spot_img

Ekspertgruppe anbefaler etablering af dansk produktion af krigsskibe

Det Nationale Partnerskab for det maritime område lancerede tirsdag foran fregatten ”Peder Skram” på Holmen sin rapport, som er første trædesten til at genetablere et egentligt orlogsværft i Danmark. Ekspertgruppen mener, at det er både realistisk og fornuftigt at designe, bygge, udruste og vedligeholde krigsskibe i Danmark.

Solen skinnede, og Rigets Flag på Batteriet Sixtus blafrede i vinden, da Det Nationale Partnerskab for det maritime område tirsdag præsenterede sine anbefaler ved et pressemøde på Holmen. Her bød forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) velkommen, inden han gav ordet til Anne H. Steffensen. Hun har ud over at være direktør i Danske Rederier også...

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Statsrevisorerne udtaler skarp kritik af Forsvarsministeriets materielanskaffelser

Statsrevisorerne retter en skarp kritik mod Forsvarsministeriet. Det sker på baggrund af en undersøgelse fra Rigsrevisionen, som viser, at Forsvarsministeriets større anskaffelser i snit er 4,5 år forsinket, og at »flere af anskaffelserne ikke har levet op til det planlagte indhold«. Det fremgår af en pressemeddelelse udsendt mandag. Statsrevisorerne retter...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

10 KOMMENTARER

guest
10 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Jens Find
Læser
Jens Find
21. maj 2024 16:29

Jeg er enig i behovet for at dansk industri “kommer på banen” i forbindelse med fremstillingen af materiel til forsvaret – Det har været savnet længe. Når det er sagt, er det vigtigt at holde fokus på at forsyne vores forsvar med det bedst mulige materiel til den bedst mulige pris. I den forbindelse er det vigtigt at holde sig for øje, at danske virksomheder er verdensførende på flere forskellige områder….; men bygning af orlogsskibe er ikke ét af disse områder.

Vi bør spørge os selv, om prioriteten er styrkelse af søværnet – eller styrkelse af dansk skibsindustri. Selv er jeg ikke i tvivl efter (som tjenstgørende teknisk officer i søværnet) at have været vidne til afviklingen af Orlogsværftet for at tilgodese civile skibsværfter, som den statslige håndsrækning til trods, fortsat lukkede i stribevis.

Fortællingen om “selvforsyning” er tågesnak al den stund, at orlogsskibe er komplekse enheder, hvor hovedparten af systemer ombord (for-)bliver af udenlandsk oprindelse i en forudsigelig fremtid. Bygningen af skibsskrog er i den forbindelse en biting. I den udstrækning dansk værftindustri ønsker at gøre sig gældende i dét marked, er der masser af EU/NATO-flåder, der er i gang med projekter, som man kan byde ind på.

Hvis søværnets behov for nye skibe tillægges nogen vægt, bør man iværksætte markedsundersøgelser og udbud hurtigst muligt indenfor lande, der kan tilgodese behovet. Dansk industri kan så passende se sig kompenseret ved de sædvanlige modkøb, som sikrer, at danske leverandører får omsætning uden at det nødvendigvis hænger sammen med den konkrete skibsbygning.

Stringent national tænkning i en verden, hvor vi i stadig højere grad samler os i alliancer er kontraproduktive. Vi bruger dagligt et utal af genstande uden at skænke det en tanke, hvor pågældende genstand er fremstillet. Selvfølgelig skal vi sikre os en forsyningssikkerhed af kritiske varer; men skibsskrog er ret langt nede på listen over ting vi kommer til at mangle, hvis og når forbindelser til udlandet kappes.

Så lad os finde ud af, hvilke skibe søværnet skal have – hvorfra de kan skaffes – hvornår og til hvilken pris. Bestil, modtag og betal ved kasse ét. Sæt i gang!

Steen Ovesen
Læser
Steen Ovesen
21. maj 2024 19:25

Ikke en eneste af deltagerne kunne finde ud af at vende sig om, pege på fregatten Peder Skram og sige: “Se hvad vi kunne i tresserne, et fint og meget kompliceret orlogsfartøj”!
De talte gudhjælpemig om en “skibsfabrik”. Det hedder et værft.
De forstår meget lidt af kompleksiteten af det de taler om. Uha, jeg håber der bliver indsat et fintmasket DJØF filter, hvis der oprettes et nyt orlogsvæft.
Jeg håber på det bedste, men jeg er klar til at blive skuffet.

Philip D.S. Jensen
Læser
Philip D.S. Jensen
23. maj 2024 8:41

Bare vent til du hører, at en kampvogn også kan være en tank.

Mvh,
En halvgammel garder, en knap så gammel flyveroverkonstabel, og nu Djøf’er i staten.

Palle Randløv
Læser
Palle Randløv
25. maj 2024 1:40

Glad for du nævner mit “skiv” 🙂
Telegrafist emeritus, radiooperatør på Fregatten Peder Skram

Troels Halken
Læser
Troels Halken
22. maj 2024 13:22

Det her tiltag handler primært om at hælde forsvarets midler ned i Danske virksomheder, fordi at for Troels Lund Poulsen og regeringen, så er politik noget de leger. De tager ikke opgaven med forsvaret af Danmark seriøst Det skift som vi har set i sikkerhedssituationen, afspejles politikernes i ord, men ikke i handling.
Danmark har i dag ikke ekspertisen til at designe krigsskibe af den kvalitet der er brug for, og det kan ikke betale sig at genskabe den. Det vil bare give endnu en flåde som den eksisterende, der ikke giver valuta for pengene, og som er bespoke, dvs one-of-a-kind krigsskibe.
Det vi skal gøre er at dele flåden i to, nemlig dem der primært løser miljø-, kystvagt- og hybridopgaver i den lave ende, der kan varetages af fx billige ombyggede skibe fra offshoreindustrien, nemlig billige hyldevare Emergency Response & Rescue Vessels, som med lidt ændringer og let bevæbning kan løse de opgaver. Esvagt har den slags, og norske Ulstein har en godt design for kystvagtopgaver. Her kunne et dansk værft indgå en aftale med dem om et fælles koncept.
Den anden mission er militære skibe, som kan overleve 1st-day-of-war i en højintensitetskrig. Her snakker vi rigtige rigtige krigsskibe som er designet fra bunden til den opgave.
I stedet for MMP-skibene, som ikke kan overleve, så skal vi have nogle af de første ERRV’ere og til de militære opgaver, så skal vi have et par store eller fire korvetter, fx som PESCO eller de svenske Luleå-klasse. De sidste er stealth og derved have højere overlevelse og længere levetid end konventionelle korvetter. Vores grå skibe skal designes samme med andre Europæiske nationer og bør være en del af en fælles skibsklasse.
Den her model kan også bruges i Arktis, hvor at flåden også bør deles i to skrog typer, da skibe som Thetis i dag løser civile opgaver 90% af tiden. Ulsteins ERRV design fås med isforstærkning og polar-pakke og skal så være lidt større, dvs 3500t og med helikopter.
Om det giver mening at bygge skibene i DK er en anden snak, hvis nye teknologier gør at de kan, så fint. Men vi bør ikke designe dem selv, men samarbejde med noget der gør, og sikre at vi deler platforme med andre flåder i Europa, og deltage i de fælles programmer.

Bent M. Christensen
Læser
Bent M. Christensen
23. maj 2024 22:30

Det er vel et dansk firma der designer krigsskibe for adskillige andre nationers flåder, så mon ikke også de kan finde ud af det til os selv i Danmark.
Når THETIS-klassen løser civil prægede opgaver det meste af tiden, er det måske affødt af, vi heldigvis ikke har krig i området. Man kunne selvfølgelig fortsætte successen med nedprioritering af forsvaret i området ved at løse opgaverne med civile skibe og ringe efter hylde-/lagerførte krigsskibe med dag til dag levering, hvis der skulle blive brug for slige ting. Tiden har vel vist forsvar ikke er noget man har ti – tyve år til at forberede sig på, så er det måske med stor forudseenhed bedst, med krigsskibe sejlende til formålet og fuldt trænet og klar til indsats.

Bjørn Toft Madsen
Læser
Bjørn Toft Madsen
24. maj 2024 8:08

Jeg er enig langt hen a vejen, men lige mht at designe krigsskibe, så er OMT jo altså ret fremme i den opgave – de har jo været dybt involveret i Type 31 i UK. Designe dem tror jeg godt vi kan; bygge dem er et andet spørgsmål.

Jens Nielsen
Læser
Jens Nielsen
22. maj 2024 13:58

Kommentar
Jeg har været kritisk overfor tanken om at vi selv skal bygge vores krigsskibe fra bunden – men efter at have læst rapporten, så giver det faktisk god mening og hvis og det er et stort HVIS at man virkelig kan have det første skib på vandet i 2028, så siger jeg bare SÆT IGANG.

Hilsen

Jens

Thorkild adelvard
Læser
Thorkild adelvard
24. maj 2024 10:54

Det nationale partnerskab for det maritime område HAR IKKE anbefalet anskaffelse af krigsskibe men alene vurderet at HVORDAN disse kan anskaffes HVIS REGERINGEN ØNSKER DET. Hvilke kapaciteter der fremover vil være behov for har partnerskabet ikke vurderet.
Kan vi designe, bygge, udruste og vedligeholde krigs-
skibe i Danmark, som understøtter Forsvarets frem-
tidige behov?
Og hvad skal der til for at sikre, at vi udvikler, ved-
ligeholder og fastholder danske produktionsfacilite-
ter, kompetencer og arbejdspladser, så Danmark
opnår en højere grad af forsyningssikkerhed på
kritiske maritime kapaciteter?
Det var på kort formel det opdrag, vi fik i Nationalt
Partnerskab for det maritime område tilbage i
august 2022. Hverken mere eller mindre.

Per Frisch
Læser
Per Frisch
27. maj 2024 15:01

Og arbejdsstyrken – metalarbejdere osv. over en kam, skal komme fra………………?