spot_img

Danske Rederier efterlyser ny strategi mod pirateri og væbnet røveri til søs

Danske politikere bør forlænge den danske indsats mod pirateri, når den nuværende pirateristrategi udløber ved udgangen af 2018. Det mener Danske Rederier på trods af et løbende fald i antallet af kapringer.

Danske politikere bør forlænge den danske indsats mod pirateri, når den nuværende pirateristrategi udløber ved udgangen af 2018. Det mener Danske Rederier. Udmeldingen kommer, til trods for at et uddrag af en årlig rapport fra Oceans Beyond Piracy indeholder en række indikationer på, at problemet skrumper år for år.

Blandt andet bruger rederierne færre penge på private vagtværn, og omkostningerne ved piratangreb er faldet.

“Det er et udtryk for en faldende trussel. I bund og grund er pirater i Somalia basalt set forretningsfolk. Hvis ikke de laver pirateri, så laver de noget andet. Smugler våben til borgerkrigen i Yemen eller mennesker,” vurderer orlogskaptajn Johannes Riber Nordby, der er militærforsker ved Forsvarsakademiet.

Siden 2010 er omkostningerne som følge af pirateri øst for Afrika faldet fra syv milliarder dollar til 1,4. Johannes Riber Nordby pointerer dog, at hvis indsatsen mod pirateri sættes på pause, kan fænomenet blusse op igen.

“Man skal sammenligne det lidt med politibiler, der kører patrulje rundt i en storby. Selv om der ikke sker noget, kan det være vigtigt, at politibilen kører rundt for at have en afskrækkende effekt. Samme effekt har krigsskibene,” siger han.

Voksende problemer ud for Afrikas vestkyst

Men rapporten viser ifølge Danske Rederiers direktør, Maria Skipper Schween, også et stigende problem vest for Afrikas kyster.

“I Vestafrika er over 1700 søfarende blevet ofre for pirateri i løbet af 2017. Det er alt for mange. Det er afgørende, at man fra politisk hold fortsætter den strategiske indsats. Det kan være i en anden form, end det vi hidtil har set. Men man må ikke vende ryggen til denne kæmpemæssige udfordring,” siger hun.

Derfor beder Danske Rederier politikerne om at lægge en ny strategi for de kommende år. Ifølge Danske Rederier har opgaverne forskellig karakter. På østsiden af Afrika handler det om militært isenkram, der kan rykke ud til og afskrække piratangreb. I Guineabugten og langs resten af Afrikas vestkyst er der behov for efterretninger og muligheder for at retsforfølge pirater, mener Maria Skipper Schwenn.

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

»Den sikkerhedspolitiske situation og ændringer i vores opgavefokus udfordrer os«

Abonnement
Chefen for Flyverkommandoen erkender i et skriftligt svar til OLFI, at de unge piloter er pressede. Han lover, at man fra flyveledelsens side er i gang med at adressere udfordringerne, men han vil ikke stille op til interview og svare på spørgsmål. Nej. Generalmajor Jan Dam ønsker som chef for...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

guest
0 Kommentarer
Feedback
Læs alle kommentarer