spot_img

Forsvarsministeriet sender skandaleramte mobile værksteder til Ukraine

Tilbage i 2018 købte Forsvarsministeriet 15 mobile værksteds-containere kaldet flatracks. Men på grund af stribevis af fejl er de fire år senere endnu ikke taget i operativ brug i Trænregimentet og bliver det heller ikke foreløbigt, fordi de er for tunge. I stedet donerer Forsvarsministeriet seks af de mobile værksteder til Ukraine – uden lastbiler.

De blev købt i april 2018 og skulle have været leveret samme år. Men indkøbet af 15 stk. mobile værkstedscontainere har udviklet sig til et langstrakt mareridt, som alene ser ud til at fortsætte. De første mobile værksteder blev leveret i begyndelsen af 2019, og her næsten fire år efter køb og planlagt  levering er de endnu ikke taget i brug af Trænregimentet, fordi den ene fejl har afløst den næste.

I stedet for at få alle 15 såkaldte værksteds-flatracks til at fungere efter hensigten har Forsvarsministeriet besluttet at sende seks af dem til Ukraine. Det bekræfter flere af hinanden uafhængige kilder over for OLFI, men i FMI ønsker man hverken at af- eller bekræfte donationen.

Artiklen fortsætter under playeren med Frontlinjen om bl.a. flatracks …

»Grundet den aktuelle sikkerhedspolitiske situation udtaler vi os ikke om donationer til Ukraine og om operative kapaciteter,« skriver materielstyrelsen i et skriftligt svar.

Læs også: Mystik omkring delkomponenter til forbudsramt værksteds-flatrack i Aalborg

Ifølge OLFIs oplysninger er Trænregimentet blevet bedt om at klargøre de seks flatracks, som endnu ikke er sendt af sted til Ukraine.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har tidligere oplyst, at den samlede pris for de 15 værksteds-flatracks holder sig under 50 mio. kr. Med det udgangspunkt koster hver enkelt værksteds-flatrack 3,3 mio. kr. Dermed løber den samlede donation op i rundt regnet 20 mio. kr. og det vel at mærke for noget materiel, som Forsvaret ikke selv har kunnet bruge endnu.

Har kun en enkelt lastbil til transport

OLFI har til denne artikel været i kontakt med major Kasper Bie, som er chef for den sektion i 1. Logistikbataljon ved Trænregimentet, som går og venter på at kunne tage de mobile værksteder i brug. Han afviser blankt at svare på spørgsmål om donationer til Ukraine, men kan bekræfte, at hans sektion har overtaget de mobile værksteds-flatracks fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Det betyder dog langt fra, at de mobile værksteds-containere er taget i operativ brug. Det skyldes en lang række forsinkelser, som bl.a. har betydet, at logistikbataljonen kun har en enkelt ombygget lastbil, der rent faktisk kan transportere de efterhånden knapt så nye flatracks.

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet, hvis du vil læseartiklen om Forsvarets kommende flatrack, som flere år efterlevering endnu ikke er overdraget til operativ brug pga. problemer, fejl og senest et brugsforbud …

»Vi skulle have haft fire lastbiler. Men ombygningen af de andre blev sat i bero for at klargøre kampgruppen, som skulle til Letland. Der er samlet set udpeget 15 lastbiler, som skal bygges om til at kunne transportere de mobile værksteder. Langt størstedelen af dem blev dog ikke bygget om, fordi de nu kører rundt i Letland. Men det er egentlig ikke et stort problem, for vi har ikke holdt et eneste kursus endnu,« siger Kasper Bie.

Selve uddannelsesgrundlaget er således først ved at være klar til at blive testet, og så skal Kasper Bies eget personel uddannes på det. Først derefter kan Trænregimentet gå i gang med at uddanne det personel, som skal bruge værkstedscontaineren ude i Hærens enheder.

»Det kan vi godt nøjes med en enkelt lastbil til. Så det går ikke langsommere lige nu, fordi vi ikke har mere end en enkelt lastbil,« siger han.

Skulle give mekanikere taktisk fleksibilitet

Oprindeligt var det meningen, at de såkaldte flatracks skulle være en taktisk hjælp til enheder langt fremme på kamppladsen. Det fortalte oberstløjtnant Søren Høst, da OLFI i juni 2021 besøgte Aalborg Kaserne for at forevist den nye anskaffelse. Søren Høst er chef for forretningsområde ”kampstøtte” under Kapacitet Land (KALA) i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Han er samtidig formand i styregruppen for containerprogrammet, hvori projektet med værksteds-flatrack indgår.

Artiklen fortsætter under billedet …

Oberstløjtnant Søren Høst er chef for forretningsområde ”kampstøtte” under Kapacitet Land (KALA) i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Han er samtidig formand i styregruppen for containerprogrammet, hvori projektet med værksteds-flatrack indgår. Arkivfoto: Ernstved

»Det er en mobil vedligeholdelseskapacitet, som giver mekanikerne en taktisk fleksibilitet og mulighed for at trænge langt frem og gennemføre reparationer på kamppladsen. Til det formål har den forskellige aggregater om bord; svejsning, trykluft m.v. og en kran, der kan løfte forskellige medier, reservedele og en motor ud af en kampvogn. Så har den nogle gode vilkår for mekanikerne, der kan stå beskyttet for vejrliget, når de gennemfører reparationer,« fortalte Søren Høst i juni sidste år.

Men siden har det ene problem afløst det andet. Først kunne kranen ikke løfte højt nok. Den blev derfor bygget om, men blev for tung. Derfor begyndte man at bygge lastbiler om, så de kunne bære de tungere værksteder, men selv om materiel- og indkøbsstyrelsen har hævet det lovlige akseltryk fra 8 til 9 tons på de ombyggede lastbiler, volder transporten stadig problemer.

Rent taktisk er flatrack tæt på ubrugelig

OLFI har fra en kilde fået tilsendt billeder fra en testkørsel, som florerer blandt ansatte og interessenter på og omkring kasernen i Aalborg (se bærende billede til denne artikel). Af billederne kan man se, hvordan akseltrykket får det ene baghjul til at stå helt skævt, når lastbilen drejer ved helt langsom kørsel på fast banet vej.

Kasper Bie vil gerne indrømme, at man i logistikbataljonen oplever »udfordringer med balanceprofilen og vægtfordelingen«.

Artiklen fortsætter under billedet …

Forsvarets nye mobile værksted – kaldet Forward Repair System Nato (FRSN) – er bygget på en 20 fods containerbund kaldet en flatrack og kan dermed transporteres på en lastbil … hvis ellers lastbilens lasteevne kan klare presset. Foto: Ernstved

Derfor skal hele systemet nu testes igennem for at se, hvad det kan. Det gælder både selve værkstedets delelementer og de ombyggede lastbiler, som var planlagt at skulle kunne køre i terræn med de mobile værksteder på ladet. Hvor vidt det nogensinde kommer til at ske, ved Kasper Bie ikke, men han er »ikke voldsomt optimistisk.«

»I værste fald må vi sætte nogle begrænsninger ind. Vi kan ende med, at den kun må fremføres ad fast banet asfaltvej ved lav hastighed. Jeg håber det ikke. Men det kan blive konsekvensen i sidste ende, hvis det viser sig at være det eneste forsvarlige.«

Det lyder som et scenarium meget langt fra det, som de mobile værkstedscontainere blev købt til?

»Ja. I forhold til den tiltænkte taktiske anvendelighed vil jeg sige, at det ikke helt var det, som Hæren havde tænkt sig,« siger Kasper Bie.

De mobile værksteder er leveret af danske Glaucus, der har Christoffer Glæsel som direktør. Ham ville OLFI gerne have talt med, men han ønsker ikke at lade sig interviewe af OLFI.

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Troels Lund ser med »stor alvor« på unge piloters pressede situation

Abonnement
Mandag sendte 30 unge piloter et alarmerende brev til forsvarsministeren og Forsvarsministeriets departementschef og beskrev et flyvevåben mere under afvikling end udvikling. Nu inviterer forsvarsministeren repræsentanter for piloterne til møde. Det var en rød alarm og et nødskrig, som 30 unge piloter fra Flyvevåbnet mandag sendte i form af et...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

4 KOMMENTARER

guest
4 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Mickei Reinhold Jacobsen
Læser
Mickei Reinhold Jacobsen
27. august 2022 9:52

Man må indrømme at nogle gange kan en krig komme ganske belejligt.

For Forsvaret betyder det, at man stille og roligt, og ikke mindst; under radaren, kan eksportere sine problembørn, under benævnelsen donationer.
Problemet er væk fra de danske kaserner, og man slipper for at udtale sig, da man jo af princip ikke udtaler sig om donationer til Ukraine.
Af sikkerhedsmæssige årsager, må vi forstå!

Så skal vi ikke bare en gang for alle, få lavet et udvidet “stueeftersyn” på alle landets etablissamenter? Der vil blive opstillet containere på alle P pladser, hvor det “donerede” kan henstilles.

Når vi så får et nyt Forsvarsforlig i 2023, er der ren røv og trutte i! Alle vores fejlslagne indkøb vil være forsvundet. Og så er der plads til nye hovsa løsninger fra ambitiøse medarbejdere/politikere, sponsoreret med helt friske kontanter direkte fra Statens seddelpresse.

Lars Fløche
Læser
Lars Fløche
25. august 2022 8:58

STORSINDET GAVE MANØVRE
Skandaleindkøbene sender vi til Ukraine. Så er de helt væk fra de danske skatteborgeres øjne.

Peter Nielsen
Læser
Peter Nielsen
25. august 2022 15:12

Det er bedre for Ukraine at få værksredscontainere gratis end ikke at have dem.
De kan ikke bruges i Danmark uden en del problemer.
Så er det da fint Ukraine får dem.

Troels Gudiksen
Læser
Troels Gudiksen
27. august 2022 8:00

Hvis vægten går så meget op at forsvarets lastbiler må give op, der ombygges / indkøbes speciale biler, er den standard trænede soldat så i stand til at opererer flatrack’en, eller starter det en domino effekt med specialuddannelser?
Hvad er budgettet på projektet hvis der skal indkøbes nye lastbiler og med kurser til soldater?
Det lyder til FMI har købt skrot jern for 50mill.
At de nu skal til Ukraine uden anden mulig anvendelse end “å-fyld” for erstatning af sprængte broer, minder mig og da Mette sendte heste-respiratorer til Italien.
Der kan vel næbbe være tale om “støtte” til modtageren, mere end det er “støtte” til oprydning i pinlige sager.