INTERVIEW: Oktober har været alt andet end sjov for oberstløjtnant Peter Nielsen, som er chef for Hærens Sergentskole i Varde. I begyndelsen af måneden fik skolen et strakspåbud af Arbejdstilsynet på grund af omfattende mobning begået af en af skolens chefer gennem flere år. Skolechefen erkender det fulde ansvar, men påpeger også faktuelt forkerte påstande i afgørelsen fra Arbejdstilsynet.
Det var ganske enkelt rystende læsning. Den 3. oktober modtog oberstløjtnant Peter Nielsen et såkaldt strakspåbud fra Arbejdstilsynet pga. omfattende mobning på Hærens Sergentskole i Varde, hvor han er chef. I afgørelsen fra Arbejdstilsynet kunne Peter Nielsen bl.a. læse, at ansatte følte sig udsat for usaglig kritik, nedgørelse, forsøg på manipulation, trusler, bagtalelse, klikedannelse, udelukkelse fra det sociale fællesskab og ignorering.
Hvad værre var, at den omfattende mobning ifølge Arbejdstilsynet bliver udøvet af en chef fra skolens ledelse, og at det har stået på i årevis. På den baggrund bad OLFI i weekenden Peter Nielsen om et interview, og det stillede han prompte op til over telefon lørdag eftermiddag.
Hvad er din umiddelbare reaktion på påbuddet fra Arbejdstilsynet?
»Der er tre grundlæggende områder, som jeg vil forholde mig til. For det første er der beskrevet forhold, som jeg genkender og kan sige, at det er korrekt. For det andet beskriver afgørelsen fra Arbejdstilsynet også enkelte forhold, som er faktuelt forkerte. Slutteligt er der områder, hvor jeg kan konstatere, at andre personer har anderledes oplevelser af det beskrevne,« siger Peter Nielsen og fortsætter:
»Arbejdstilsynets medarbejdere har gjort det, som de skulle, og de har taget hånd om nogle mennesker, der har haft det rigtigt svært. Dem har de naturligvis koncentreret sig om. Vi gør også alt, hvad vi kan for at hjælpe og understøtte dem. Men der er et større billede.«
Kan ikke gå i detaljer uden at bryde sin tavshedspligt
Fredag beskrev OLFI første gang strakspåbuddet, da dette medie havde fået aktindsigt i afgørelsen fra Arbejdstilsynet. Siden har OLFI talt med en række kilder, som har kunnet uddybe afgørelsens ordlyd, og det samlede indtryk er ganske chokerende. Peter Nielsen køber imidlertid ikke afgørelsens fulde ordlyd og påpeger, at der er ifølge ham flere nuancer end dem, som Arbejdstilsynet har beskrevet.
Hvordan kan man på en skole, der uddanner kommende ledere, have en chef, som øjensynligt udøver mobning af allergroveste karakter og har gjort det i årevis?
»Det har jeg ikke nogen kommentar til.«
Læs også: Arbejdstilsynet udsteder strakspåbud til Hærens sergentskole pga. mobning
Men billedet af grov mobning – er det noget, som du kender til?
»Det kan jeg slet, slet ikke genkende. Men det betyder ikke, at jeg ikke anerkender, at nogle kan have en opfattelse af, at det er sket. Det anerkender jeg. Definitionen af mobning er meget bred.«
Det er korrekt. Men jeg vil kalde det psykisk vold og chikane og langt mere alvorlige ord end det, som Arbejdstilsynet med et meget mildt ord kalder ”mobning”. Det er ret vildt, hvad dine medarbejdere har oplevet. Hvad siger du til de eksempler, som Arbejdstilsynet nævner?
»Hvis jeg går i detaljer, kan jeg næsten ikke undgå at gøre det personligt, og derfor gør jeg det ikke. Jeg vil forsøge i vores svar til Arbejdstilsynet at give et så nuanceret og objektivt svar som muligt og udvise den efterspurgte handlekraft med handleplaner, mobbepolitik og inddragelse af professionel hjælp,« siger Peter Nielsen.
Skolechefen har fuld tillid til sine medarbejdere
Af afgørelsen fremgår det, at Hærens Sergentskole har en (anti)mobbepolitik, men at den ikke er skrevet ned.
Hvordan hænger det sammen?
»Jeg fortalte Arbejdstilsynet, at vi ikke har en nedskrevet antimobbepolitik, og det udarbejder vi nu bl.a. med udgangspunkt i personalestyrelsens og Søværnets 3. eskadres antimobbepolitik. Men vi underviser elever i, hvordan man skal opføre sig overfor hinanden, og at vi skal respektere hinanden. Det er den politik, som vi har kørt med ind til videre. Og den tager udgangspunkt i befalingsmandens kerneværdier som rollemodel med god mandskabsbehandling.«
Mener du, at dine medarbejdere og ledelsen af skolen lever op til kerneværdierne som rollemodeller?
» … Jeg tror, at det er bedst ikke at udtale mig om. Men medarbejderne har min fulde tillid, og det er lige så svært for dem, som det er for de mobbede i denne situation.«
Får rapporten nogen konsekvenser for medarbejderne?
»Jeg forsøger ikke at træffe beslutninger under pres, med mindre at der er tale om en taktisk situation. Jeg har en tro på, at kvaliteten af beslutninger bliver bedre, når der er ro på. Jeg tror på, at jeg med sparring med Forsvarets Center for Arbejdsmiljø, med personalestyrelsens juridiske afdeling, med relevante personelorganisationer og med min chef vil være i stand til at træffe en god og rigtig beslutning, når der falder ro på.«
Det virker lidt som om, at du ikke helt har været vidende om, hvad der er foregået. Er det ikke dit ansvar at vide, hvad der foregår på skolen?
»Det her er et ledelsesansvar. Det er mit ansvar, det er stabschefens ansvar, og det er den pågældende chefs ansvar. Medarbejderne har intet ansvar for det, der er sket. Jeg er dybt ulykkelig over, at vi ikke har været vores opgave voksen og været i stand til at ændre det.«
Flytning fra Sønderborg medførte nedskæringer, manglende ressourcer og undervisere
Det hører med til historien, at Hærens Sergentskole netop havde fået to påbud udstedt af Arbejdstilsynet, da Peter Nielsen overtog ansvaret som chef for skolen. Den var således allerede ved hans tiltrædelse hårdt ramt af nedskæringer, manglende ressourcer og undervisere, medarbejderflugt og sygemeldinger efter flytningen fra Sønderborg.
Det er selvfølgelig en del af historien. Omvendt kan jeg også forstå, at problemerne med mobning og en dårlig kultur har stået på i årevis, og at du har kendt til det i årevis. Jeg har talt med kilder, som fortæller, at det umuligt kan komme som en overraskelse for dig, hvad der foregår blandt dine egne medarbejdere?
»Jeg kan stå til regnskab for det, der er foregået i den periode, hvor jeg har været chef. Men jeg kan ikke fortælle, hvad jeg har gjort og sagt omkring enkeltpersoner. Jeg kan heller ikke komme ind på, hvad der er sat i værk. Men jeg kan fortælle, at jeg blev meget overrasket, da vi fik strakspåbuddet, og at det var chokerende læsning. Det berører os alle dybt. Jeg vil ikke acceptere det beskrevne, og det må ikke finde sted. Men jeg må erkende, at billedet er bredere, end det skitserede i rapporten. Det er utilstedeligt, hvad der er sket, og det er et ledelsesansvar. Det hersker der ingen tvivl om.«
Kilder kalder skolechefen for konfliktsky
OLFI har talt med kilder, som beskriver skolechefen som et godt og ordentligt menneske, der imidlertid har svært ved at skære igennem og træffe upopulære eller nødvendige beslutninger.
Jeg hører fra flere kilder, at de oplever dig meget konfliktsky. At du har kendt til en masse problemer længe, og at du har haft rig lejlighed til at reagere, uden at der er sket noget som helst. Hvad siger du til den kritik?
»Jeg vil gerne tro, at nogen ser således på det i øjeblikket. Jeg vil sige det sådan, at jeg tidligere i min karriere ved flere lejligheder har fjernet personel under mig, fordi pågældende medarbejdere ikke fungerede. Så jeg er ikke i tvivl om, at jeg kan gøre det, hvis der er behov for det. Jeg forsøger faktisk at gøre det rigtige.«
Men det kommer ikke bag på dig, at nogle har den opfattelse, at du er for konfliktsky og lader tingene udvikle sig alt for langt, inden du reagerer?
»Det vil jeg gerne tro, at nogle tænker sådan.«
Er du konfliktsky?
»Det skal du spørge andre om. Jeg ved, at jeg kan tage en konflikt, når der er behov for det.«
Meget tyder ifølge rapporten fra Arbejdstilsynet på, at det har stået på i mange år under din ledelse, og det har åbenbart fået lov at udvikle sig. Mener du selv, at du er den rette til at rydde op?
»Det bør du vel spørge min chef om, men selvfølgelig mener jeg det.«
Hvor meget har du orienteret dine foresatte om de problemer, der er på sergentskolen?
»Vi blev beskåret to gange i forbindelse med dette forlig. Den dialog havde vi først med Hærstaben i sin tid. Resultatet var, at vi skulle skære fire normer i første fase, og anden fase med yderligere besparelser kom efter nyordningen 1. januar, hvor sergentskolen blev underlagt Forsvarsakademiet. Jeg vil så sige, at Forsvarsakademiet faktisk lytter og specielt har gjort det i de seneste måneder, og nu får vi tilført to normer. Jeg oplever derfor forståelse fra Forsvarsakademiets side. Men der er nogle ting, der ikke hænger sammen, og jeg har nogle udfordringer.«