spot_img

Samarbejde med svæveflyverunion letter adgangen til Flyvevåbnets pilotuddannelse

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

Flyvevåbnet indgik for godt to år siden et samarbejde med Dansk Svæveflyver Union, som gør det nemmere for unge svæveflyverpiloter at gennemføre Forsvarets pilotuddannelser. Samarbejdet hedder Danish Air Cadets og er en stor succes, mener alle involverede. Flere af de deltagende svæveflyverpiloter er i dag blevet optaget på Flyveskolen.

Det er ikke alle rekrutteringstiltag, der behøver at koste spidsen af en jetjager. Det er samarbejdet mellem Dansk Svæveflyver Union (DSVU) og Flyvevåbnet et godt eksempel på. For godt to år siden gik de to organisationer sammen om den såkaldte Danish Air Cadet-ordning (DAC), som lader unge med svæveflyvercertifikat snuse til Forsvaret med lovning på en delvis meritoverførsel, hvis de bliver optaget på en af Flyvevåbnets pilotuddannelser.

Ordningen har været en stor succes for alle parter, fortæller Chris Oxholm fra DSVU’s presse- og informationstjeneste.

»Det begyndte med en uformel snak for tre år siden og faldt i faste rammer for godt to år siden. Flyvevåbnet kunne se noget potentiale i samarbejdet. Som de siger, vil de gerne have nye piloter uddannet til både den ene og den anden flytype. Hvis de kan få fat i unge mennesker, som har lært at flyve, skal de ikke bruge flyvetimer på det, men kan i stedet gå i gang med næste undervisningstrin; taktik, planlægning og alt det, der ligger omkring den operative del af flyvningen.«

DAC-ordningen henvender sig til medlemmer af landets svæveflyverklubber i alderen 13 til 23 og har vist sig at være ganske populær. Ifølge Chris Oxholm har små 150 kadetter – som altså ikke skal forveksles med officerseleverne i Forsvaret – indtil nu været en del af ordningen, og af dem har en del siden søgt ind i Flyvevåbnet. Flere har også haft succes og er enten i gang med uddannelsen eller på vej til at starte på Flyveskolen.

Kan spare en fjerdedel af flyvetimerne

Når de unge kadetter har gennemført deres første soloflyvning i svævefly, får de en særlig DAC-vinge, som uddeles af en repræsentant for Flyvevåbnet. Seneste uddeling foregik torsdag den 14. juli, hvor der blev uddelt 15 vinger på Svæveflyvecenter Arnborg syd for Herning. Selvom Flyvevåbnet står for uddelingen af vinger, er ordningen frivillig og helt uforpligtende, og der er ingen krav om, at man som Danish Air Cadet skal søge optagelse i Flyvevåbnet hverken før, under eller efter deltagelsen.

De praktiske færdigheder, de unge tilegner sig som svæveflyvere, er imidlertid direkte overførbare til flyvning i motoriserede fly og derfor af stor værdi for Forsvaret, fortæller Chris Oxholm. Derfor kan de af de unge svæveflyverpiloter, der siden lykkes med at gå pilotvejen i Forsvaret, få merit for en stor del af deres uddannelse.

»Flyvevåbnet kan spare omkring 15 flyvetimer, hver gang der kommer en svæveflyverpilot. Det er cirka en fjerdedel af det samlede antal flyvetimer, og det er noget af en besparelse. Kravet for at få den flyvevinge, man får som Danish Air Cadet, er, at man har fløjet solo. Det vil sige, at man har bevist, at man kan flyve forsvarligt. Den mulighed har man i et svævefly, så snart man er femten år.«

Fordi DAC-ordningen henvender sig til unge helt ned til 13-årsalderen, er det af naturlige årsager ikke alle, der stryger direkte ind Flyvevåbnet. Sideløbende med flyvefærdighederne lærer de aspirerende piloter imidlertid nogle værdier, som man traditionelt værdsætter i Forsvaret. En DAC-deltager bliver blandt andet vurderet på, hvordan vedkommende fungerer socialt, på sine lederegenskaber, fornuft, initiativ og på kommunikationen med de øvrige kadetter. Desuden forventes det, at man deltager aktivt i klargøring og aktiviteter, forklarer Chris Oxholm.

I Flyvevåbnet er man også godt tilfredse med samarbejdet med Danske Svæveflyver Union. OLFI har grundet ferie ikke kunnet få fat i major Søren Bonfils, der er ansvarlig for pilotuddannelsen ved Flyveskolen på Flyvestation Karup, og som uddelte det seneste sæt vinger til de 15 Danish Air Cadets. Han har dog tidligere udtalt sig i rosende vendinger til TV Midtvest:

»Vi har set over tid, at særligt når man har været svæveflyver, har man nogle helt særlige kompetencer, som vi kan gøre brug af i Flyvevåbnet, og som gør, at der er en større chance for, at man klarer sig godt på Flyveskolen. I Herning Svæveflyverklub er der faktisk fire elever, der gennem DAC har søgt optagelse til de eftertragtede 28 pladser på Flyveskolen, og tre af dem har været så heldige – eller så dygtige – at komme igennem,« lød det i april fra Søren Bonfils.

Giver vigtigt indblik i hverdagen som pilot

En af de tre elever fra Herning Svæveflyverklub, som har taget skridtet fra at være en del af DAC-ordning til at blive optaget på Forsvarets pilotuddannelse, er 23-årige Thilde Balsby. Hun sidder i bilen på vej til Karup, hvor hun er blevet lovet en tur i et T-17-træningsfly, da OLFI fanger hende på telefonen.

Artiklen fortsætter under billedet …

Thilde Balsby er tidligere Danish Air Cadet og er siden blevet optaget på Flyvevåbnets pilotuddannelse. Privatfofo

Thilde Balsby er selv konstabel i Flyvevåbnet og har haft stort udbytte af DAC-forløbet, fortæller hun.

»Jeg var i Forsvaret i forvejen – jeg arbejder på Flyvestation Karup – så jeg tænkte, at det var en oplagt mulighed at kombinere de to ting, og at det også var en god indgangsvinkel til at starte på pilotuddannelsen. Det kunne jeg næsten ikke stå for, så jeg mødte op og var helt solgt efter den første flyvetur.«

Som en del af DAC fik hun efter eget udsagn et nærmere indblik i Forsvarets pilotuddannelser, end hun ellers ville have haft mulighed for. Samtidig gav DAC-samarbejdets indlagte tjenestestedsbesøg og samtaler med Forsvarets piloter en dyrebar indsigt i hverdagen som pilot, allerede før hun selv starter på officersbasisuddannelsen senere på måneden. Der er dog også helt lavpraktiske fordele ved at have prøvet at flyve på forhånd.

»Jeg kan rigtig godt lide at være godt forberedt, så det var helt sikkert noget, der talte til mig i den forstand, at det var en mulighed for at forberede sig på uddannelsen og teste af, om man for eksempel bliver flyvesyg. Om det er, hvad man tror. Man kan tit have en idé om, hvordan noget er, men ved at prøve det af, kan man enten be- eller afkræfte det,« siger Thilde Balsby og fortsætter:

»Det var også det med, at man kunne komme ud på de forskellige flyvestationer og høre det fra piloternes perspektiver. Det er jo ikke ren Top Gun, men et virkeligt arbejde med virkelige mennesker, så man skal også kunne se sig selv i det miljø. Det bød Danish Air Cadets rigtig meget ind med. At få set hvad det virkeligt går ud på.«

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Før eller siden er vi nødt til at sende Nato-tropper til Ukraine

DEBAT: Folk, der advokerer for en total ukrainsk sejr, må kalibrere deres retorik og strategi, for den kommer ikke, medmindre Nato engagerer sig militært i Ukraine, skriver debattør og historiestuderende Kasper Valentin Poulsen. Der er i sandhed sorte skyer over Ukraine i disse måneder. Både præsident Volodymyr Zelenskyj og hans...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

2 KOMMENTARER

guest
2 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
wedell chhristensen
Læser
wedell chhristensen
21. juli 2022 15:53

Endelig gør Flyvevåbnet noget som RAF har gjort i mange år ved deres Air Cadet uddannelse. Også de andre UK-værn har deres kadet-ordninger. Hvorfor ikke bruge den rekrutteringsvej når man mangler folk?

Bjørn Toft Madsen
Læser
Bjørn Toft Madsen
23. august 2022 6:53

Jeg har boet i England i 21 år og har store børn i skolealderen, hvor cadet “klubberne” er til stede.

Som rekrutteringsgrundlag giver det kæmpe mening, men man bør altså lige være opmærksom på, hvad der så også sker som konsekvens: Det føles utroligt militariseret at se 15-årige marchere rundt i uniform, inde på en folkeskole. Cadet ordningen sælger dig selv som en slags spejder-organisation, men tonen ender alligevel tit med at snakke om “fjenden”, skydning osv.

Så inden vi starter med tilsvarende ordning i Danmark synes jeg godt lige vi bør tage en debat om, hvornår vores børn skal blive soldater.