spot_img

Valget af F-35 kan betyde 300 nye arbejdspladser i Grenaa

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

Virksomhederne Terma og Weibel glæder sig over regeringens anbefaling om at købe F-35 som Danmarks næste kampfly. For Terma betyder det yderligere investeringer på op mod 150 mio. kr. 

Der lød et lettelsens suk i danske Termas hovedkvarter i Aarhus, da regeringen efter mange års tilløb i dag fremlagde sin anbefaling om køb af Lockheed Martins F-35 Lightning II Joint Strike Fighter som Danmarks kommende kampfly.

“Vi er jublende lykkelige over det her. Det er en befrielse, at der endelig sker noget i beslutningsprocessen. Nu ser vi i ser vi meget frem til, at Folketinget træffer den endelige beslutning,” siger Jens Maaløe, som er administrerende direktør i Terma.

Har været med siden begyndelsen

Firmaet har som et af de få været med helt fra begyndelsen, da Danmark i 1997 gik med i projektet om at udvikle F-35 sammen med USA og en række andre lande. Terma producerer i alt 34 dele til F-35, som blandt andet tæller de fleste dele af haleroret, pyloner til luft-til-jord-missiler på vingerne og delelementer på selve flyets skrog. Alle delene bliver bygget i kulfiber og kræver en avanceret teknologi. På elektronikdelen producerer Terma sammen med en partner i USA den radar, som sidder i flyets næse.

Terma har i øjeblikket en fabrik i Grenaa med 300 mand ansat, som udelukkende arbejder på F-35, og de kan se frem til næsten en fordobling i antallet af medarbejdere, fortæller Jens Maaløe.

“Det er vores plan at videreudvikle fabrikken i Grenaa og få ordrelinjen yderligere udvidet. Vi skal til at investere yderligere 100-150 mio. kr. oven i de 150 mio. kr., som vi allerede har investeret for at følge med i produktionen. Hvis vi ser to år frem i tiden, vil vi være omkring 200 mand mere, og på lidt længere sigt kan vi skulle ansætte yderligere 100 mand mere. Det er en stor virksomhed,” siger Jens Maaløe og fortsætter:

“Derfor er vi naturligvis glade for, at det peger mod F-35. Var det blevet et af de to andre fly, ville vi være i gang med at investere i det forkerte,” siger Jens Maaløe.

Weibel håber på nye ordrer

Som producent af F-35 er Lockheed Martin ikke forpligtet til at levere modkøb, fordi Danmark gik med i udviklingen af F-35. Alligevel vil valget af F-35 ifølge flere kilder betyde værdifulde aftaler og mange danske arbejdspladser. En af de virksomheder, som håber på at lande ordrer hos Lockheed Martin, er Weibel Scientific i Allerød. I efteråret 2015 indgik virksomheden et tæt industrisamarbejde med Lockheed Martin om at integrere Weibels radarer i Lockheed Martins systemer til missilforsvar, og det satser direktør Peder R. Pedersen på at udnytte.

”Der er masser af modkøbspotentiale i Lockheed Martin. Det er vores opgave i industrien at klæde politikerne ordentligt på til at få skrevet de rette modkøbsklausuler ind i den endelige kontrakt. Jeg bliver den første, der står og banker på politikernes dør,” siger Peder R. Pedersen.

Andre læste også

OLFI opdaterer til version 2.0 med et ansigtsløft og nye funktioner

Efter mere end otte år med det samme website går OLFI fremtiden i møde med en længe ventet version 2.0. Den byder på et mere tidssvarende udseende og nye funktioner. Vi håber, at I vil synes om forandringerne! Det har været min dårlige samvittighed. Alt for længe er jeg blevet...

Kommentér artiklen ...

guest
0 Kommentarer
Feedback
Læs alle kommentarer