INTERVIEW: InterForce har lanceret en ambassadørordning, som skal øge kendskabet til organisationen og dens virke. Ordningen er et skridt i retning af større og gensidig forståelse mellem Forsvaret og erhvervslivet, mener reserveofficeren og majoren Claus Bretton-Meyer. Han er en af de nye ambassadører.

Mødet koster ikke meget.

”Det eneste, de skal investere i, er en kop kaffe og en time,” siger Claus Bretton-Meyer.

Han er major af reserven og en af InterForce’s nye ambassadører, som besøger både medlemsvirksomheder af InterForce og nye potentielle medlemsvirksomheder for at forklare om den danske reservestyrke og det civilt-militære samarbejde i organisationens seks regioner. Her holder ambassadørerne oplæg om vigtigheden af, at Danmark også i fremtiden kan mønstre en velfungerende reservestyrke, om virksomhedernes rolle i de bestræbelser samt om gevinsterne ved at tilknytte medarbejdere med kompetencer fra Forsvaret.

Claus Bretton-Meyer er måske bedst kendes fra sin tidligere stilling som administrerende direktør i DBU, og han har selv besat en række civile topstillinger. Derfor kender han også til udfordringerne med at afstemme Forsvarets, arbejdsgivernes og de ansattes behov til alles tilfredshed. En højere grad af indbyrdes forståelse vil være til gavn for alle parter, mener han, og den vil han gerne bidrage til at opnå.

”Vi har den arbejdsmarkedssituation i Danmark, at det er rigtig svært at skaffe kvalificeret arbejdskraft. At kunne tiltrække kvalificerede folk, som enten har været i eller er en del af Forsvaret, er kun en fordel for medlemsvirksomhederne. De ved det bare ikke på forhånd.”

Hjælp til at udforme kontrakter

Claus Bretton-Meyer har selv oplevet, hvordan det kan være vanskeligt at få en civil karriere til at harmonere med at have en reservekontrakt.

”Jeg oplevede, specielt da jeg var yngre, at det var svært for virksomhederne at forstå, hvorfor de skulle hjælpe mig til at få fri,” fortæller han.

Læs også: Soldater af reserven føler sig svigtet af systemet

Derfor handler hans oplæg hos virksomhederne om at gøre chefer og virksomhedsejere opmærksomme på de håndgribelige fordele, og den værdi det skaber for virksomheden at bakke op om InterForce og reserven. Det budskab tager arbejdsgiverne rigtig godt imod.

”Jeg oplever en glæde ved, at der kommer nogen og fortæller lidt om gevinsterne ved at være medlem af InterForce, og hvordan InterForce kan hjælpe med at konstruere kontrakter, der er hensigtsmæssige for både medarbejderen og virksomheden.”

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet, hvis du vil læse artiklen om kritikken af InterForce …

Ved at give plads til medarbejdere med reservetilknytning hjælper virksomhederne også sig selv, mener Claus Bretton-Meyer. Både i forhold til rekruttering af medarbejdere med brugbare faglige kompetencer, men også ved at sikre højere medarbejdertilfredshed og dermed højere fastholdelse. Det behøves således ikke være af ren og skær altruisme, man tilpasser sin personalepolitik.

Hvordan oplever du det?

”Jeg kan næsten ikke møde en virksomhed eller en organisation i dag, som ikke piber over, at de ikke kan finde de rigtige medarbejdere. Hvis man leder efter de medarbejdere, skal man også sørge for, at de har nogle ordentlige kontraktlige vilkår,” konstaterer Claus Bretton-Meyer.

For sit eget vedkommende har Claus Bretton-Meyer insisteret på, at hans to karrierer har kunnet fungere sideløbende med hinanden. Den slags krav er der flere og flere, der stiller. Kombinationen af en civil og en militær for mange er et spørgsmål om selvrealisering, og det er en ny virkelighed, som virksomhederne er tvunget til at forholde sig til, mener han.

Millennials og de efterfølgende generationer zapper ind og ud og til højre og venstre. Der er sgu ikke nogen af dem, der skal have jubilæums-guldur nogen steder. Enten kan man sige, at dem kan vi ikke lide, eller også må man sige: ’Hvad gør vi for at være fleksible?”

Oplæg med internationalt perspektiv

Claus Bretton-Meyer har i sine mange år som administrerende direktør for blandt andre DBU og TV2 Sport også siddet på den anden side af bordet og som leder været med til at afgøre, hvordan problematikken bedst kunne løses. I den forbindelse har han selv fået værdifuld sparring i InterForce.

Hvordan har du brugt InterForce?

”For mig har InterForce handlet om to ting. At skabe et netværk ind i Forsvaret som bevirkede, at jeg kunne rekruttere nogle gode folk derfra. Men at finde dygtige medarbejdere var kun den ene ting. Det andet har i høj grad været at have nogle at diskutere med. Hvordan sikrer vi os, at vi får nogle fleksible regler for håndteringen af folk, som har forskellige karrierer?”

Selvom en stor del af fordelene er af praktisk karakter, er det imidlertid ikke kun kontraktforhold og HR-politik, der står på dagsordenen, når InterForce-ambassadørerne er på besøg. For at sikre en dybere forståelse af Danmarks internationale rolle og behov for en slagkraftig reserve, tilbyder ambassadørkorpset også et sikkerhedspolitisk perspektiv på den verden, der omgiver os.

Artiklen fortsætter under billedet …

Claus Bretton-Meyer er en del af InterForce’s nystartede ambassadørkorps og har selv haft stor glæde af sparringen mellem Forsvaret og det civile erhvervsliv. Foto: InterForce

”De fleste steder har jeg startet med at diskutere forudsætningerne for sikkerhed i Europa. For eksempel er der i Davos (hvor World Economic Forums seneste møde fandt sted i januar, red.) for nylig udgivet en rapport omkring sikkerhed i Europa, som taler om de skiftende miljøer, der er, og hvad de kræver af os som samfund,” fortæller han.

Når storpolitikken kobles med konkrete eksempler på fordelene ved at støtte InterForce, opstår der en bredere forståelse for, hvorfor reservestyrken er væsentlig at styrke.

”Nu har vi godt nok Trump, som presser os lidt på, om vi leverer de to procent eller ej. Men man må konstatere, at der de sidste tyve år er skåret på forsvarsbudgettet, hvilket jeg personligt ser som en kæmpe udfordring med den skiftende sikkerhedssituation i Europa. Den diskussion er der faktisk rigtig mange – både på direktionsniveau og på højt niveau i virksomhederne – der er meget opmærksomme på.”

Kendskab til InterForce skal forplante sig i virksomhederne

Claus Bretton-Meyer håber, at ambassadørernes opsøgende indsats vil føre til en aktiv stillingtagen i de virksomheder, hvor støtten til InterForce ikke har forplantet sig til hele virksomhedsorganisationen.

”Jeg kan se, at der er flere virksomheder, som ikke helt er klar over, at de er medlemmer og hvorfor,” fortæller han.

Læs også: Karensperioden efter deltagelse i InterForces jagter og helt slut med golf

Hos nogle virksomheder skyldes det, at det har været ”en enkelt ildsjæl”, der i sin tid meldte virksomheden ind. Men det er ikke altid tilstrækkeligt på store arbejdspladser med mange ansatte. Ledelsen skal træffe et valg om, at det er noget, man vil være opmærksom på fremadrettet, og derfor er det også dem, ambassadørerne henvender sig til.

”Der er en eller anden, der har meldt sig ind, og så står der på en hjemmeside et eller andet sted, at man er medlem af InterForce, og så er man ikke kommet videre. Det kan jeg sådan set godt forstå, efter det jeg har oplevet. Hvilket bare betyder, at det er endnu vigtigere, at vi får boots on the ground.”

Der bliver dog ikke lavet om på det grundlæggende princip om, at InterForce skal være et uforpligtende samarbejde, og derfor er ambassadørbesøgene heller ikke forbundet med krav om et endeligt tilsagn, forklarer Claus Bretton-Meyer.

”Jeg skal ikke sælge noget. Det er ikke sådan, at jeg skal gå derfra med en kontrakt eller en underskrift. Jeg kommer der principielt for at hjælpe dem. De ved det bare ikke rigtig, før man kommer ud og får gjort dem opmærksomme på det.”

I den seneste tid har der været fremført kritik af InterForce’s mange jagter og golfarrangementer. Deler du den kritik?

“Som ny mand i systemet anerkender jeg, at der har været ting, som kunne være håndteret anderledes. Men jeg oplever også en vilje og vej til at rydde op og sikre, at tingene kommer til plads. Det har været lidt usynligt, hvad InterForce egentlig kunne, men version 2.0 har sin klare berettigelse. Der oplever jeg, at jeg som ambassadør kan bidrage med værdi til de virksomheder, som gerne vil, men bare ikke ved hvordan.”