spot_img

Nordmænd i USA: »Man kan flyve F-35 i over 300 timer om året«

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

F-35 fly på Luke Air Force Base i Arizona har bevist, at de kan flyve over 300 timer om året. Men Norge ønsker ikke at belaste deres fly til maksimumgrænsen og planlægger derfor alene at flyve omkring 150 timer – ca. 100 timer færre end Danmark om året. Norge har dog også købt dobbelt så mange fly.

PHOENIX, ARIZONA, USA

Mens den kommende danske F-35 kampfly-struktur er presset til maksimumgrænsen, har Norge købt så mange fly, at det norske flyvevåben kan tillade sig den luksus ikke at maksimumbelaste den milliarddyre investering. Det er således ikke et spørgsmål om kapacitet, men ren og skær omtanke, når Norge kun agter at flyve omkring 150 timer om året med deres nye F-35 kampfly, mens de danske skal flyve 250 timer om året.

Det fortæller major Bjørn Eigeland, som er teknisk chef for den norske afdeling af F-35 personel på den amerikanske Luke Air Force Base i udkanten af Phoenix, Arizona.

»Her har vi lagt antallet af flyvetimer på 250 per år, og det har vi holdt i denne opsætning ind til videre. Hjemme i Norge er ambitionsniveauet ikke så højt. Vi har ikke brug for så mange timer per stel, og det handler om, at man ikke behøver at udnytte potentialet maksimalt. Vi ligger nok nærmere 150 timer om året,« siger Bjørn Eigeland.

Dermed lægger han den historie død, som har ført til ophedede diskussioner politisk inden det danske køb af F-35. For hvorfor var de norske fly dimensioneret til at flyve 168 timer om året, når Danmark agter at flyve 250 timer om året? En del af forklaringen er altså, at Norge har købt dobbelt så mange F-35 som Danmarks 27 styk – eller mere præcist 52 med option på yderligere fire.

Der er og vil være børnesygdomme med F-35

Spørgsmålet har været helt afgørende for antallet af kampfly, og i Danmark skal F-35 kunne flyve 250 timer om året, for at regnestykket med piloter, flyveprogrammer og uddannelse går op. Producenten Lockheed Martin har lovet, at F-35 kan levere 250 flyvetimer om året, og det kan det, lover nordmændene.

»Man har vist her på Luke Air Force Base, at man kan flyve et F-35 i over 300 timer om året. Men det ønsker vi ikke at gøre,« siger Bjørn Eigeland.

Oberstløjtnant Martin Tesli med øgenavnet ”Tintin” er styrkechef for nordmændene på Luke Air Force Base, og ifølge ham har der været problemer med F-35, men de bliver også løbende løst. Blandt andet oplevede nordmændene, at deres fly overophede i det varme klima med ofte over 50 graders varme om sommeren.

»Vi har haft et køleproblem på de norske fly, hvor man i en tidlig fase fandt ud af, at her må vi ændre noget allerede på fabrikken, inden flyene kommer her. De nye fly bliver produceret en lille smule anderledes nu, fordi man har løst problemet. De første estimater lød på, at det skulle tage seks måneder at udbedre per fly. Men det tog bare to måneder for alle fly inklusiv to norske, så var alt ordnet. F-35 er fortsat et fly i en indkøringsfase med børnesygdomme, og der vil også være børnesygdomme fremover. Men vi ser også, at der er et stort fokus fra U.S. Air Force og alle andre lande, så man arbejder løbende på at udbedre fejl og mangler,« siger han.

Der var også problemer med F-16

Martin Tesli ankom til Luke air Force Base sammen med de første nordmænd i 2015, og han rundede i denne uge 220 flyvetimer i F-35. I begyndelsen måtte han ofte tage et reservefly i brug, fordi der var problemer med de første udgaver af flyet. Det var dengang, at der også var historier om, at de aldrende F-16 kunne udmanøvrere F-35 og ofte vandt deres indbyrdes luftkampe. Ifølge Martin Tesli var det naturligt, fordi F-35 i begyndelsen var begrænset af en lang række af restriktioner, som siden er blevet løftet, som flyet har bestået løbende tests. Senest viste en rapport fra den anerkendte øvelse Red Flag i Nevada, at F-35 havde en såkaldt killrate på 20-1 i forhold til F-16.

På den måde, mener Martin Tesli, minder historien om F-35 meget om F-16, som også var ramt af en lang række børnesygdomme i sine unge år i 1970’erne. Siden er det løbende blevet udviklet og hører den dag i dag til blandt de mest moderne kampfly.

»F-16 har været et vældig godt kampfly i over 40 år. Men de begynder at blive gamle. F-35 er et helt nyt fly, som har helt nye kapaciteter. Med F-35 køber man en kapacitet, som skal udvikle sig gennem hele sin levetid de næste 40 år. Hvis du ser på de fly, som var udfordrerne, da vi købte F16, var det franske Mirage. Har du nogensinde hørt om dem? Nej, vel? Det var Tornado, som også er et fly, som har sine klare begrænsninger, og så var det Viken. Ingen af de fly flyver i dag. Men F-16 flyver stadig og er fortsat et af de mest moderne kampfly i verden. Derfor tror jeg også, at man skal holde sig til F-35, hvis man vil hav en god kapacitet i dag og de næste 40 år,« siger Martin Tesli.

OLFI er inviteret to dage til USA af Lockheed Martin, som betaler for rejse og logi. 

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Forsvarsministeriet har udviklet sig til det rene Ebberød Bank

Abonnement
KOMMENTAR: Forsvarsministeriets Personalestyrelse har lige brugt 13 mio. kr. på en hvervekampagne, som har til formål at tiltrække nye og fastholde nuværende medarbejdere på hele Forsvarsministeriets område. Samtidig er der indført ansættelsesstop og pålagt besparelser for et trecifret millionbeløb på tværs af Forsvarsministeriets område. Husker du historien om Ebberød Bank?...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

1 kommentar

guest
1 Kommentar
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Svend-Erik Hansen
Læser
Svend-Erik Hansen
7. december 2017 10:07

Det interessante er, hvor stort et setup af piloter, mekanikere, reservedele og brændstof der skal til for at kunne flyve 250 timer årligt pr. fly. Og ikke mindst om vi får dette setup, der skal til?

PS. F-35 svarer i pris, vægt og forventet antal bygget mere til F-15 end F-16.
Skulle vi have købet F-15 i stedet for F-16 i sin tid?