spot_img

Her er notatet og Forsvarsministeriets egne anbefalinger til nyt forsvarsforlig

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

Mange af oplysningerne har løbende været bragt til offentlighedens kendskab i omskrevet form, men OLFI deler her Forsvarsministeriets eget forligsnotat i fuld længde. Notatet gennemgår Forsvarets konkrete kapacitetsbehov og principielle til- og fravalg i forbindelse med indgåelsen af et nyt forsvarsforlig.

Det forligsforberedende arbejde i Forsvarsministeriet har været i gang i mange måneder, og det udmøntede sig i slutningen af 2022 i en række anbefalinger til regeringen forud for de kommende forligsforhandlinger. OLFI deler her det notat, som udgør Forsvarskommandoens faglige indspark til, hvordan Forsvaret bør se ud efter indgåelsen af det kommende forsvarsforlig.

Embedsmandsnotatet har fået titlen “Elementer i udkast til nyt forsvarsforlig og proces frem mod aftaleindgåelse”. En del af oplysningerne i notatet har de forløbne måneder været bragt i pressen. I februar gennemgik Altinget for eksempel listen over de materielanskaffelser, som Forsvaret ifølge ministeriet har brug for, men selve notatet har ikke før nu været bragt i fuld længde.

Læs Forsvarsministeriets notat i sin fulde længde her

Notatet oplister i punktform, hvilke principielle til- og fravalg, politikerne i forligskredsen skal træffe i forbindelse med det kommende forsvarsforlig. Og der er nok at forholde sig til, fremgår det:

»I vores nærområde Baltikum og Norden skal styrker kunne indsættes i Natos fremskudte kollektiv forsvar. I Arktis og i Nordatlanten skal vi være til stede og kunne overvåge de store områder. Mod syd skal vi kunne bidrage til stabiliserings- og antiterrorindsatser. I Danmark skal vi hurtigt kunne modtage allierede forstærkningsstyrker. Det kræver stor fleksibilitet, mobilitet og flere styrker, samt et tættere samarbejde mellem Forsvaret, Hjemmeværnet, Beredskabet og øvrige myndigheder. Og det kræver et solidt fundament og en prioritering af nye teknologier.«

FE skal styrkes

Embedsmandsnotatet berører videre en række konkrete investeringer, som skal drøftes forud for indgåelsen af det nye forlig. Blandt andet vil det koste anslået 6-8 mia. kroner at styrke indsatsen i Arktis og Nordatlanten, hvor politikerne ifølge Forsvarsministeriets embedsværk bør overveje at afsætte midler til en operationsbase i Kangerlussuaq, indkøb af P-8-overvågningsfly og en styrkelse af Sirius-patruljen. Til den voldsomt forsinkede 1. Brigade skal der findes 10-15 milliarder til en ekstra kampbataljon og flere støtteenheder, mens bygningen af maritime kapaciteter – ikke mindst i form af patruljeskibe til Østersøen – vil koste mellem 15 og 20 milliarder.

Af notatet fremgår det desuden – som det efterhånden er blevet alment kendt – at det går så som så med at efterleve de såkaldte styrkemål.

Artiklen fortsætter under skemaet …

Notatet berører også Danmarks varierende grader af efterlevelse af Natos styrkemål. Skema: Forsvarskommandoen

»Samlet set vurderes en efterlevelse af NATOs styrkemål at få stor betydning for Danmarks anseelse i NATO og USA, idet styrkemålene dog skal balanceres i forhold til prioriteringer, såsom kapaciteter til nationalt forsvar og internationale indsættelser. NATOs styrkemål er endnu ikke tilpasset beslutningerne på NATO-topmødet i Madrid, herunder behovet for højere beredskaber, øget fremskudt tilstedeværelse, og NATOs nye reaktionsstyrke til indsættelse ”360 grader”,« kan man blandt andet læse i teksten, der strækker sig over ni sider.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

Derfor offentliggør vi Forsvarsministeriets oplæg til det kommende forsvarsforlig

Også på efterretningsområdet halter Danmark bagefter, og derfor anbefaler Forsvarsministeriet , at Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) styrkes:

»Forsvaret og regeringens evne til at handle hurtigt i en krise eller konflikt er afhængig af et tilstrækkeligt informations- og beslutningsgrundlag. Når Forsvaret vokser – og i lyset af den sikkerhedspolitiske situation – er det derfor centralt, at FE’s efterretnings- og indhentningskapacitet også styrkes. I udkast til nyt forsvarsforlig indgår dette både i forhold til de traditionelle indhentningskapaciteter samt offensive og defensive cyberkapaciteter. Endvidere indgår øget Kina-indsats.«

Veteraninitiativer skal gøres permanente

Forsvarskommandoen udpeger også fem prioriterede områder og fokusområder i det ny forlig: Cybersikkerhed, rekruttering og fastholdelse, grøn omstilling, industri og forskning samt veteraner.

Om sidstnævnte skriver ministeriet blandt andet:

»Initiativer, der blev besluttet at forligspartierne i november 2020 til og med 2023 videreføres og gøres permanente (i 2023 afsat ca. 24 mio. kr.).
 Det skal afklares, om betydningen af at udvide udvalgte dele af veteranindsatsen til også at dække personer, som er i operativ tjeneste nationalt og har behov for støtte, skal undersøges. Udvides definitionen kan antallet af personer, der er berettigede til støtte, stige markant pga. perspektiver til lignende områder i det civile.«

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Forsvarsministeriet har udviklet sig til det rene Ebberød Bank

Abonnement
KOMMENTAR: Forsvarsministeriets Personalestyrelse har lige brugt 13 mio. kr. på en hvervekampagne, som har til formål at tiltrække nye og fastholde nuværende medarbejdere på hele Forsvarsministeriets område. Samtidig er der indført ansættelsesstop og pålagt besparelser for et trecifret millionbeløb på tværs af Forsvarsministeriets område. Husker du historien om Ebberød Bank?...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

1 kommentar

guest
1 Kommentar
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Ib Grønvaldt
Læser
Ib Grønvaldt
5. januar 2024 22:40

En ting er det saglige indhold, hvor ministeriet muligvis var nødt til på daværende tidspunkt at udtrykke sig uden selv at foreslå en rækkefølge for de kommende indkøb – eller er der en antydning i “fundamentet skal være i orden”, som f. eks. at nuværende funktionsdygtige våben uden ammunition skal have ammunition, og at værnepligten skal afklares hurtigt af hensyn til fastholdelsen af den faste stok? Men det er respektløst over for alle læsere, at så vigtigt et oplæg hverken er sprogmæssigt eller stavemæssigt korrekturlæst. Forhåbentlig ligger der ingen varsler i brugen af “forlispartierne” og “forliskredsen”. Uf!