftigere kanon en nødvendighed. Og med 44 stk. er der til tre eskadroner plus to vogne i reserve. (Det eneste kritisable jeg kan se ved beslutningen er, at de sidste 3-5 A5ere ikke opgraderes – eller har jeg tabt tællingen?).

Kampvogne er en billig og essentiel komponent i en brigade. (Tror man der aldrig bliver krig, behøver man hverken brigader eller kampvogne, men i 2018-forliget er der enighed om, at Danmark bliver i NATO og bidrager med en brigade). Omkostningen ved renoveringen af kampvognene afskrives over ca. 15 år (til næste store opdatering), og er dermed omkring 100 mio. kr. årligt af et forsvarsbudget på 21.000 mio. Peanuts!

Stor tak til Hæren, FMI, forsvaret, ministeriet og politikerne for en højkvalitetsbeslutning, der giver et bedre forsvar for færre penge. Stå nu ved den og fortæl DR og resten af landet hvorfor flere penge nu er en rigtig god investering, der tilmed betaler sig også økonomisk.

T. Halken
Læser
T. Halken
2. december 2018 14:45

Enig. Alle bør opgraderes til A7, så man kun har en type at vedlige mm.
Det som er kritisabelt er at det bliver dobbelt så dyrt. Det burde de have vidst, så vi kunne have fået de rigtige tal.
Ting nummer to er at man bør undersøge om slag af de eksisterende plus indkøb af helt nye A7 vil koste. Er der ikke ret meget sparet, så kan man lige så godt købe helt nye A7.

Morten Poulsen
Læser
Morten Poulsen
2. december 2018 16:12

“Opgraderingen af 44 vogne til A7 er klog, billig og nødvendig”

Ja lige bortset fra at det burde gælde alle vores tilbageværende 56 kampvogne…..44 er IKKE nok til den skitserede struktur. Der skal bruges MINIMUM 48 for at kunne stille med 3 eskadroner á 14 KVG + 6 til kursus , uddannelsesvirksomhed og vedligehold.

“herunder nogle til A6-niveau som først planlagt”

Den eneste gang hvor A6 har været i spil var dengang vi opgraderede vores Leoparder fra A4 til A5 tilbage i 1998…..der var A6 modellen helt ny. Man anså dog ikke den lange kanon for nødvendig på daværende tidspunkt hvorfor man beholdte den eksisterende i A5 .
Til gengæld fik man en masse opgraderinger som IKKE fandtes på tyskernes A6 model men var udviklet sammen med svenskerne til deres Stridsvogn 122, bla ekstra og bedre panser, stærkere undervogn, bedre bremser, transmission og kølesystem m.m plus en for DK unik hjælpegenerator (APU). Så på nær kanonen er vores Leopard 2A5DK faktisk en bedre kampvogn end tyskernes A6.

Lige så længe jeg har hørt om Leo 2 MLU har der været tale om en A7…..eller i hvert fald en opgradering mere omfattende end hvad vi ville få med en A6 version.

Morten Poulsen
Læser
Morten Poulsen
2. december 2018 16:33

Bare lige som sammenligning så gav vi i 2000 ca 1 milliard kroner for opgraderingen af 51 Leopard 2 A4 til A5DK standard oven i de ca 800 millioner vi gav for de (godt) brugte A4.
Dvs ca 20 millioner per KVG.
Så 600 millioner for en mindst lige så omfattende modernisering af 38 KVG her i 2018 virker mildest talt optimistisk for ikke at sige urealistisk.

squeak897
Læser
squeak897
29. december 2018 9:20

jeppeplengetrautner wrote