For at spare penge lagde den amerikanske flåde i 2003 uddannelsen af søofficerer om til mindre skole og mere sidemandsoplæring. I dag får den omlægning skylden for en række fatale dødsulykker. Planer om samme omlægning i det kommende forsvarsforlig i Danmark.
Året 2017 har ganske enkelt været forfærdeligt for den amerikanske flåde U.S. Navy – og for den 7. flåde i Stillehavet i særdeleshed. Fire episoder har sået alvorlig tvivl om uddannelsesniveauet i hele flåden, og i løbet af året er kritikken taget til.
I januar gik cruiseren “Antietem” på grund ved Tokyo i Japan, i maj kolliderede cruiseren “Lake Champlain” med et sydkoreansk fiskefartøj, og i juni kolliderede den amerikanske destroyer USS Fitzgerald med et tankskib, og syv amerikanske sømænd omkom. Men den mest alvorlige ulykke fandt sted den 21. august, da den amerikanske destroyer “John S. Macain” kolliderede med en olieteanker, og 10 amerikanske sømænd omkom.
Uheldene og ulykkerne har rejst en omfattende kritik af den amerikanske flåde, som gennem de seneste 30 år er skrumpet i størrelse, samtidig med at antallet af opgaver og internationale missioner er vokset. De alvorlige episoder, som i år har ramt U.S. Navy’s 7th Fleet i Stillehavet, har rejst kritik af arbejdsforholdene og uddannelsesniveauet i hele den amerikanske flåde. Mangel på basalt sømandskab, for stor afhængighed af elektronik, for meget overarbejde og søvnmangel, utilstrækkelig træning og et karriere-hierarki, hvor ingen tør advare en overordnet eller sige en foresat imod.
Besparelser er gået ud over sikkerheden
På det anerkendte amerikanske militære nyhedssite MilitaryTimes anklager en række tidligere søofficer omlægningen af den amerikanske flådeofficersuddannelse for at være en vigtig årsag til de mange fatale ulykker i år. For at spare penge omlagde man i 2003 søofficersuddannelsen og ændrede den indledende og obligatoriske Surface Warfare Officer School (SWOS) fra et skoleophold til sidemandsoplæring på flådens skibe.
Samtidig har den stigende afhængighed af teknologi eroderet basal viden og sømandskab, lyder anklagen ifølge MiliratyTimes.
Artiklen fortsætter under billedet …
“For at spare penge har flåden skåret i træning, og den har gjort det på bekostning af vores evne til at operere sikkert til søs,” siger den pensionerede kommandør Kurt Lippold, som i 2000 var chef om bord på destroyeren “Cole”, da den blev angrebet af terrorister ud for Yemen.
CD-Rom’er afløste skoleophold for søofficerer
Efter omlægningen af søofficersuddannelsen i 2003 blev officerer udstyret med en boks indeholdende 21 CD-Rom’er til computerbaseret fjernundervisning – i daglig tale kaldet “SWOS in a box” til brug på søen. Officererne blev instrueret i at gennemgå den instruktør-frie undervisning i mellem deres øvrige opgaver. Fremgangsmåden bliver mødt af hård kritik ikke mindst fra den pensionerede flotilleadmiral Rick Hoffman.
“Afskaffelsen af basisuddannelsen på Surface Warfare Officer School var dødsklokken over den professionelle kultur blandt officerer uddannet til overfladekrigsførelse,” siger Rick hoffmann til MilitaryTimes.
Debatten om den amerikanske flådes uddannelsesniveau er interessant i Danmark netop nu, fordi planerne for det kommende forsvarsforlig netop går ud på at omlægge officersuddannelserne i alle tre værn til i langt højere grad at anvende sidemandsoplæring frem for skoleophold. Det skal ske i jagten på at spare ammenlagt 600 mio. kr. på det operative område.
Du kan læse den fulde artikel fra MilitaryTimes her.
Ganske interessant artikel, men sandheden findes næppe i at sammenligne en dansk (måske) sidemandsoplæring med den amerikanske flådes årsagssammenhæng mellem to fænomener som ikke direkte kan sammenkædes. Når det er komplicerede forhold, der skal forklares, er det altid nemt at finde en anden kontekst og ikke mindst hændelser som er uforklarlige. Det er usandsynligt svært i praksis umuligt at afgøre, om der findes en årsagssammenhæng mellem de to ovenfor beskrevne fænomener. Den pensionerede flotilleadmiral Rick Hoffman (siger) hvilket ikke er en egentlig redegørelse for den kausale mekanisme, som dermed ikke beriger debatten i væsentlighed og bringer læseren nærmere en fremadrettet at vurdere uddannelse eller træning (sidemandsoplæring). Undskyldningen er selvfølgelig at årsagssammenhæng sjældent eller aldrig kan observeres direkte. Det betyder, i dette tilfælde at der drages en slutning, eller OLFI drager eller sandsynliggør, når man konkluderer, at der er en årsagssammenhæng.
Man kunne omvendt konkludere at missil uheldet i Lumsås med Peter Skram i 1982 skyldtes at den danske flåde var overuddannet – dette er nok ikke tilfældet. Så konklusioner bliver ofte forhastede, grundet vanemæssig tænkning eller fordomme, eller af andre grunde (skal være usagte). Når dette er sagt kunne det være interessant at få en dybere dialog om sidemandsoplæring på godt og ondt, hvilket sikkert vil bidrage til noget mere dybde og indsigt.
Kender du detaljer om hvad sidemandsoplæringen i Danmark skal gå ud på? Jeg ville blive overrasket hvis det er navigationsundervisningen. Det findes i dag kun på den grundlæggende officersuddannelse, og jeg har ikke hørt om at der skal røres ved dem i dette forlig.
Nej, jeg kender ikke detaljerne i sidemandsoplæringen.
Ok. Min forståelse er at det primært er tjenestegrensskolerne og VUK som er udsatte her. Det kan skam også være vidtrækkende nok, men jeg tror mere at det vil ramme funktionsuddannelser på manuelt niveau i alle værn og videreuddannelse for officerer i Hæren.