spot_img

Derfor tæppebomber Boeing os med reklamer

ANALYSE. Mange er blevet provokeret af Boeings landsdækkende kampagne for kampflyet Super Hornet. Men kampagnen kan vise sig at være alle pengene værd – af en enkelt årsag.

Hvad får Boeing til at poste millioner og atter millioner i en landsdækkende informationskampagne, som skal gøre danskerne klogere på kampflyet Super Hornet? Svaret er egentlig lige så logisk, som det er enkelt: Flyproducenten vil gerne sælge Danmark nogle kampfly, og det skal Danmarks befolkning hjælpe med. Men hvordan det?

For at forstå strategien bag kampagnen, skal man huske på, at Boeing hele tiden har været en outsider i den danske konkurrence. Mange har vurderet Lockheed Martins F-35 Lightning II (Joint Strike Fighter) som klar favorit – af mange årsager. De vigtigste er, at F-35 er det fly, som USA helt overordnet satser mest på i de næste 20-30 år ud i fremtiden – og i øjeblikket står til at skulle aftage 2.400 fly.

Klare fordele – men også et voksende problembarn

Det er det mest avancerede af de tre kandidater, og samtidig er det allerede solgt til lande som Norge, Holland, England og Italien, hvilket vejer tungt, når Danmark skal vælge kampfly, fordi vi kan samarbejde med nære naboer og dele udgifterne til træning af piloter, den løbende udvikling og opgradering af flyene, indkøb af reservedele og ammunition etc.

Men F-35 har samtidig udviklet sig til noget af et problembarn, hvis økonomi er skredet igen og igen og blevet forsinket med mange år. Flyet er stadig under udvikling, og der er trods en opstart af projektet for langt over 10 år siden et stykke vej endnu, før flyet kan tages i brug operativt. Ingen kender den endelige pris, og problemerne tårner sig fortsat op ikke bare med flyet og motorerne, men også hele den IT-pakke (kaldet ALIS), som skal håndtere alle flyets mange data.

Tør de danske politikere vælge en dyr og usikker løsning, når man har IC4 skandalen i baghovedet – som Boeing så høfligt minder om i sin kampagne, hvis nogen skulle have glemt den?

Partierne vægter kriterierne forskelligt

I løbet af maj offentliggør regeringen den rapport fra kontoret Nyt Kampfly Program under Forsvarsministeriet, som vil pege på ønskeflyet set med Forsvarets briller. Regeringen vil samtidig fremlægge sin plan for, hvordan købet af flyet skal finansieres. Her skal man huske på, at rapportens konklusioner ikke står bøjet i neon som det endelige resultat.

Efter offentliggørelsen følger en debat, som formentlig kommer til at vare nogle uger, inden Folketingets partier skal træffe beslutning om valget af type. Det sker formentlig inden Nato-topmødet i Warszawa 8.-9. juli.

I konkurrencen vægter politikerne kandidaterne ud fra fire kriterier:

  1. Strategisk samarbejde (hvor får Danmark udenrigspolitisk mest ud af at købe sine fly)
  2. Militære egenskaber (hvad kan flyet, og hvilke opgaver kan det løse)
  3. Økonomi (hvad koster flyet i anskaffelse, og hvad koster det i levetidsomkostninger)
  4. Industrielt samarbejde (hvor meget får Danmark retur i kroner og øre og danske arbejdspladser gennem industrisamarbejde)

Her er det vigtigt at bide mærke i, at partierne vægter kriterierne forskelligt. Men en ting ligger helt fast, og det er, at økonomien bliver det altoverskyggende tema. I den forbindelse har Boeing en joker. For selv om flyet kun bliver brugt af den amerikanske flåde og det australske flyvevåben, og selv om flyet formentlig går ud af produktion efter leveringen til Danmark, så virker det (som Boeing meget bevidst spiller på) fra dag 1, det koster formentlig nogle milliarder mindre i levetidsomkostninger end sine konkurrenter, og så lover Boeing 10.000 danske arbejdspladser, fordi den danske industri også kan levere til Boeings civile fly.

Købet af Boeing er let at forklare

Det er et budskab, som de danske politikere forstår, og det forstår befolkningen også. Selv kritikere af købet ved nu, at Super Hornet ifølge Boeing koster 20 mia. kr. mindre end konkurrenterne i levetidsomkostninger. Det kan man få en del undervisning for, hvilket Boeing meget bevidst spiller på – med et billede af en sød skolepige i en af reklamerne.

Ingen tror på, at politikerne annullerer købet af kampfly på grund af presset økonomi – dertil vil prisen ganske enkelt være for høj for Danmark i et internationalt perspektiv. Derfor SKAL der købes nye kampfly uanset hvad. For politikerne er det vigtigt, at de kan forsvare købet over for vælgerne og befolkningen, og det kan de ved at vælge Boeings F/A-18 Super Hornet – selv om det langt fra er det mest moderne fly.

At nogle så bliver provokeret af at se kampfly på busstandere og høre radiospots for ”dræbermaskiner” kan Boeing godt leve med. Derfor tæppebomber Boeing os med reklamer.

Andre læste også

»Den sikkerhedspolitiske situation og ændringer i vores opgavefokus udfordrer os«

Abonnement
Chefen for Flyverkommandoen erkender i et skriftligt svar til OLFI, at de unge piloter er pressede. Han lover, at man fra flyveledelsens side er i gang med at adressere udfordringerne, men han vil ikke stille op til interview og svare på spørgsmål. Nej. Generalmajor Jan Dam ønsker som chef for...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

guest
0 Kommentarer
Feedback
Læs alle kommentarer