895 boliger omkring Skrydstrup ligger inden for grænseværdierne for F35-støj

Arkivfoto: En amerikansk F-35 letter fra Nellis Airforce Base i Nevada i marts 2016.

På et borgermøde i Skrydstrup torsdag offentliggjorde Forsvarsministeriet nye tal for beregninger af flystøj omkring Flyvestation Skrydstrup ved flyvning med det nye kampfly F35. Næsten 900 boliger kommer til at ligge inden for den zone, hvor støjgrænserne bliver overskredet.

Det var et velbesøgt borgermøde, da koncernstyringsdirektør Per Pugholm Olsen torsdag fremlagde Forsvarsministeriets nye beregninger for støj ved flyvning med det nye F-35 kampfly. Beregningerne viser blandt andet, at grænseværdierne for flystøj uden afvisningsberedskabet overskrides for 618 boliger, idet overskridelsen for 558 boliger er mindre end eller lig med 5 dB. Dette skal ses i forhold til de hidtidige 41 overskridelser for F-16, der ligeledes er beregnet uden afvisningsberedskabet jf. den nuværende miljøgodkendelse.

Videre viser de nye beregninger, at grænseværdierne for den samlede flystøj med afvisningsberedskabet overskrides for 895 boliger. Heraf er overskridelsen mindre end eller lig med 5 dB for 785 boliger.

Forsvarsministeriet oplyser, at ministeriet efter sommerferien vil fremlægge en kompensationsordning for de mest støjudsatte naboer. Udgangspunktet for kompensationsordningen er støjsikring eller tilbud om frivilligt opkøb afhængigt af omfanget af støjbelastningen. Kompensationsordningen vil endvidere blive reguleret i forbindelse med den kommende anlægslov, som senere på året vil blive sendt i offentlig høring.

Ind til da hænger borgerne svævende i uvished, fortæller John Vergo til DR Nyheder. Han er nabo til flyvestationen.

“Jeg fik vurderet mit hus for et halvt år siden, og der var det siden den forrige vurdering fire år tilbage faldet 200.000 kroner i værdi. Folk i området er usikre nu i forhold til, om de vil købe et hus i Skydstrup. Med kompensationsmodellen vil der komme vished. Folk gør jo ikke noget ved deres huse i dag, for de ved ikke, om de er købt eller solgt, siger John Vergo til DR.

Optimering af F-35 og F-16 flyveprofiler

Forsvarsministeriet har foretaget optimeringer af flyveprofilerne, mindre justeringer til operationsmønsteret (færre operationer), og endelig er der anvendt en mere præcis beregningsmodel, hvor der tages højde for flystøjen i hele flysektoren og ikke kun på en enkelt flyvevej.

Arbejdet med optimering af flyveprofilerne har også omfattet F-16. Der er foretaget sammenlignelige flystøjsberegninger for F-16 og F-35. Helt overordnet viser flystøjsberegningerne for F-16, at:

  • grænseværdierne for den lovpligtige flystøj (uden afvisningsberedskabet) vil blive overskredet for 137 boliger. Heraf er overskridelsen mindre end eller lig med 5 dB for 127 boliger.
  • grænseværdierne for den samlede flystøj (med afvisningsberedskabet) vil blive overskredet for 187 boliger. Heraf er overskridelsen mindre end eller lig med 5 dB for 175 boliger.

Det er derfor hensigten, oplyser Forsvarsministeriet, at reguleringen af grænseværdier for flystøj vil ske i forbindelse med den kommende anlægslov, både hvad angår de kommende år med F-16 og for fremtiden med F-35. Flyvestation Skrydstrup har i 2018 haft fokus på at overholde kontrolværdien for kampflystøj i den nuværende miljøgodkendelse fra 1999 ved målrettet arbejde med et støjbudget.

Indtil der i forbindelse med anlægsloven foreligger en ny regulering af grænseværdier for flystøj vil F- 16 anvende et tilpasset operationsmønster baseret på de optimerede flyveprofiler kombineret med en mere ligelig fordeling af støjbelastningen på årets 12 måneder.