spot_img

Hævningen af forlist norsk fregat er i gang – følg den live her

Tirsdag morgen begyndte de norske myndigheder efter flere måneders forsinkelser hævningen af fregatten ”KNM Helge Ingstad”. Skibet har siden midten af november sidste år ligget under vand i Hjeltefjorden i Norge, men vejrforholdene har flere gange umuliggjort en hævning. Det risikerer de at gøre igen, og derfor slæbes fregatten nu til mere roligt farvand.

I de tidlige timer tirsdag morgen begyndte arbejdet med at hæve den forliste norske fregat ”KNM Helge Ingstad” efter flere måneders forsinkelse. Et døgn inde i operationen står det imidlertid klart, at vejrforholdene, der flere gange har udskudt operationen, igen besværliggør arbejdet. Derfor er det nu planen at flytte fregatten til roligere farvand.

”Som udgangspunkt skulle fregatten drænes og hæves på havaristedet, før den skulle transporteres til Haakonsvern (norsk flådestation, red.). Nu flyttes ”Helge Ingstad” til Hanøytangen på vestsiden af Askøy, cirka 15 sømil sydøst for havaristedet. Der venter vi roligere vejr og mindre bølger,” skriver det norske forsvar i en pressemeddelelse onsdag morgen.

Bugseringen af fregatten kommer til at foregå meget langsomt for at undgå yderligere skader på skroget og forventes at tage op mod 24 timer. Samtidig vil der blive iværksat forebyggende miljøinitiativer, så farvandet beskyttes mod eventuelle olie- eller brændstofudslip undervejs.

Når ”Helge Ingstad” er ankommet til det nye hævningssted og er helt drænet for vand, vil skibet bliver placeret på en nedsænkbar pram og fragtet til Haakonsvern. Her vil Havarikommissionens og politiets efterforskningsarbejde, der skal kortlægge hændelsesforløbet forud for havariet, fortsætte.

I forbindelse med dræningen af skibet er alle dykkere udstyret med GoPro-kameraer, og også disse optagelser kommer til at indgå som en del af efterforskningen, oplyser det norske forsvar.

Den 134 meter lange og fire milliarder kroner dyre norske fregat kolliderede 8. november sidste år med det maltesisk indregistrerede tankskib Sola TS ved indsejlingen til Stureterminalen nær Bergen. Ved kollisionen kom otte norske søfolk til skade.

Skibet lagde sig med slagside på lavt vand, men fem dage senere brast de kæder, der skulle forhindre fregatten i at glide ud på dybere vand. ”Helge Ingstad” har siden ligget totalt nedsænket med massive materielle omkostninger til følge.

Du kan følge hævningen live i toppen af artiklen.

Andre læste også

»Den sikkerhedspolitiske situation og ændringer i vores opgavefokus udfordrer os«

Abonnement
Chefen for Flyverkommandoen erkender i et skriftligt svar til OLFI, at de unge piloter er pressede. Han lover, at man fra flyveledelsens side er i gang med at adressere udfordringerne, men han vil ikke stille op til interview og svare på spørgsmål. Nej. Generalmajor Jan Dam ønsker som chef for...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

1 kommentar

guest
1 Kommentar
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Niels
Læser
Niels
1. marts 2019 19:05

Har Norge ikke betalt utroligt mange penge for utroligt lidt ? Jeg er ikke ekspert, men så vidt jeg kan se har skibene kostet ca det dobbelte af de danske, er mindre, har en rækkevidde på det halve, er markant ringere udrustede og har tilmed de “forkerte” launchere så fx SM-6 missiler ikke er en mulighed i fremtiden.