spot_img

Forsvaret skal undervise sig selv i håndteringen af krænkende adfærd

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

Forsvarsminister Morten Bødskov (S) var fredag kaldt i samråd om krænkelser i Forsvaret. Dagen forinden annoncerede Forsvarskommandoen et nyt træningsforløb mod krænkende adfærd. Et godt initiativ, men der er lang vej endnu, mener forkvinden for foreningen Kvindelige Veteraner.

Forsvaret har arbejdet med at komme krænkende adfærd til livs siden 2003, men man har stadig ikke ramt plet. Ordet ’nultolerance’ har klinget hult i manges ører, når Forsvaret alligevel har tolereret, at en krænker og en forurettet har gjort tjeneste sammen både før, under og efter en sag har verseret. Det kunne TV 2’s dokumentar ”Operation X: I krig og krænkelser” fortælle hele landet i sidste måned.

Problemet eksisterer stadig, men Forsvarets træningsforløb er et positivt skridt i den rigtige retning, mener Karen Philippa Larsen, der er forkvinde i foreningen Kvindelige Veteraner. Stod det til den, skulle en uvildig undersøgelse hjælpe til en endnu mere effektiv handling mod krænkende adfærd.

»Der er stadig behov for at få afdækket omfanget og karakteren af krænkelser og den generelle kultur i Forsvaret. Det eksisterende vidensgrundlag er ikke godt nok. Det risikerer at dække over mørketal, og så kan man risikere at handle uden faktisk at vide, hvad det præcis er, man skal handle på,« siger Karen Philippa Larsen.

Klik på billedet, hvis du vil læse interviewet med Karen Philippa Larsen, der er forkvinde for Kvindelige Veteraner …

Karen Philippa Larsen var med under fredagens samråd som repræsentant for Kvindelige Veteraner og har tidligere været inddraget i ministerområdets arbejde med mangfoldighed og inklusion.

Minister åben for uvildig undersøgelse

Det er ikke kun Kvindelige Veteraner, der ønsker en ekstern uvildig undersøgelse. Det gør man også i SF, understregede Anne Valentina (SF), da hun på samrådet spurgte ministeren, om man har tænkt sig at udarbejde en sådan undersøgelse.

Til det svarede forsvarsminister Morten Bødskov, at arbejdspladsvurderingen vil blive forbedret med en inddragelse af både Kvindelige Veteraner og Kvinfo, og at han derfor føler sig tryg ved, at Forsvaret vil stå i en bedre position til at håndtere kulturforandringen. Han forsikrede dog også om, at han ville bede Forsvarsministeriets Personalestyrelse om et bud på, hvordan en uvildig undersøgelse kunne se ud.

Hos Kvindelige Veteraner ser man positivt på ministerens udlægning om åbenhed overfor en uvildig undersøgelse, men her har man brug for at se en virkning af tiltagene, før man for alvor kan føle sig forvisset om, at der bliver taget hånd om problemet.

»Vi mener, at tiltagene er ganske fornuftige. Men før vi får ro i maven, skal vi også se, hvad der kommer til at ske efterfølgende, når tiltagene er landet. Det er klart,« siger Karen Philippa Larsen.

Forsvaret skal selv stå for undervisningen

Under det timelange samråd blev forsvarsminister Morten Bødskov flere gange spurgt ind til, hvem der skulle være undervisere på Forsvarets træningsforløb. Det undgik han længe at svare konkret på, indtil den med otte minutter igen ikke gik længere.

»Det er et meget stort uddannelsesprojekt, der er under udrulning nu. Så vidt jeg forstår, er det dem (Forsvaret, red.), der tager hånd om undervisningen. Det er Forsvaret med personalestyrelsen, og personalestyrelsen har mange aktiviteter på dette område,« lød det fra Morten Bødskov.

Han gjorde efterfølgende rede for, at træningsforløbet vil tage afsæt i »meget nære« og »virkelighedsrelevante« sager og dilemmaer, og at forsvarschefen og viceforsvarschefen begge mener, at undervisningen er en »grundstamme« til at sikre en løbende kulturforandring.

Kan risikere at ”lukke sig om sig selv”

Tiden løb ud efter Morten Bødskovs besvarelse, og samrådet sluttede uden mulighed for reaktioner på, at Forsvaret nu skal til at undervise sig selv i at håndtere krænkende adfærd. Det er ikke den mest optimale løsning i forhold til at gennemføre en kulturændring, mener Karen Philippa Larsen.

»Det bliver meget internt og isoleret, når en organisation først skal undersøge og dernæst undervise sig selv. Det er vigtigt for en kulturændring, at der er nogle der kan se på kulturen udefra. Det kan man ikke se på samme måde, hvis man selv arbejder og er en del af den,« siger Karen Philippa Larsen og fortsætter:

»Der er ikke nogen, der forventer en kulturændring fra den ene dag til den anden. Det er en lang proces. Men det er derfor, at det er så vigtigt løbende at evaluere de tiltag, der bliver gjort, så vi sikrer, at de rammer plet,« siger Karen Philippa Larsen. 

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Stop nu den manipulerende propaganda!

Abonnement
KOMMENTAR: Forsvaret genvinder aldrig befolkningens tillid, før hele det militære system åbner mere op og begynder at kommunikere ærligt og troværdigt. Sagen om ”Iver Huitfeldt” blev håndteret katastrofalt, og den nu detroniserede forsvarschef Flemming Lentfer fortsætter i egen kamikazestil gennem sin advokat. Vi sagde det i kærlighed. ”Cirkus Mili” var...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

1 kommentar

guest
1 Kommentar
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
wedell chhristensen
Læser
wedell chhristensen
31. august 2022 10:10

Selvfølgelig kan man ikke uddanne sig selv i kulturændring. Man er jo kun et menneske. Men man kan starte med sproget og dets begreber, der former kulturen: Måske man kunne starte med at sige “uddannelse” i stedet for “træning”. Træning er jo bare noget man gør med ihændehavende ressourcer – fx. ens egne normer. Også ministeren kunne ændre sprog og udskifte “håndtering” med “udvikling”. Håndtering er noget man gør med genstande, fx. et pensum uden etisk indhold – eller måske med soldaters tankegang?. Selv “undervisning” burde udskiftes med “læring”, da man formodes at skulle lære noget – altså gennemgå en udvikling i dette emne med etisk indhold, og ikke blot vises nogle “undere”.
Intet at sige til, at der stadig har været et problem siden 2003.Måske det er Forsvarets dannelsesideal for uddannelse, der er noget galt med på trods af FAK-ledet pædagogik?