spot_img

Piloters »skelsættende« bekymringsbrev bør tages alvorligt, mener eksperter

Det bør mane til eftertanke, når 30 yngre piloter i Flyvevåbnet ser sig nødsaget til at henvende sig direkte til forsvarsministeren med bekymringer om uddannelsesniveauet. Det mener flere eksperter, som understreger, at piloternes pointer er legitime og velbegrundede. En af dem er tidligere forsvarschef Christian Hvidt, som kalder brevet for »skelsættende«.

Flyvevåbnet er under afvikling, snarere end det er under udvikling.

Så dysters lyder skudsmålet fra 30 yngre officerer, som i et brev med forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) og departementschef Pernille Langeberg som adressater peger på, at de har alt for få flyvetimer – og for meget kursusaktivitet på skolebænken...

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

»Jeg er først og fremmest soldat«

Abonnement
INTERVIEW. Fungerende forsvarschef Michael Hyldgaard er efter eget udsagn rundet af en livslang karriere i Forsvaret og kender personligt til frustrationer over besparelser og ammunitionsmangel. Men han erkender også, at det næppe er muligt at løse alle Forsvarets problemer. General og fungerende forsvarschef Michael Hyldgaard har sit arbejde skåret ud...

Kommentér artiklen ...

3 KOMMENTARER

guest
3 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Jørgen Adamzig
Læser
Jørgen Adamzig
25. april 2024 14:41

Der må jo være noget om det de skriver og det der bliver talt om i Frontlinjen, når en pilot står frem og sige at flymekanikerne får for lidt i løn, det har jeg aldrig hørt før at en pilot har blandet sig i, og det er trods alt flymekanikerne der lave steltimer til piloterne så de får de flytimer de skal have for at holde status eller blive rutineret i flyene og operationerne.
Det er det samme hele vejen rundt i forsvaret, de faglærte skal have et højt fagligt niveau, og er specialiceret i deres fagområder, og mangler de kurser eller erfaring (tid min. 2 år ud over uddannelsen) får man bare et dårligere produkt i den sidste ende, eller der sker fejl, og det koster menneskeliv og mange penge, da det er meget dyrt udstyr man operer med.

Søren Schnieber
Læser
Søren Schnieber
26. april 2024 10:02

Som sædvanlig godt arbejde fra folkene bag olfi.

Jeg er “desværre” ikke så overrasket over denne problemstilling baseret på at en pilotuddannelse er langvarig, man udsatte indkøb af F-35 under et andet trusselsbillede og den kæmpeopgave som ligger i at få UKR flyvefærdig på F-16. Samt forsinkelse af levering af F-35.
Hverken Hvidt (VIT), Michelsen, SØR, eller GM Dam er officerer der stod bagerst i køen da det skarpeste våben for en soldat blev udleveret. Selvom konstabler og Underofficerer er “rygraden” så tror jeg vi alle er enige om at de unge Officerer er “DNA Banken” eller vores uslebne diamanter der gerne skulle blive Kronjuveler. Det er simpelthen dem der skal få os ud af en HOT LZ og hjem til koner, børn og kærester, og det gør sig gældende Uanset Værn, det er fra dem nytænkningen og det “overraskende” eller nyskabende skal komme.
Hvis man inddrager vore allierede i opgaven med udannelse(udveksling) herunder flystel hvilket betyder “spredning” eller udtynding af et delproblem “leaner” man sig tid/økonomi til at få flere af de bestilte F-35 og løst uddannelsen
Så kan man godt fastholde den nuværende prioritering, 1. Udd af UKR, 2. Omskoling til F-35, 3 Alm. Friskning af styrken.
Hvis man vil lave Hjemmeskolling” hvorfor så ikke overveje at flytte hele eller dele af officers Udd.?
Men hvis Langeberg synes at hun bliver “Bøffet” så er dette blot endnu et eksempel på at strukturen grundlæggende er gal med Koncernledelse i departement, her er problemet at økonomi ikke er underlagt CEO (FC)

Et af de elementer jeg selv ville kigge på hvis jeg var GM Dam, var at rotere US Reserve SQN ind og ud under de nye US/DK aftaler, det behøver ikke at koste alverden, hvis man tænker sig lidt om.

Når alt dette er sagt så er omstilling pga. trusselsbillede en særdeles svær proces, jeg erindrer godt hvormeget vitaminer, omstilling og “gentænkning” man skulle igennem da man lavede OPINS 16, men den lagde også en del af grundlaget for succes på både Balkan og Libyen. Svende og Svendinder havde simpelthen en “pakket” taske så når GN Mattis kiggede på et kort og overvejede at tage Wien, så var Lynets Brigade simpelthen kørt tværs igennem Byen og MP’erne var i gang med at finde de sidste logistik folk på morgenværtshusene (sagt lidt polemisk)

PS hvis man tror at problemet løses med at flytte koncernledelsen ind under FC vil jeg godt fastholde at disse problemer i større eller mindre grad også eksisterede under den gamle struktur, de blev i overvejende grad blot ikke løftet ind på ministerens skrivebord. (Se F-16 lande på droptanke, Pilot var US instruktør, på DK flystel)

Søren Schnieber
Læser
Søren Schnieber
26. april 2024 11:59

Jeg kommer nok til at knytte en mindre kommentar til hvad jeg mener med at rotere US reserve SQN.

Hvor står det skrevet at et US flystel og /eller besætning ikke kan give de unge DK piloter både flyvetid samt planlægning m.v? Jeg erindrer om at vi undervejs i F-16 historie har haft US Instruktører på danske stel.
Hvad er det som GM Dam kan tilbyde en udenlandsk enhed som er unikt?

A. Mulighed for at træne med ukrainerne, hvilket betyder at træne med dem der er i “Kamp” med en ligeværdig FJ, den slags er sin egen vægt værd i hård uddannelsesvaluta, det er lækkerbidsken i enden af pølsen.

B. UKR. Skal på ligefod med DK piloter bringes i toppen af klassen.

C. Store “lavtflyvningsområder” i Nordsøen som der kan tændes og slukkes for efter forbrug.

Dette gør sig ikke kun gældende for kampfly, men også andre enheder.

En US C-130 kan jo godt uddanne på dk piloter, når man samtidig får lov at lande på stranden og får enorm taktisk unik viden mod et FJ billede vi ikke har set længe!

PS når man er ved at pille ved officersuddannelsen, så kan man jo kigge på om man kan fastholde det “forspring” for Dam ved at skabe en videreuddannelse for UKR. Den slags kan jo stille og roligt udvikle sig til en mindre TOP GUN for piloter m.v

Det eneste det kræver er at man er lidt fleksibel med flaget på halen, på det udstyr man træner på.

Why waste a good crisis