“Jeg laver beslutningen om og tillader enhedsmærker som profilbilleder”

6
General Bjørn Bisserup vil som forsvarschef ikke iværksætte en undersøgelse af beskyldninger om nepotisme i Hærstaben, fordi oplysningerne kommer fra anonyme kilder. Arkivfoto: Ernstved

Forsvarschefen har bemærket og lyttet til de mange voldsomme følelsesmæssige reaktioner, som Forsvarsministeriets nye designmanual har afstedkommet. Derfor ændrer han beslutningen og tillader nu enhedsmærker som profilbilleder på sociale medier.

Forsvarschef Bjørn Bisserup lægger sig fladt ned i sagen om profilbilleder på sociale medier. Han har lyttet til den kritik og de voldsomme følelsesudbrud, som mange er kommet med på de sociale medier og i artikler på OLFI efter udsendelsen af Forsvarsministeriets koncernfælles designmanual.

Af den fremgik det, at alle værn, enheder og underliggende myndigheder fremover skulle anvende Forsvarets runde krone-logo som profilbillede på sociale medier i stedet for egne værns- og enhedsmærker.

“Det har gjort et stort indtryk på mig, hvordan folk har reageret. Debatten om profilbilleder har fyldt meget, og enhederne betyder meget for alle soldater. Det er en del af vores tradition og kultur – også for mig. Over for det har stået et ønske om en mere ensartet kommunikation. Der har vi bare ikke ramt den rette balance, og derfor laver jeg det om,” siger Bjørn Bisserup til OLFI.

Beslutningen truffet på baggrund af følelsesladet debat

Mandag eftermiddag har han udsendt endnu et nyhedsbrev, hvori han forklarer den nye beslutning.

Du kan læse FC’s nyhedsbrev i sin fulde længde her

“Jeg har i dag besluttet, at Forsvarets myndigheder og enheder kan fastholde brugen af myndigheds- og enhedsmærker som profilbilleder på fx Facebook og andre sociale medier. Beslutningen er truffet i dialog med Forsvarsministeriet og værnene og på baggrund af de mange følelser, der naturligvis er forbundet med netop værns- og enhedsmærker,” skriver Bjørn Bisserup.

Han understreger over for OLFI, at det aldrig har været intentionen at forbyde værns- og enhedsmærker, men alene at sikre en visuel rød tråd i den eksterne kommunikation. Det skal sikre, at borgerne ikke er i tvivl om, at underliggende myndigheder og enheder er en del af Forsvaret.

“Denne ambition fastholdes, men med nogle ændringer, der samtidigt tager hensyn til enhedernes og medarbejdernes identitet og stolthed, som er forbundet med brugen af myndigheds- og enhedsmærkerne på fx Facebook og andre sociale medier,” skriver Bjørn Bisserup i sit nyhedsbrev.

Ifølge forsvarschefen skal det nu afklares, hvilke konsekvenser og eventuelle justeringer beslutningen vil have for resten af den nye designmanual.

guest
6 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Inline Feedback
Læs alle kommentarer