De 30 piloter, der har henvendt sig til forsvarsminister Troels Lund Poulsen, præsenterer i bekymringsbrevet selv en række bud på, hvordan Flyvevåbnet bringes tilbage på fode. Det starter med dygtige piloter, men forudsætningen for at uddanne dem er flere flyvetimer. Det kræver ændringer på både uddannelses- og logistiksiden, anfører de.
Frustrationen blandt Flyvevåbnets yngre piloter er lige nu stor, og piloterne sår selv tvivl om, hvorvidt det lyseblå værn for nuværende overhovedet kan løse sine opgaver.
Det står klart, efter at 30 yngre piloter har luftet deres frustrationer i et brev stilet til forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) og departementschef i Forsvarsministeret Pernille Langeberg. Brevet levner ingen tvivl om, at dets forfattere er dybt bekymrede og ser store udfordringer i arbejdet med at gøre Flyvevåbnet kampklart.
Forfatterne præsenterer imidlertid selv en række bud på indsatsområder og på, hvordan udviklingen kan vendes. Først og fremmest, skriver de, handler det om at sikre de nødvendige flyvetimer.
Artiklen fortsætter under henvisningen …
Unge piloter slår rød alarm: »Vi er ikke klar til at forsvare Danmark«
Et stærkt fundament starter således med dygtige piloter, hvilket imidlertid kræver, at flyvning som kernekompetence skal prioriteres langt højere, end tilfældet er i dag. Det første af i alt fire punkter på piloternes liste af løsninger er således »en ændret uddannelsesstruktur for piloter med højere anerkendelse af flyverelaterede kvalifikationer. Dette i forhold til udnævnelse til premierløjtnants- og kaptajnsniveauet samt bortfald af krav om fuldførelse af FLOS (Flyvevåbnets Officersskole, red.) for alle piloter omfattet af den aktuelle uddannelsesstruktur«.
Piloterne henviser her til, at en stor del af deres uddannelse siden 2014 er foregået på “skolebænken” langt fra det operative miljø, de senere skal fungere i. Det går i praksis ud over førstehåndserfaringen med de flytyper, piloterne skal flyve, advarer de.
Behov for et stærkt logistisk fundament
Også på logistiksiden skal der ske ændringer. Særligt flytyperne C-130J Hercules og CL-604 Challenger er udfordret af »lav stelrådighed«. Det stiller krav til en støttestruktur, der fremover muliggør mere tid i luften.
Der er således behov for »langsigtet prioritering af et stærkt logistisk fundament, der er i stand til at producere flyvetimer i et omfang, der sætter Flyvevåbnet i stand til i tilstrækkeligt omfang at kunne træne, erfaringsopbygge og videreuddanne. Dette på alle typer, man fra politisk side vurderer relevante for Danmark,« skriver piloterne og fortsætter med tredje punkt på listen:
»Prioritering af en uddannelseskæde, der nu og i fremtiden er rustet til at afprøve, udvælge og uddanne kommende generationer.«
Artiklen fortsætter under henvisningen …
F-35 piloter frygter »katastrofalt havari« pga. manglende erfaring
Endelig bør Flyvevåbnet justere sin rekrutteringsstrategi og lempe på de rigide bestemmelser om tjenestepligt, mener de 30 piloter, hvis liste slutter med et fjerde ønske:
»En stærk og troværdig rekrutteringsindsats med langsigtet fokus. Herunder en vurdering af, om den nuværende model med 12 års tjenestepligt efter endt uddannelse og erstatningspligt på tocifrede millionbeløb er hensigtsmæssig, når vi har udfordringer med at rekruttere kvalificerede ansøgere.«
Jeg fatter ikke at disse udmeldinger kommer i offentligheden???
Det må være guf for Russerne
Problemet er at intern information forsvinder eller forties. Holdes hemmelig. Derfra er det ikke nødvendigt rette op på noget. Problemet løst 🙂
Hvis HK9 ved det, så ved russerne det også.