spot_img

Danske helikoptere forberedes til Afghanistan

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

Det går vildt for sig, når Flyvevåbnets EH-101 helikopterpiloter øver sig i at flyve taktisk troppetransport – også kaldet TTT. Det foregår enten højt og roligt eller lavt og hurtigt med masser af bevægelse fra side til side.

”Vi flyver nogle gange lavt for at undgå beskydning. Når vi samtidig bevæger os, betyder det, at man har sværere ved at ramme os,” siger Morten Pinnerup Møller, som er pilot på Flyvevåbnets EH-101 helikoptere.

Jyllands-Posten tog med på en af øvelserne, før helikoptere og mandskab sendes på mission i Afghanistan.

Kan laves om på under en halv dag

Forsvaret råder over 14 helikoptere, som kan konfigureres enten til søredning – også kaldet Search And Rescue (SAR) – eller til taktisk troppetransport. Forskellen består udelukkende i, hvilke moduler jordpersonellet sætter i helikopterne.

”Det tager ikke mere end en halv dag at ændre helikopteren fra det ene til det andet,” siger Henrik Kanstrup, som er oberstløjtnant og chef for operationsafdelingen i Helicopter Wing Karup.

To helikoptere udsendes til sommer

De 14 danske EH-101 helikoptere blev købt i 2001 og har siden været ramt af en lang række forsinkelser. I 2007 overtog EH-101 det fulde søredningsberedskab, da den gamle Sikorsky gik på pension, men det er altså først nu – 13 år efter anskaffelsen, at det reelt er muligt også at flyve taktisk troppetransport.

Folketinget besluttede i marts at sende to danske TTT-helikoptere til Afghanistan i andet halvår af 2014.

Denne artikel er offentliggjort på Jyllands-Posten.dk den 4. april 2014 og offentliggjort på Olfi med Jyllands-Postens godkendelse.

Andre læste også

Striden mellem jakkesæt og uniformer har udviklet sig til »borgerkrig«

Abonnement
INTERVIEW. Håndteringen af fregatsagen udstiller den gensidige mistillid mellem politikere, officerer og embedsmænd, der gennemsyrer forsvarsområdet. Det mener politisk analytiker Lars Trier Mogensen, som samtidig peger på, at Elbit-sagen i sig selv kunne have kostet Flemming Lentfer jobbet. Til syvende og sidst skal der dog andet og mere til...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

guest
0 Kommentarer
Feedback
Læs alle kommentarer