spot_img

Dramatisk udvikling: Den norske fregat “Helge Ingstad” nu helt under vand

Situationen i Norge, hvor fregatten “Helge Ingstad” har ligget med voldsom slagside, siden den i torsdags kolliderede med en olietanker, er forværret. En række wirer, der stabiliserede og fastholdt fregatten på lavt vand, er sprunget, og “Helge Ingstad” er gledet ud på dybere vand. Fregatten menes dog nu at være stabil.

Udviklingen efter den norske fregat “Helge Ingstads” kollision med tankskibet “Sola TS” har taget en uheldig drejning. I løbet af de tidlige morgentimer tirsdag er flere wirer, der har haft til formål at stabilisere den havarerede fregat, knækket.

Det har resulteret i, at fregatten i takt med vandopfyldningen er gledet ud på dybere vand, og netop nu er det kun fregattens radarmast og en del af hækken (skibets bagende, red.), der stikker op over vandlinjen.

Artiklen fortsætter under billedet …

Kun “Helge Ingstads” radarmast og hæk stikker nu op over vandoverfladen. Foto: Forsvaret.no

Wirerne, der skulle holde fregatten på plads, har ikke kunnet tåle belastningen, da skibet har ligget på en skråning, fortæller chef for Nasjonalt Sjøoperasjonssenter, Yngve Skoglund, på et netop afholdt pressemøde på Sjøforsvarets hovedbase på Haakonsvern Orlogsstasjon.

“Vi har holdt fregatten stabilt med op til ti wirer. Wirerne har kunnet holde skibet stabilt horisontalt. Men usikkerheden har ligget i, at fregatten ligger på en skråning. Faren, når fartøjet fyldes med vand, er, at det kan ændre stabilitet,” forklarer han.

Artiklen fortsætter under tweetet …

Fæstepunkterne i fjeldet gav efter

Situationen har udviklet sig til det værre over adskillige timer. Allerede mandag aften sank “Helge Ingstad” en meter dybere.

“Som følge af det røg to af wirerne, som vi anså som de svageste på fartøjet. Disse blev erstattet med to nye wirer,” forklarer forklarer Håvard Mathisen fra Forsvarsmateriell, der forestår sikringsarbejdet ved fregatten.

Sjøforsvaret forsøgte efterfølgende at sikre skibet yderligere, men da operationen var til fare for personellets sikkerhed, lykkedes det ikke at sikre boven, siger han.

“Klokken 06.00 røg samtlige sikringer foran på fartøjet. Fæstepunkterne i fjeldet gav efter, og wirerne knækkede. Som følge af det sank boven yderligere. Fartøjet har nu lagt sig til ro på dybere vand.”

For tidligt at udtale sig om skadernes omfang

Man regner med, at “Helge Ingstad” nu har stabiliseret sig, forklarer Håvard Mathisen.

“Fartøjet måles nu til at ligge stabilt. Det er blevet gennemført undersøgelser med miniubåd for at afklare, hvordan fartøjet ligger, og for at se på muligheder i forhold til videre sikring i den position, det befinder sig i nu,” siger han.

Det er endnu for tidligt at udtale sig om skadernes omfang, lyder meldingen fra Sjøforsvarets ledelse desuden. Det vil man først kunne udtale sig nærmere om, når skibet hæves. Til det formål har man hyret en række private aktører, da Sjøforsvaret ikke selv har erfaring og kapacitet til at gennemføre den operation.

Sikkert er det dog, at det bliver en dyr omgang. Hvert skib af Fridtjof Nansen-klassen har en værdi i omegnen af fire milliarder norske kroner.

Chef for Sjøforsvaret: “Ufattelig trist”

I Sjøforsvarets ledelse er man selvsagt ærgerlig over situationen, men der er dog plads til at hæfte sig ved, at de menneskelige omkostninger ikke var højere.

“Det er ufattelig trist. Først og fremmest er vi dog glade for, at det ikke gik værre med besætningen. Men at miste et skib er ufattelig trist. Der er tale om store værdier og en vigtig militær kapacitet,” siger den norske flådes øverste chef Nils-Andreas Stensønes.

I alt kom otte besætningsmedlemmer til skade ved kollisionen med tankskibet, men ingen alvorligt. Hele besætningen besætningen tilbydes dog professionel hjælp til at bearbejde hændelsen.

Andre læste også

Action24 viser, at soldaterne selv er den bedste reklame for Forsvaret

KOMMENTAR. Action24 var en saltvandsindsprøjtning uden sidestykke, og jeg har i nyere tid aldrig set så mange glade og smilende soldater. Messen i Fredericia viste, at soldaterne sælger billetter helt uden styrelsernes indblanding. Send soldaterne ud på mini-messer i alle garnisonsbyer! Ja, det koster, men det kan være dyrere...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

guest
0 Kommentarer
Feedback
Læs alle kommentarer